چرا توافق هسته اي توافق برد – برد است؟

حسین آفریده رئیس دانشکده انرژیو فیزیک دانشگاه امیرکبیر ایران همواره اعلام كرده تمام فعالیت‌های هسته‌ای‌اش‌صلح جویانه است. مذاكره كنندگان همچنين بر حرام بودن تولید و کاربرد سلاح‌های هسته‌ای تاکید كرده‌اند. آنچه امروز حاصل این توافق بوده دو طرف در مذاکرات تعدیل‌هایی را با رعایت خط قرمزها پذیرفته‌اند اما این تعدیل‌ها به گونه‌ای بوده است که …

حسین آفریده رئیس دانشکده انرژیو فیزیک دانشگاه امیرکبیر

ایران همواره اعلام كرده تمام فعالیت‌های هسته‌ای‌اش‌صلح جویانه است. مذاكره كنندگان همچنين بر حرام بودن تولید و کاربرد سلاح‌های هسته‌ای تاکید كرده‌اند.
آنچه امروز حاصل این توافق بوده دو طرف در مذاکرات تعدیل‌هایی را با رعایت خط قرمزها پذیرفته‌اند اما این تعدیل‌ها به گونه‌ای بوده است که هر دو طرف می‌توانند ادعاي دستيابي به توافقي برد-برد داشته باشند.
در این توافق کشور ما به اهداف زیر دست پیدا کرده است:
– حق غنی سازی در سایت نطنز برای تامین سوخت انواع رآکتورهای قدرت آب سبک (BWRوPWR)
– حفظ رآکتور تحقیقاتی اراک با استفاده آب سنگین D2O
– ادامه تحقیقات در ساخت سانتریفيوژهای نسل جدید
– تبدیل سایت فردو به یک سایت برای همکاری بین‌المللی و امکان حضور دانشمندان ایرانی در پژوهش‌های بزرگ جهانی مانند ایتر (گراف هسته‌ای)
– لغو کلیه تحریم‌های اعمالی در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای (سازمان ملل، اتحادیه اروپا،آمریکا) که منجر به رونق اقتصادی ،مبادلات بانکی و … خواهد شد.
مبرهن است طرف‌های مقابل نیز در مقابل دستاوردهایی خواهند داشت و قطعا اين توافق یک قرارداد دو طرفه است.
کشورهای۱+۵ نیز در این میان به اهداف زیر دست خواهند یافت:
– رفع نگرانی‌ها از گسترش فعالیت‌های هسته‌ای ایران برای کسب غنی سازی ۲۰ و بالاتر با توقف آن.
– اطمینان به کشورهای منطقه داده می شود که دیگر فعالیت هسته ای ایران در زمینه غنی سازی تهدیدی برای آنان محسوب نخواهد شد.
– از طریق مونیترینگ سایت غنی سازی نطنز، فردو و اراک می‌توانند اطمینان از اجرای صحیح توافقنامه را حاصل كنند .
با اجرای این توافق هم ایران به حقوق مسلم خویش دست پیدا خواهد كرد و هم آمریکا و دیگر کشورهای ۱+۵ نیز مطمئن خواهند بود این توافق امکان گسترش غنی سازی به کشورهای منطقه را از بین می‌برد و منطقه خاورمیانه را از رقابت‌های تسلیحاتی و بحران دور مي‌كند .
پس از اجرای این توافق امکان همکاری بین‌المللی علیه داعش که تهدید جدی برای خاورمیانه است، فراهم می‌شود.  اتحادیه اروپا آلترناتیو جدیدی برای جایگزینی گاز روسیه با استفاده از گاز ایران(پارس جنوبی)به دست خواهد آورد.بنابر اين  اگر نگاهی واقع‌بینانه به موارد فوق داشته باشیم خواهیم دید که این توافق یک توافق کاملا برد _برد است.لازم است از تیم مذاکره کننده خصوصا  وزیر امور خارجه ایران برای تلاش فوق العاده در مذاکرات تقدیر و تشکر به عمل آيد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا