تصیم‌گیری اساسی درباره‌ی رقم سود سهام مخابرات در مجمع

در آستانه‌ی برگزاری مجمع مخابرات؛مدیر عامل شرکت مخابرات خبر داد:صابر فیضی در گفت‌وگو با خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این که مجمع عمومی ‌عادی سالیانه شرکت مخابرات ایران روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود، گفت: مجمع طبق قانون تجارت باید حداقل سالی یک‌بار تشکیل شود که مهم‌ترین بخش آن گزارش هیات مدیره به …

در آستانه‌ی برگزاری مجمع مخابرات؛
مدیر عامل شرکت مخابرات خبر داد:
صابر فیضی در گفت‌وگو با خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این که مجمع عمومی ‌عادی سالیانه شرکت مخابرات ایران روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود، گفت: مجمع طبق قانون تجارت باید حداقل سالی یک‌بار تشکیل شود که مهم‌ترین بخش آن گزارش هیات مدیره به مجمع و بعد استماع گزارش بازرس و حسابرسی قانون شرکت از طرف مجمع و تقسیم سود، تعیین بازرس قانونی و تعیین روزنامه‌های کثیرالانتشاری است که باید آگهی‌های شرکت در آن چاپ شود و این جزو مواردی است که همه ساله اتفاق می‌افتد.
وی افزود: شرکت‌های بورسی حداقل ۳۱ تیرماه یعنی ۴ ماه بعد از پایان سال مالی باید مجمع‌شان را تشکیل دهند و این مراحل را آنجا تعیین کنند و طبق قانون باید بعد از تعیین میزان سود هشت ماه بعد از آن سود سهامداران پرداخت شود.
فیضی تاکید کرد: ما در سال‌های قبل سود سهامداران خرد را زودتر پرداخت کردیم یعنی حداکثر یک ماه بعد از تشکیل مجمع، که امیدواریم امسال هم همین اتفاق بیفتد.
گفتنی است؛ سود هرسهم یا Earning per share) EPS) از تقسیم سود خالص شرکت پس از کسر مالیات، بر تعداد کل سهام شرکت، محاسبه می‌شود هر سال شرکت‌ها بخشی از سود خالص را مطابق قانون و بخشی را براساس نیاز شرکت نزد خود نگه‌داری می‌کنند و مابقی را بین سهامداران تقسیم می‌کنند لذا سود پرداختی هر سهم از تقسیم کل سود پرداختی (مصوب مجمع عادی سالانه) بر تعداد سهام شرکت به دست می‌آید.
براساس قانون تجارت درصورت تصویب در مجمع عمومی عادی سالانه تقسیم سود تصویب شده، حداکثر ظرف ۸ ماه از تاریخ تصویب Diridend per share)DPS) به سهامداران باید پرداخت گردد.
به مقدار سودی که شرکت تقسیم می‌کند و به طور نقدی به دست سهامدار می‌رسد DPS گفته می‌شود؛ اینکه چه میزان از سود تحقق یافته هر سهم به صورت نقدی توزیع شود و چه میزان در شرکت باقی بماند، تصمیمی است که در مجمع عادی سالیانه توسط هیات مدیره به مجمع پیشنهاد داده می‌شود و سپس به تصویب سهامداران می‌رسد.
همچنین سود تقسیمی (DPS) عبارتست از سود پس از کسر مالیات به ازاء هر سهم که توسط شرکت پرداخت می‌شود چون DPS سود بخشی از EPS می‌باشد که سهامداران در مورد تقسیم آن نظر می‌دهند و معمولا کمتراز EPS است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا