دولت یارانه ها را به صورت غیر نقدی پرداخت کند

محمود جام ساز در گفتگو با موبنا اظهار داشت:پرداخت سالیانه ۴۲ هزار میلیارد تومان به همه افراد کشور به طور مساوی که خلاف تحقق عدالت اقتصادی و اجتماعی بود رقمی نبود که دولت بتواند از محل مابه التفاوت فروش حاملهای انرژی آن را تامین کند به همین دلیل از منابع بانک مرکزی و صندوق توسعه …

محمود جام ساز در گفتگو با موبنا اظهار داشت:پرداخت سالیانه ۴۲ هزار میلیارد تومان به همه افراد کشور به طور مساوی که خلاف تحقق عدالت اقتصادی و اجتماعی بود رقمی نبود که دولت بتواند از محل مابه التفاوت فروش حاملهای انرژی آن را تامین کند به همین دلیل از منابع بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی منابع مورد لزوم را تهیه کرد .

وی افزود : این عمل به دلیل استقراض از بانک مرکزی منجر به افزایش پایه پولی شد و هم از لحاظ افزایش سرعت گردش پول ناشی از رشد تقاضا به دلیل  دریافت یارانه ها تورم افزایش یافت.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در این میان استقراض ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی در راستای تامین منابع مسکن مهم نیز مزید بر علت شد و تورم ۴۴ درصدی را برکشور درپایان دولت دهم تحمیل کرد.

جامساز اظهار داشت :دولت یازدهم نیز ناچار به تمکین از قانون بود اما دروضعیت بحرانی ناشی از کمکهای مالی ، رکود تورمی  ، تحریم ،کاهش قیمت نفت و تبدیل شدن آحادمردم به طلبکاران بالقوه ، معضلات بسیار زیادی را پیش پای  دولت قرار داد که می بایست علاوه بر حل مشکلات فوق که بخشی از  وعده ها ی تبلیغاتی رییس جمهور بود بود پرداخت یارانه ها را نیز ادامه می داد.

جام ساز با ذکر این نکته که دولت به همین دلیل اقدام به تعدیل در پرداخت یارانه کرداظهار داشت: رییس جمهور با توجه به پشتوانه رای حدود ۱۷ میلیون نفری در انتخابات ریاست و با اعتماد و اطمینان از اینکه جامعه به تقاضای وی در فراخوان خود انصرافی طبقات مرفه از دریافت یارانه پاسخ مثبت می دهند این درخواست را مطرح کرد اما متاسفانه مردم که به گرفتن یارانه عادت کرده بودند از فقیر و غنی به این فراخوان پاسخ مناسب ندادند و تنها شاید ۲ میلیون نفر از دریافت یارانه های نقدی انصراف دادند که این امر درنفس میزان پرداخت یارانه ها چندان تاثیر گذار نبود زیرا جمع میزان این انصرافها حددودا ۱ میلیارد تومان درسال بالغ می شد.

وی د رپاسخ به این پرسش که دولت دراین خصوص این مشکلات چه وظیفه ای دارد افزود: به دلیل تنگناهای شدید مالی دولت که امسال کسری بودجه حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان را رقم خواهد زد لازم است دولت درخصوص تعدیلی یارانه ها تصمیمی قاطع اتخاذ نماید.

این کارشناس اقتصادی در خصوص نبود یک بانک اطلاعاتی دقیق در خصوص اقشار مرفه جامعه خاطر نشان کرد: به دلیل عدم وجود یک بانک اطلاعاتی یا یک مرکزی که قادر باشد اطلاعات مربوط به دارایی ها و ثروتهای آحاد مردم را به صورت طبقه بندی شده دراختیار داشته باشد دولت نتوانست درشناسایی افراد مرفه درسطح وسیع موفق شودو به هدف خود که حذف حدود ۶ میلیون نفر از پرداخت یارانه نقدی در نوبت اول بود دست نیافت.

جام ساز اظهار داشت : از همین رو لازم است دولت در یک اقدام شجاعانه یارانه ها را به صورت کمکهای بیمارستانی،درمانی،بیمه ای و آموزشی و همین طور کمکهای جنسی پرداخت کند و این خدمات را به قشر آسیب پذیر و پایین جامعه اختصاص دهد و لازم نیست این مسایل را درغالب پول این افراد بدهد.

این کارشناس اقتصادی پرداخت تسهیلات یارانه ای به تولید کشور به منظور تقویت بخش خصوصی در رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال را از دیگر راههای افزایش رفاه در جامعه ذکر کرد.

۱۳۱

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. باسلام
    بنظرمن فکر خوبیه اما یک موردشو نگفتن
    (موادغذایی)
    بایدهرماه به مردم سبدکالابدن
    اصلادربیشتراستانهابیشترمردم یارانشون رو میدن به موادغذایی،حالاحسابش کنید یارانشونوبردارن بگن خرج آموزش وبیمارستان وعمران میکنن،ایناوظیفه اصلی دولت هست، و نبایدبه این بهانه هایارانه مردم بدبخت(۸۰%مردم ایران بدبختن)رو قطع کنن وبگن خرج فلان میکنن، بایدمستقیم بیادتوحساب خودشخص حالایابعنوان کارت خریدموادغذایی یاپرداخت قبض وسوخت .
    saman346@yahoo.com
    باتشکرازمدیریت سایت

دکمه بازگشت به بالا