رمز گشایی از جعبه سیاه سلفی‌های لبنان

خبرگزاری خانه ملت ، گروه بین الملل: شیخ احمد‌الاسیر که به عنوان پدرخوانده جریان تکفیری سلفی‌های لبنان و از متحدین ابوبکر البغدادی شناخته می‌شود ، ظهر دیروز در فرودگاه بین‌المللی بیروت با هویت جعلی و تغییر چهره درصدد بوده است تا از مصر به قطر و از آنجا عازم ترکیه شود. براساس گزارش‌های منتشر شده، …

خبرگزاری خانه ملت ، گروه بین الملل: شیخ احمد‌الاسیر که به عنوان پدرخوانده جریان تکفیری سلفی‌های لبنان و از متحدین ابوبکر البغدادی شناخته می‌شود ، ظهر دیروز در فرودگاه بین‌المللی بیروت با هویت جعلی و تغییر چهره درصدد بوده است تا از مصر به قطر و از آنجا عازم ترکیه شود.

براساس گزارش‌های منتشر شده، عملیات تعقیب این تروریست تکفیری از منطقه اقلیم الخروب در جنوب بیروت و حدود ۲۰ کیلومتری آن شروع و تا شهر صیدا در جنوب لبنان و از آنجا تا فرودگاه بیروت ادامه داشته است.گفته شده، دو تن هنگام بازداشت الاسیر او را همراهی می کردند و دارای گذرنامه هایی با نام راهی عبدالرحمن طالب و خالد صیدانی بودند.

سه سال پیش در عرصه سیاسی لبنان به یکباره شخصی به ویترین رسانه ها آمد که شیخ احمد الاسیر نام داشت. وی شیخ سلفی و گمنام مسجد بلال بن رباح بود. شیخ احمد الاسیر الحسینی در سال ۱۹۶۸، از پدری سنی و مادری شیعه، در شهر صیدا متولد شده، درس دینی خود را در دانشکده‌شریعت وابسته به دارالفتوای اهل سنت لبنان گذرانده و دارای مدرک لیسانس در علوم دینی است.

الاسیر اعتراف کرد سازمان اطلاعات عربستان و اداره اطلاعات سازمان امنیت داخلی لبنان از او با هدف تشکیل جنبشی در برابر حزب الله لبنان در شهر صیدا حمایت می کردند.شیخ فتنه‌گر تاکید کرد سلاح های گروه وابسته به او از طرف اداره اطلاعات سازمان امنیت داخلی لبنان تامین می شد.

احمدالاسیر گفت: «به مبارزه خود برای حفظ حقوق سنی ها در لبنان ادامه خواهم داد.»

حوادث تاریخی سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ نشان می‌دهد که تروریسم تکفیری لبنان بخشی از پروژه مشترک عربستان و قطر با نظارت آمریکا و رژیم صهیونیستی بود که جهت اعمال فشار بر حزب الله لبنان و به صورت عام محور مقاومت جهت براندازی نظام سوریه استفاده می شد. نقش الاسیر در لبنان مانند همان نقشی بود که «یوسف القرضاوی» در قطر، «عرعور» در عربستان و «العریفی» در کویت ایفا می کردند.

شیخ الاسیر پس از اینکه با سوء استفاده از حوادث سوریه در این مدت و تامین مالی کشورهای عربی توانست تشکیلاتی برای خود دست و پا کند. گروه الاسیر از عوامل بسیاری برای توسعه فعالیت‌های خود در مناطق دیگر لبنان به ویژه در شمال و منطقه بقاع استفاده کرد که رهاورد آن شکل گیری پدیده‌هایی مشابه پدیده الاسیر در این مناطق بود.

احمد الاسیر ، سال گذشته شهر صیدا را به بهانه مخالفت با حزب الله به آشوب کشیده بود.دستگاه قضایی لبنان پیشتر احمد الاسیر را به دلیل تشکیل گروه‌های تروریستی برای حمله به ارتش و مؤسسات دولتی به اعدام محکوم کرده بود. در سال ۲۰۱۳ درگیری‌هایی بین همدستان احمد الاسیر و ارتش لبنان در نزدیکی صیدا رخ داد که این درگیری‌ها به کشته شدن ۱۸ نظامی لبنان و ۱۱ تن از همدستان الاسیر منجر شد.

منصور حقیقت پور،نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ضمن تمجید از هوشیاری نیروهای امنیتی و ارتش لبنان گفت: « احمد‌الاسیر،شیخ فتنه‌گری است که موجب کشته شدن فرزندان کشور لبنان شده‌است و باید برای جنایت‌هایی که مرتکب شده‌است به شدید‌ترین شکل ممکن مجازات شود.»

وی در ادامه افزد: «تروریست‌های تکفیری داعش که مردم عراق و سوریه را به خاک و خون کشیده‌اند ، در لبنان علی رغم وجود تروریستی به نام احمد الاسیر به دلیل هوشیاری ملت این کشور و اقتدار ارتش با حضور نیروهای حزب الله به موفقیتی دست نیافته‌اند.»

الاسیر درباره بازداشت خود می‌گوید: «من قربانی بازی فلسطینی- لبنانی شدم که نماینده ابومازن با همکاری سازمان های امنیتی لبنان آن را اجرا کردند.»

الاسیر که خود را یکی از علمای سلفی ها در لبنان می داند خواستار آزادی فوری خود شد و تهدید کرد در غیراینصورت خواستار تظاهرات سنی ها در سراسر لبنان خواهد شد.

حقیقت پور گفت: « لبنان کشوری مقتدر و مستقل است که توانسته توطئه‌های رنگارنگ رژیم صهیونیستی و متحدین سعودی را ناکام بگذارد. محار تهدید شیخ احمدالاسیر می‌تواند برای امنیت این کشور منافع زیادی داشته باشد. دشمنان ملت لبنان به دنبال آشوب و درگیری داخلی در این کشور هستند ، اتحاد ملی و انسجام مردمی برنامه حامیان شیخ فتنه را در لبنان ناکام می‌گذارد.»

وی در اعترافاتی جالب گفت:« سعد الحریری حمایت از من را متوقف کرد و عربستان هم به من پشت کرد. آنها مشکلات منطقه «عبرا» را برای من ایجاد کردند، اما توانستم از عبرا به اردوگاه عین الحلوه بروم. من توسط اداره اطلاعات سازمان امنیت داخلی لبنان ماهانه یک میلیون و پانصد (لیره) از طرف عربستان دریافت می کردم. این کمک مالی زیر فشارها متوقف شد. من یک فرمانده مجاهد هستم که هیچ کسی نمی تواند حکم زندان برای من صادر کند.»

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که « مداخله سعودی و آشوب طلبی ریاض در لبنان موضوع جدیدی نیست» ، گفت: « همان‌گونه که اسناد افشا شده وزارت خارجه عربستان توسط سایت ویکی لیکس نشان می‌دهد که ریاض از تمام راه‌های ممکن آشوب سیاسی را از طریق مزدوران سیاسی و تکفیری دنبال می کند. قطعا ادامه بازجویی ها از شیخ فتنه می تواند ابعاد جدیدی از توطئه‌ها برای سرایت جنگ سوریه و عراق را به لبنان فاش خواهد کرد.»

بازداشت شیخ فتنه گر در لبنان،نقطه روشنی برای بازشدن جعبه سیاه وی و رو شدن دست بسیاری از عوامل منطقه‌ای حمایت از تروریسم باشد، البته نیروهای امنیتی لبنان باید هوشیار باشند که سناریوی ماجد الماجد تروریست سعودی بازداشت شده در لبنان و مرگ مشکوک وی پیش از انجام بازجویی‌های لازم بار دیگر تکرار نشود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا