بیشترین میزان شیوع اختلالات بینایی بر اثرحوادث به تهران و البرز اختصاص دارد

حسین نحوی ن‍ژاد امروز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی ایمنی عصای سفید افزود: منظور از اختلالات بینایی بر اثر حوادث، همان شیوع اکتسابی این اختلالات است؛ بدین ترتیب که افراد؛ بر اثر حوادث، دچار اختلال در طیف ها بینایی می شوند که این طیف، شدت و ضعف دارد و نابینایی نهایت این …

حسین نحوی ن‍ژاد امروز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی ایمنی عصای سفید افزود: منظور از اختلالات بینایی بر اثر حوادث، همان شیوع اکتسابی این اختلالات است؛ بدین ترتیب که افراد؛ بر اثر حوادث، دچار اختلال در طیف ها بینایی می شوند که این طیف، شدت و ضعف دارد و نابینایی نهایت این طیف است.
نحوی نژاد، تصادفات رانندگی را در راس حوادثی عنوان کرد که افراد را دچار اختلال طیف بینایی می کند که متاسفانه استان های تهران و البرز در راس این موضوع قرار دارند.
وی همچنین استان های آذربایجان غربی و ایلام را دارای بیشترین شیوع مادر زادی اختلال در طیف بینایی در کشور معرفی کرد که یکی از عوامل مهم آن ازدواج فامیلی است.

**۱۲۲ هزار تن در کشور دچار اختلال در بینایی هستند
به گفته این مقام مسوول در بهزیستی در زمان حاضر ، ۱۲۲ هزار تن در کشور به نوعی دچار اختلال در بینایی هستند که از این شمار ، ۵۰۰ تن در طیف خفیف بینایی ، ۳۵ هزار تن در طیف متوسط بینایی و حدود ۶۵ هزار تن دیگر هم در طیف شدید و خیلی شدید نابینایی قرار دارند.
نحوی نژاد در عین حال خاطرنشان ساخت که این تعداد افراد دچار اختلال نابینایی، کسانی هستند که تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند و از خدمات این سازمان برخورداراند.
وی اظهار کرد: سازمان بهزیستی در حالی ۱۲۲ هزار تن از افراد دچار اختلال در بینایی در طیف های مختلف را تحت پوشش قرار داده است که می توان با اقدامات پیشگیرانه از بروز ۸۰ درصد این اختلالات جلوگیری کرد که مشاوره قبل از ازدواج و نیز معاینات سالانه بینایی کودکان سه تا پنج سال از نظر بررسی تنبلی چشم از جمله این اقدامات پیشگیرانه به شمار می آید.
معاون امور توانبخشی بهزیستی همچنین به سال ۹۳ اشاره کرد که در آن سال، سه میلیون و ۵۶ هزار و ۸۹۹ کودک سه تا پنج سال کشور تحت معاینه از نظر تنبلی چشم قرار گرفتند که از این شمار ، ۸۹ هزار کودک ، دچار اختلال بینایی و ۱۶ هزار نیز مبتلا به تنبلی چشم ، شناسایی شدند.
این مقام مسوول در بهزیستی کشور افزود : اگر این اقدامات پیشگیرانه بهزیستی برای بررسی سطح بینایی کودکان یاد شده نبود، می توان ادعا کرد که سال گذشته حدود یکصد هزار کودک در معرض اختلال بینایی قرار داشتند که ممکن بود هرگز و یا به موقع این اختلال آنان تشخیص داده نمی شد.

**برخورداری ۹۸ هزار مبتلا به اختلال طیف بینایی از ابزار کمک توانبخشی
معاون سازمان بهزیستی کشور، همچنین ارایه ابزار و وسائل کمک توانبخشی به مبتلایان اختلال طیف بینایی را از جمله خدمات این سازمان عنوان و اظهارکرد: سال گذشته ، حدود ۹۸ تن از این افراد از ابزار کمک توانبخشی بهزیستی بهره بردند؛ این در حالی است که در سال ۹۱ این شمار به ۴۰ هزار تن می رسید.
نحوی نژاد، درشت نمای ویژه کم بینایان، چاپگر بریل ، ماشین تایپ بریل، عصای سفید، ساعت بریل و رایانه را از جمله وسایل کمک توانبخشی برشمرد که بهزیستی به این افراد ارایه می دهد.
معاون بهزیستی، گفت: با توجه به وزن مشکلات افراد دچار اختلال بینایی تحت پوشش بهزیستی ، قرار شد تا ۲۰ درصد اعتبارات معاونت توانبخشی سازمان به معلولان یاد شده اختصاص یابد.

** فعالیت ۱۱ مرکز توانبخشی خانواده و کودک کم بینا و نابینا در کشور
نحوی نژاد به مراکز توانبخشی خانواده و کودک کم بینا و نابینا اشاره کرد و افزود: شمار این مراکز در کشور که از سال ۸۲ مقدمات فعالیت آن ها شروع شده است به ۱۱ مرکز در هفت استان می رسد که از این تعداد ، سه مرکز در تهران فعالیت دارد.
وی خاطرنشان کرد: در این مراکز، کودکان کمتر از ۶ سال، آموزش هایی از جمله آموزش جهت یابی، تقویت حواس و مهارت های روزمره زندگی مثل نظافت را یاد می گیرند؛ البته خانواده های این کودکان نیز آموزش های مربوطه را در این مراکز فرا می گیرند.
وی، شمار کودکان تحت آموزش در این مراکز را ۴۰۰ کودک برشمرد و اظهار امیدواری کرد که تا سال آینده تمام استان ها دارای چنین مراکزی باشند.

**خدمات واحدهای بینایی سنجی به ۷۲ هزار تن
وی همچنین اظهار کرد: در زمان حاضر ۴۶ واحد بینایی سنجی بهزیستی در کشور دایر است که در سال ۹۳ به ۷۲ هزار مبتلا به اختلال بینایی خدمات بینایی سنجی ارایه دادند.

** راه اندازی کلینیک های کم شنوایی در دو استان
این مقام مسوول در بهزیستی از راه اندازی کلینیک های کم شنوایی با هدف ارایه درمان به افراد کم بینا خبرداد و گفت : قرار است این کلینیک ها در آینده ای نزدیک به صورت آزمایشی در دو استان کشور راه اندازی شوند.
نحوی نژاد ادامه داد: اگر فعالیت کلینیک های یاد شده ، مثبت ارزیابی شد ، این مراکز درتمام کشور گسترش می یابند.
معاون بهزیستی در عین حال اظهارکرد که هنوز دو استانی که قرار است کلینیک های کم شنوایی در آن ها دایر شود ، مشخص نشده است.

**تحول در سرشماری سال آینده
وی در رابطه با سرشماری سال آینده نیز چنین بیان کرد: طی جلساتی که با مرکز آمار ایران صورت گرفت ، قرار شد که در سرشماری سال آینده، تغییراتی صورت گیرد تا سرشماری معلولان کشور دقیق تر انجام شود.
وی، توضیح داد: تا الان سرشماری که از معلولان کشور توسط مرکز آمار انجام می شده است، یک بار بر اساس خانوار و یک بار بر اساس متغیر دیگری گزارش می شود که از نظر ما این آمار چندان درست نیست.

**حداقل دستمزد برای معلولیت های شدید به شرط تصویب لایحه اصلاح یک قانون
وی در رابطه با لایحه اصلاح قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، اظهار کرد: اولین جلسه بهزیستی در رابطه با این موضوع با مرکز پژوهش های مجلس ، روز گذشته تشکیل شد که خوشبختانه نتایج خوبی داشت.
نحوی نژاد گفت : اگر این لایحه تصویب شود، فواید قابل توجهی برای معلولان در پی خواهد داشت که برخورداری افراد دارای معلولیت شدید از حداقل دستمزد شورای عالی کار از جمله این موارد است.
وی در خصوص حق پرستاری معلولین هم گفت : سازمان بهزیستی، حق پرستاری برای معلولین شدید را در دست پیگیری دارد؛ البته در زمان حاضر فقط حق پرستاری ضایعه نخاعی را داریم که امیدواریم این موضوع به کل معلولیت های شدید تسری یابد.

**۳۹ میلیون نابینای کامل در دنیا
این مقام مسوول در بهزیستی به آمار جهانی نابینایی و اختلال بینایی نیز اشاره کرد و گفت : در زمان حاضر ۲۸۵ میلیون تن در دنیا به اختلال بینایی از جمله کم بینایی و نابینایی دچار هستند که از این شمار ، ۳۹ میلیون تن ، نابینای کامل ، محسوب می شوند.
وی، افزود: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی از ۳۹ میلیون نابینای کامل در دنیا، ۱۹ میلیون تن در سن کودکی هستند؛ همچنین ۶۵ درصد افراد کم بینا و نابینا در دنیا هم در سن سالمندی به سر می برند.
نحوی نژاد ، علت اصلی نابینایی در جهان را آب مروارید عنوان و در عین حال اظهار کرد که خوشبختانه این مشکل در کشور وجود ندارد و دیگر کسی دچار عارضه نابینایی بر اثر آب مروارید نمی شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش ، همچنین شمار افراد تحت پوشش بهزیستی را یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن عنوان کرد که از این تعداد ۱۲۲ هزار تن دچار اختلال در بینایی هستند.
۱۵ اکتبر هر سال روز جهانی ایمنی عصای سفید نام گذاری شده است که به روز جهانی عصای سفید نیز معروف است.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا