تلفن‌های همراه عامل توسعه بازارهای نوظهور

به گزارش سرویس ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به گفته خالد اسماعیل که ریاست بخش توسعه در گروه مصری اراسکام تلکام را برعهده دارد، تعمیرکارانی که پیش از این قابل دسترس نبودند اکنون یک تلفن همراه داشته و همواره در تماس هستند.کارآفرینان به دلیل گران بودن نمی‌توانند مغازه‌ای باز کنند اما اکنون تلفن‌های همراه ثابت …

به گزارش سرویس ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به گفته خالد اسماعیل که ریاست بخش توسعه در گروه مصری اراسکام تلکام را برعهده دارد، تعمیرکارانی که پیش از این قابل دسترس نبودند اکنون یک تلفن همراه داشته و همواره در تماس هستند.
کارآفرینان به دلیل گران بودن نمی‌توانند مغازه‌ای باز کنند اما اکنون تلفن‌های همراه ثابت کرده‌اند برای شرکت‌های کوچک و متوسط بسیار حیاتی هستند. شواهد نقل شده از پاکستان تا رواندا نشان می‌دهند چگونه تلفن همراه به رونق کسب و کار در جهان در حال توسعه کمک کرده و زندگی روزانه جمعیت روستایی و اغلب فقیر را به طرز چشمگیری تغییر داده است.
به گفته فیلیپ دانجیه، رییس بخش فن آوری‌های اطلاعات و ارتباطات در بانک جهانی، یافته‌ها حاکی است هر ۱۰ درصد رشد در ضریب نفوذ تلفن همراه موجب افزایش ۰.۶ درصد رشد اقتصادی می‌شود؛ معادل این رشد در ضریب نفوذ اینترنت، رشد اقتصادی را ۱.۳ درصد افزایش می‌دهد.
به کمک تلفن‌های همراه و پیام فوری، ماهیگیران، کشاورزان و پیشه‌وران اجناسشان را به شیوه بهتری فروخته یا مشتری‌های جدیدی پیدا می‌کنند. در هند ماهیگیران برروی دریا می‌توانند از تقاضا در ساحل باخبر شده و صیدشان را دربندر مورد نظر هدایت کنند بنابراین تلفن همراه اثر مستقیمی بر درآمد ماهیگیران دارد یا در رواندا بیمارستان‌ها از طریق پیام‌رسانی فوری قادر به بهینه‌سازی مدیریت موجودی دارویی‌شان هستند.
به گفته خالد اسماعیل، در بنگلادش تلفن‌های همراه به کشاورزان امکان می‌دهند برای اطلاعاتی که برای زندگیشان ضروری هستند به اینترنت دسترسی یابند. این افراد به دلیل گران بودن نمی‌توانند لپ‌تاپ تهیه کنند اما تلفن همراه دستگاه بسیار ارزان تری است که از طریق آن می‌توانند اطلاعات اختصاصی بیابند و محصول خود را بهتر کرده و در زمان مناسب به فروش برسانند.
به گفته محمد شرریل ترمیزی، رییس کمیسیون مولتی‌مدیا و مخابرات مالزی، در این کشور تلفن‌های همراه تسهیلات بیش‌تری را به ارمغان آورده‌اند. پیش از این مردم برای رفتن به کلینیک نصف روز راه می‌پیمودند یا برای تماس تلفنی به مرکز می‌رفتند اما اکنون بیش‌تر جمعیت این کشور اطلاعات مورد نیاز را از طریق پیامک برروی تلفن همراه دریافت می‌کنند.
طبق اعلام اتحادیه جهانی مخابرات، انتظار می‌رود شمار کاربران تلفن‌های همراه در سال میلادی جاری به ۴.۶ میلیارد نفر برسد که افزایش چهار برابری نسبت به یک میلیارد نفر در سال ۲۰۰۳ به شمار می‌رود و بیش‌تر این رشد در کشورهای نوظهور انجام می‌گیرد.
به گفته ناظران صنعت، این بازارهای عظیم به فرصت‌های جدیدی برای شرکت‌های مخابراتی تبدیل شده‌اند؛ به عنوان مثال اوراسکام اکنون در ۱۴ کشور از جمله بنگلادش، کره شمالی و نامبیا فعالیت می‌کند.
به گفته مدیر اجرایی چاینا موبایل که شرکتش در حدود پنج میلیون مشترک جدید در هر ماه اضافه می‌کند، ضریب نفوذ در روستاهای چین اکنون تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد است؛ رشد ضریب نفوذ در شهرها کند شده اما توان رشد در مناطق روستایی عظیم است. این غول مخابراتی چینی همچنین به دنبال رشد در بازارهای نوظهور دیگر است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا