دخل و خرج تئاتر در تهران چقدر است؟

شاید پیش از این میزانِ فروش مسئله‌ی خیلی مهمی برای تئاتری‌ها نبود؛ اما حالا به دغدغه‌ای اصلی برای گروه‌های تئاتری بدل شده است. دغدغه‌ای که باعث می‌شود گروه‌ها از حربه‌های مختلفی همچون استفاده از ستاره‌های سینما به عنوان بازیگر، رو آوردن به کمدی‌های مردم‌پسند، استفاده‌ی افراطی از موسیقی، شیوه‌های تبلیغی نوآورانه و گاهی عجیب و… …

شاید پیش از این میزانِ فروش مسئله‌ی خیلی مهمی برای تئاتری‌ها نبود؛ اما حالا به دغدغه‌ای اصلی برای گروه‌های تئاتری بدل شده است. دغدغه‌ای که باعث می‌شود گروه‌ها از حربه‌های مختلفی همچون استفاده از ستاره‌های سینما به عنوان بازیگر، رو آوردن به کمدی‌های مردم‌پسند، استفاده‌ی افراطی از موسیقی، شیوه‌های تبلیغی نوآورانه و گاهی عجیب و… برای جذب بیشتر تماشاگر استفاده کنند. اما برای سرِ پا کردن یک تئاتر چقدر پول لازم است؟ و عاقبت چقدر پول قرار است به جیب گروه بازگردد؟

هزینه‌های تولید تئاتر در تهران به نسبت سالن اجرا، حجم و کیفیت دکور، لباس، وسایل صحنه… و درجه‌ی بازیگران تغییر می‌کند، اما به‌طور میانگین می‌توان هزینه‌ها را این‌طور محاسبه کرد:

هزینه‌ی اجاره‌ی پلاتو برای محل تمرین به مدت دو ماه بین یک‌میلیون و دویست‌هزار تومان تا دوازده‌ میلیون تومان است.

اگر بخواهید از ستاره‌های سینما برای بازی در نمایش‌تان استفاده کنید، باید برای ۳۰ شب اجرا بین ۱۵ تا ۵۰ میلیون تومان دستمزد در نظر بگیرید. همچنین دستمزد بازیگران حرفه‌ای تئاتر معمولاً بین ۵ تا ۱۵ میلیون تومان برآورد می‌شود.

طراحی صحنه و اجرای دکور به نسبت نوع نمایش از حدود یک‌میلیون تومان تا حدود ۵۰ میلیون تومان هزینه برمی‌دارد. همچنین هزینه‌ی لباس و وسایل صحنه به همان نسبت بین۳۰۰ هزار تا ۱۰ میلیون تومان است.

برای دستمزد عوامل پشت صحنه اعم از طراحان، دستیاران، موسیقی، نورپرداز و… هم باید روی رقمی بین پنج تا ۳۰ میلیون تومان حساب کنید.

هزینه‌های متفرقه مثلِ پذیرایی در حین تمرین و رفت و آمد و… را هم به نسبت قناعت یا سخاوتِ گروه، باید بینِ ۵۰۰هزار تا ۱۰ میلیون‌تومان در نظر گرفت.

هزینه‌ي تبلیغات از ساده‌ترین نوع مثل چاپ تراکت تا تبلیغات حجیم‌تر مثل پوستر و بیلبورد و تبلیغات محیطی و… بین صدهزار تومان تا صد میلیون تومان است.

عاقبت وقتی نمایش آماده‌ی اجرا شد، باید به فکر سالنی برای اجرا باشید. اجاره‌‌ی تالار وحدت برای سی‌شب اجرا حدود ۱۵۰ میلیون تومان، تالار حافظ حدود ۳۶ میلیون تومان، سالن‌های خصوصی بین ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۱۵ میلیون تومان و سالن‌های ایرانشهر معادلِ ۳۰ درصد فروش بلیت است.

به این ترتیب هزینه‌ی تولید تئاتر در شهر تهران را می‌توان رقمی بین ۲۰ تا ۵۱۲ میلیون تومان برآورد کرد. قابل توجه است که اعداد و ارقام ذکر شده تقریبی هستند و بر اساس عرف جاری برآورد شده‌اند.

اگر می‌خواهید بدانید از ۳۰ شب اجرای تئاتر، حدوداً چقدر عایدتان می‌شود، به جدول زیر نگاهی بیندازید. این جدول ظرفیت، میانگین قیمت بلیت، فروش یک‌شب و فروش ۳۰ شب سالن‌هایی را در تهران نشان می‌دهد که نمایش‌های حوزه‌ی تئاتر حرفه‌ای در آنها اجرا می‌شود. قیمتِ بلیت، مربوط به آخرین نمایش‌ِ اجراشده در سالن است و در صورتی‌که سالنی بیش از یک قیمت بلیت داشته باشد، میانگین قیمت‌ها لحاظ شده است. همچنین ارقامِ مربوط به فروش، سَقفِ فروشِ یک سالن را با فرض پر بودن سالن نشان می‌دهند. ضمناً می‌توان کمک‌هزینه‌ی اندک مرکز هنرهای نمایشی را به برخی از کارها به این ارقام اضافه کرد.

نام سالن

ظرفیت میانگین قیمت بلیت (تومان) فروش یک شب

(منهای ۱۰ درصد میهمان)

فروش سی شب
تئاتر شهر- سالن اصلی ۵۷۹ ۲۰.۰۰۰ ۱۰۴۲۰۰۰۰ ۳۱۲۶۰۰۰۰۰
تئاتر شهر- سالن چهارسو ۱۲۲ ۱۵۰۰۰ ۱۶۵۰۰۰۰ ۴۹۵۰۰۰۰۰
تئاتر شهر-سالن سایه ۷۰ ۱۵۰۰۰ ۹۴۵۰۰۰ ۲۸۳۵۰۰۰۰
تئاتر سنگلج ۲۱۴ ۱۲۰۰۰ ۲۳۰۴۰۰۰ ۶۹۱۲۰۰۰۰
تالار وحدت ۷۰۹ ۳۰۰۰۰ ۱۹۱۴۰۰۰۰ ۵۷۴۲۰۰۰۰۰
تالار هنر ۲۵۰ ۱۰۰۰۰ ۲۲۵۰۰۰۰ ۶۷۵۰۰۰۰۰
ایرانشهر-سالن ناظرزاده ۲۱۲ ۲۰۰۰۰ ۳۸۲۰۰۰۰ ۱۱۴۶۰۰۰۰۰
ایرانشهر-سمندریان ۹۴ ۲۰۰۰۰ ۱۶۸۰۰۰۰ ۵۰۴۰۰۰۰۰
سالن مشایخی ۵۱ ۱۵۰۰۰ ۶۹۰۰۰۰ ۲۰۷۰۰۰۰۰
خانه هنرمندان-انتظامی ۶۳ ۱۵۰۰۰ ۸۵۵۰۰۰ ۲۵۶۵۰۰۰۰
تئاتر باران ۱۲۱ ۲۵۰۰۰ ۲۷۲۵۰۰۰ ۸۱۷۵۰۰۰۰
فرهنگسرای نیاوران-سالن گوشه ۱۰۹ ۲۵۰۰۰ ۲۴۵۰۰۰۰ ۷۳۵۰۰۰۰۰
فرهنگسرای نیاوران-سالن خلیج فارس ۲۶۲ ۲۰۰۰۰ ۴۷۲۰۰۰۰ ۱۴۱۶۰۰۰۰۰
سالن حافظ ۲۰۰ ۲۷۰۰۰ ۵۴۰۰۰۰۰ ۱۶۲۰۰۰۰۰۰
خانه‌موزه انتظامی (قیطریه) ۵۶ ۲۰۰۰۰ ۱۱۲۰۰۰۰ ۳۳۶۰۰۰۰۰
اداره تئاتر-خانه نمایش ۴۰ ۱۲۰۰۰ ۴۲۳۰۰۰ ۱۲۹۶۰۰۰۰
تالار شمس ۱۶۰ ۲۵۰۰۰ ۳۶۰۰۰۰۰ ۱۰۸۰۰۰۰۰۰
ارغنون ۹۱ ۲۵۰۰۰ ۲۰۵۰۰۰۰ ۶۱۵۰۰۰۰۰
تماشاخانه دراما ۴۸ ۱۵۰۰۰ ۵۸۵۰۰۰ ۱۷۵۵۰۰۰۰
پردیس کوروش-البرز ۳۴۵ ۲۵۰۰۰ ۷۵۰۰۰۰۰ ۲۲۵۰۰۰۰۰۰
تماشاخانه‌ی سه نقطه ۴۹ ۱۵۰۰۰ ۶۶۰۰۰۰ ۱۹۸۰۰۰۰۰
تماشاخانه‌ی فانوس ۳۸ ۱۲۰۰۰ ۴۰۸۰۰۰ ۱۲۲۴۰۰۰۰

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا