گردشگري تهران در سايه پايتخت گم‌شده‌اند

نجمه جمشیدی با توجه به رونق صنعت گردشگری در اكثر كشورهای جهان و با وجود این‌که کشور ما به کشور چهار فصل معروف است و در هر گوشه از خاک این کشور آثار باستانی چند هزار ساله قرار دارد، در جذب گردشگر خارجی با رشد منفی مواجه شده‌ایم. سیاست‌گذاری در جلب و جذب گردشگر در …

نجمه جمشیدی
با توجه به رونق صنعت گردشگری در اكثر كشورهای جهان و با وجود این‌که کشور ما به کشور چهار فصل معروف است و در هر گوشه از خاک این کشور آثار باستانی چند هزار ساله قرار دارد، در جذب گردشگر خارجی با رشد منفی مواجه شده‌ایم. سیاست‌گذاری در جلب و جذب گردشگر در جهان امروز پیچیدگی خاص خود را دارد و نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق و حساب شده است. اما نبود همین سیاست بلندمدت باعث شده است که کشور ما نتواند جایگاه خود را بازیابد. در این میان شهرستان‌هاي استان تهران نیز مانند سایر شهرهای کشور در زمینه جذب گردشگر نتوانسته موفق عمل کند.
سهم صفردرصدي شهرستان‌هاي استان تهران از گردشگري
باوجود نزدیکی با شهر تهران، سهم این شهرستان از گردشگران خارجی شهر تهران صفر بوده است. این سهم صفر درصدی بیش از آن‌که نتیجه برنامه‌ریزی‌های غلط یا نبود سیاست‌های مشخص از سوی مسئولان استان و اين شهرستان‌ها و بخشي از آن به نگاه مسئولان و مدیران تهرانی برمی‌گردد که در تقسیم‌بندی‌ها و نگاه‌های خود جای خاصی برای اين شهرستان‌ها بازنکرده‌اند.
گنج پنهان گردشگری در شهرهاي استان تهران
شاید شهرهای بسیاری در کشور باشند که آرزوی آنان قرارداشتن در فهرست شهرهای استان تهران باشد. اما واقعیت این است که تهران بخیل است و جز به خودش به جا و شهر دیگری توجه ندارد. تهران می‌خواهد همه چیز در او قرار گیرد و این نگاه در مسئولان این کلانشهر هم هست. به‌همین دلیل است که شهرهای استان تهران از مشکلاتی سخن می‌گویند که علت اصلی آن قرار گرفتن در مجاورت تهران است.
نگاه خوابگاهي به شهرهاي استان تهران
مسئولان استان تهران بارها در صحبت‌های خود از شهرستان‌های این استان به‌عنوان خوابگاه تهران یاد کرده‌ و می‌کنند. شهرهاي اين استان به‌دلیل نزدیكی به شهر تهران و پتانسیل‌های بالقوه، با نرخ بالای مهاجرت روبروست اما بسیاری از كارشناسان بر این باورند كه تهدیدی به‌نام جمعیت را می‌توان به فرصت تبدیل كرد و یكی از پتانسیل‌هایی كه در این شهرستان‌ها مغفول مانده، صنعت گردشگری است.
شهرهاي استان تهران، جايگزين شهرهاي شمال كشور
می‌توان این تهدید را به یک فرصت تبدیل کرد. رشد روز افزون جمعيت، افزايش پديده شهرنشيني و انواع استرس و آلودگي‏هاي محيط زيست شهري موجب شده است ساكنان تهران برای گذران اوقات فراغت خود به شهرهای شمالی کشور پناه ببرند که در زمان رفت و برگشت در ترافیک‌های چند ساعته این مسیر، شیرینی این سفرها برای آنان به تلخی تبدیل می‌شود.  در چند سال اخیر شهروندان معمولا برای گذراندن تعطیلات خود با توجه به مدت زمان کوتاه تعطیلات تمایل بیشتری به گذران اوقات فراغت خود در مکان‌های نزدیک دارند تا در پایان مسافرت از ترافیک‌های ساعتی و مسافت‌های طولانی رهایی یابند. به همین دلیل شهرهاي استان تهران با دارابودن باغ‌های سرسبز فراوان، اماکن باستانی و تاریخی و راه‌های دسترسی آسان می‌تواند جایگزین مناسبی است.
پیشینه تاریخی، جذاب برای گردشگران خارجی
با توجه به پیشینه تاریخی شهرهاي استان تهران، می‌توانند در جذب گردشگر خارجی نیز ورود پیدا کنند، زیرا گردشگران خارجی که به کشور می‌‌آیند، ورود و خروج آنان در فرودگاه امام‌خمینی(ره) انجام می‌شود. آنان بعد از بازدید از اماکن تاریخی در شهرهای کشور برای بازگشت یک روز قبل به شهر تهران می‌آیند که به‌دلیل حجم بالای ترافیک و آلودگی هوا دیگر این امکان وجود ندارد که در شهر تهران گردش کنند. اگر اماکن گردشگری و هتل‌هایی که در تهران وجود دارند، هم تراز با آنها در شهرهاي استان تهران احداث شود، می‌توان گردشگر خارجی را به شهرها جذب کرد.
همچنين يكي از بخش‌هاي كه در صنعت گردشگري مغفول مانده عدم استفاده از پتانسيل‌هاي مانند ورزش‌هاي هوايي مانند كايت و بالن سواري و همچنين باشگاه‌هاي سواركاري است.
بسياري از سرمايه‌گذاران در شهرهاي مختلف استان تهران براي سرمايه‌گذاري در اين بخش اعلام آمادگي كرده‌اند كه شنيده‌ها حاكي از آن است در برخي از شهرهاي استان شروع به كار كرده‌اند. همچنين با توجه به فاصله نزدیک با شهر تهران، آب ‌وهوای مطلوب، طبیعت زیبا و وجود چندين باشگاه سوارکاری در اين شهرها باعث شده  این مناطق ظرفیت تبدیل‌شدن به یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های مهم سوارکاری کشور به منظور برگزاری مسابقات اسب‌دوانی را داشته باشند.  صنعت گردشگری تاکنون در اولویت‌ مسئولان این شهرها نبوده است و جایگاه خاصی در بودجه اين شهرها نداشته است. از این رو با وجود قابلیت‌ و پتانسيل‌ها این امید وجود دارد که در سال جاری برای این صنعت برنامه‌ریزی‌های خاص شود. زیرا رونق بازار و صنعت گردشگری موجب گردش پول و رونق بازار خدمات، اشتغال و كار ایجاد كرده و منجر به افزایش درآمدهای این شهرها خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا