جمع بندی کمیسیون برجام تا آخر هفته

علیرضا زاکانی رئیس کمیسیون ویژه بررسی «برجام» مجلس شورای اسلامی امشب(شنبه) ۲۸ شهریورماه در برنامه «متن و حاشیه» شبکه سوم سیما، درباره اینکه چرا در زمان تعطیلات مجلس فرصت بررسی «برجام» متوقف نشد، گفت: کار اصلی را در این زمینه کمیسیون ویژه برعهده داشت. وی با اشاره به دغدغه‌هایی مبنی بر اینکه شاید این کمیسیون …

علیرضا زاکانی رئیس کمیسیون ویژه بررسی «برجام» مجلس شورای اسلامی امشب(شنبه) ۲۸ شهریورماه در برنامه «متن و حاشیه» شبکه سوم سیما، درباره اینکه چرا در زمان تعطیلات مجلس فرصت بررسی «برجام» متوقف نشد، گفت: کار اصلی را در این زمینه کمیسیون ویژه برعهده داشت.

وی با اشاره به دغدغه‌هایی مبنی بر اینکه شاید این کمیسیون کار اصلی درباره بررسی «برجام» را انجام ندهد، اظهار داشت: اکنون ۲۱ روز است هیأت رئیسه کمیسیون «برجام» انتخاب شده است و روزها بعضاً تا ۱۱ ساعت نیز به بررسی آن پرداخته است.

زاکانی حضور امروز خود در صدا و سیما را دومین حضور به‌عنوان رئیس کمیسیون ویژه بررسی «برجام» خواند و با یادآوری حاشیه‌ساز بودن حضور قبلی، گفت: من اگر می‌خواستم درگیر حاشیه‌ها بشوم، قطعاً نمی‌توانستم در این حد در اداره کمیسیون عمل کنم.

وی اضافه کرد: من در طول مسیر به‌دست‌اندرکاران برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری گفتم من به برنامه نیایم، علاوه بر اینکه نکات دیگری هم وجود داشت که ما را وارد حوزه قضاوت می‌کرد که خلاف خواسته ما بود.

رئیس کمیسیون ویژه «برجام» با تأکید بر اینکه با ورود به کمیسیون صلاحیت و همه آنچه قبلاً به‌عنوان داوری درمورد «برجام» داشتم، پشت در گذاشتم، گفت: میدانی باز شده است که باید حسن و قبح آن دربیاید.

وی تصریح کرد: حال و هوای این روزهای کمیسیون «برجام» بسیار خوب است، زیرا با جدیت و فراست «برجام» را بررسی می‌کند.

زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود درباره بررسی متن برجام در شورای عالی امنیت ملی، گفت: این شورا مبتنی بر اصل ۱۷۶ قانون اساسی وظایفی دارد که مبتنی بر آن می‌تواند بخشی از این متن را بررسی کند، الا اینکه تدبیر رهبر انقلاب این باشد که شورای عالی امنیت ملی، متولی این کار شود که در این‌صورت تمام کار و بررسی تمام این متن تحت نظر این شورا قرار می‌گیرد.

وی افزود: تدبیر رهبر معظم انقلاب این بود که این متن را مجاری قانونی بررسی کنند و تأکید داشتند که این متن با دقت مورد رسیدگی قرار بگیرد تا مسئولانی که آن را بررسی کرده‌اند، به مردم گزارش دهند.

رئیس کمیسیون ویژه برجام مجلس تصریح کرد: بررسی برجام وظیفه ذاتی مجلس است، درحالی که این متن را یک معاهده در نظر بگیریم، براساس اصل ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی،‌همچنین اگر این متن را یک صلح دعوی در نظر بگیریم، براساس اصل ۱۳۹ قانون اساسی وظیفه مجلس است که آن را بررسی کند.

زاکانی با بیان اینکه در طول این ۲۱ روز مسیری که کمیسیون در بررسی برجام داشته، مسیر کاملاً منطقی و کارشناسی بوده و درگیر حاشیه‌ها نشده است، در رابطه با تشکیل این کمیسیون ویژه گفت: براساس ماده ۴۴ آیین‌نامه داخلی مجلس اگر این اجازه داده می‌شود که موضوع مهمی در کشور مطرح شود، برای بررسی آن یک کمیسیون خاص تشکیل شود که پیرامون آن موضوع گزارش تهیه کنند.

وی افزود: در همین ارتباط نیز اگر طرح یا لایحه‌ای هم پیرامون این موضوع مهم وجود داشته باشد،‌هیأت رئیسه مجلس آن را به این کمیسیون ویژه یا خاص ارسال می‌کند.

رئیس کمیسیون ویژه برجام مجلس تصریح کرد: یکی از تفاوت‌های این کمیسیون با سایر کمیسیون‌های عادی در مجلس حضور متخصصین در حوزه های مختلف در رابطه با آن موضوع خاص است که از اعضای کمیسیون برجام هم افراد متخصص در حوزه حقوقی‌، هسته‌ای و… حضور دارند.

زاکانی با بیان اینکه کمیسیون ویژه برجام از ابتدای تشکیل هیأت رئیسه نسبت به کاستی‌ها و بدنه کارشناسی، خود را به بطن دانشگاه‌ها وصل کرد، افزود: در روز جاری هم اعضای کمیسیون برای بررسی ابعاد حقوقی متن برجام نشست مشترکی با ۱۲ حقوقدان برجسته کشور داشتند.

وی در پاسخ به این سؤال که گفته شده تعداد منتقدین نسبت به موافقان در این کمیسیون بیش‌تر است، گفت: باید ببینیم تعریف ما از انتقاد و منتقد چیست؟ به نظر من تعداد طیف منتقد در این کمیسیون زیاد نیست، و یک تناسبی بین تعداد موافقان و منتقدان برقرار است و نمایندگان مجلس نیز با توجه به شناخت کافی نسبت به حضور این افراد در کمیسیون رأی دادند.

رئیس کمیسیون ویژه برجام مجلس خاطرنشان کرد: تاکنون در کمیسیون ویژه برجام منطق حاکم بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا