پدیرش داوطلبان انسانی و رياضی در کنکور ۹۴

امروز نتايج كنكور اعلام مي‌شود و كنكوري‌ها از ٥ مرداد مي‌توانند بروند سراغ انتخاب رشته و بعد سال‌ها تحصيل در مدرسه به سوال «در آينده مي‌خواهيد چه كاره شويد؟» پاسخي قطعي‌تر بدهند. به مناسبت اعلام نتايج، روز گذشته براي رييس سازمان سنجش روز پر سوالي بود. ابراهيم خدايي در جمع خبرنگاران از ويژگي‌هاي كنكور امسال، …

امروز نتايج كنكور اعلام مي‌شود و كنكوري‌ها از ٥ مرداد مي‌توانند بروند سراغ انتخاب رشته و بعد سال‌ها تحصيل در مدرسه به سوال «در آينده مي‌خواهيد چه كاره شويد؟» پاسخي قطعي‌تر بدهند. به مناسبت اعلام نتايج، روز گذشته براي رييس سازمان سنجش روز پر سوالي بود. ابراهيم خدايي در جمع خبرنگاران از ويژگي‌هاي كنكور امسال، ظرفيت‌هاي پذيرش در دانشگاه‌ها و شانس قبولي در گروه‌هاي مختلف تحصيلي گفت. معاون وزيرعلوم در گفت‌وگو با «اعتماد» از آمار رو به كاهش متقاضيان شركت در آزمون سراسري گفت و گام‌هايي كه وزارت علوم با همكاري آموزش و پرورش براي كم‌رنگ شدن سايه كنكور در نظام آموزشي كشور برمي‌دارند.

در صحبت‌هاي‌تان اشاره كرديد كه تقريبا همه افراد مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، آيا اين وضعيت از امسال حاكم شده و آيا همه داوطلبان مي‌توانند وارد دانشگاه شوند؟

نه؛ اين روند الان دو، سه سالي هست كه به همين ترتيب بوده، با توجه به وضعيت كاهش تعداد ورودي‌ها از ديپلم به دانشگاه، شانس قبولي در رشته‌ها هم افزايش يافته است. ميزان پذيرش البته در همه رشته‌ها يكسان نيست. در دو گروه علوم انساني و علوم تجربي داوطلبان شانس ورود به دانشگاه را به صورت كامل دارند اما در گروه تجربي اين شانس براي داوطلبان ٥٠ درصد است. در رشته علوم انساني ٦٠ هزار نفر و در گروه رياضي ١٢٠ هزار نفر ظرفيت بيش از تعداد شركت‌كنندگان در آزمون است اما در گروه تجربي ٢٢٢ هزار نفر ظرفيت داريم و ٤٥٢ هزار شركت‌كننده.

امسال تغييري در بحث ظرفيت‌ها و نحوه پذيرش دانشگاه‌ها وجود دارد؟

در مورد ظرفيت‌ها تغيير چنداني وجود نداشته و همان ٧٦٠ هزار ظرفيت را در دانشگاه داريم اما يك تغيير در حوزه پذيرش داريم كه مربوط مي‌شود به سيستم پذيرش دانشجو در رشته‌هاي پزشكي، دندانپزشكي و داروسازي. با توجه به قانوني كه مجلس شوراي اسلامي تصويب كرد مبني بر اينكه ٣٠ درصد سهميه براي دانشجويان بومي به تشخيص وزارت بهداشت در نظر گرفته شود، اين سهميه از امسال اعمال شد و البته كساني كه از اين سهميه استفاده مي‌كنند، تعهد خدمت سه برابري به وزارت بهداشت دارند و مشمول خريد خدمت، تغيير رشته و اشتغال به كار خارج از منطقه خود را ندارند.

تعهد سه برابري يعني چند سال؟

اين را البته وزارت بهداشت بيشتر در جريان است اما تخمين من اين است كه با توجه به دوره شش ساله پزشكي اين تعهد بايد حدود ١٨ سال باشد.

يعني كسي كه از اين سهميه استفاده مي‌كند تا ١٨ سال نمي‌تواند در خارج از منطقه و استان خود مشغول پزشكي شود، كدام استان‌ها زير پوشش اين سهميه هستند و دليل اين تصميم چيست؟

اصلش بر مبناي اين است كه نيازهاي حوزه بهداشت و درمان در مناطق محروم تامين شود و چون هر استاني به هر حال مناطقي دچار محروميت دارد اين سهميه در كل كشور هست ولي فكر مي‌كنم در استان‌هاي خاصي كه بنا بر شاخص‌ها به عنوان استان محروم شناخته مي‌شوند اين سهميه افزايش پيدا مي‌كند. به هر حال اين سهميه امتياز بزرگي است كه در اختيار متقاضيان گذاشته مي‌شود و دولت هم قرار است شش سال هزينه تحصيل رايگان دانشجويان در اين رشته‌ها را برعهده بگيرد، آموزش نيروهاي متخصص در حوزه پزشكي، دندان‌پزشكي و داروسازي كار سختي است و به همين دليل وزارت بهداشت و مجلس به اين نتيجه رسيدند كه اين سهميه و البته شرط تعهد آن براي داوطلبان اجرايي شود.

روند كاهشي متقاضيان ورود به دانشگاه باعث شده كه دانشگاه با مساله «صندلي‌هاي خالي» روبه‌رو شود، اين روند چقدر محسوس است؟

اين روند هر سال با ريزش تعداد بيشتري متقاضي ادامه دارد؛ همين امسال نسبت به سال قبل ١٥٠ هزار نفر كمتر در آزمون سراسري شركت كردند و خب انتظار اين است كه اين روند كاهشي همين‌گونه پيش برود البته به نقطه سربه‌سري نمي‌رسيم.

با اين ميزان كاهش داوطلبان فكر مي‌كنيد دانشگاه‌ها ناچار به ايجاد تغيير در نحوه يا ميزان پذيرش دانشجو بشوند؟

حتما اين عامل در اتخاذ چنين تصميم‌هايي موثر است. به خصوص در دانشگاه‌هاي شهريه‌بگير مانند دانشگاه آزاد و پيام نور، چون پذيرش دانشجوي روزانه روند ثابت دارد و با كم شدن متقاضيان اين دانشگاه‌ها بايد به فكر اقداماتي مانند ادغام، كاهش ميزان ورودي و تجميع مراكز آموزشي و… باشند.

فكر نمي‌كنيد با اين وضعيت وقتش شده باشد كه قضيه تكراري حذف كنكور واقعا مد نظر قرار بگيرد؟

ببينيد الان هم به هر حال داريم در اين حوزه حركت مي‌كنيم. سال ٩٢ ابلاغ شد كه تا پنج سال آينده ٨٥ درصد ظرفيت آموزش عالي بايد بر اساس سوابق تحصيلي پر شود و ما هم در همان مسير در حال حركت هستيم يعني الان بعد از دو سال ما در نقطه‌اي هستيم كه ٧٥ درصد داوطلبين با توجه به سوابق تحصيلي پذيرفته مي‌شوند اما خب رشته‌هاي پرمتقاضي مانند پزشكي يا دانشگاه‌هاي پرمتقاضي مانند تهران و صنعتي‌شريف هم هستند كه بايد چنين فيلتري به اسم كنكور براي ورود به آنها باشد.

در واقع حذف كامل كنكور نيازمند مقدمات و پيش‌نيازهايي است كه رسيدن به آنها هم سخت است مخصوصا با توجه به بحث‌هاي ريز قانوني و علمي. اين حركت بايد از سطح مدارس شروع شود تا بعد نتيجه‌اش به آموزش عالي برسد. ما فعلا براساس تكليف قانوني داريم بحث سوابق تحصيلي را بررسي مي‌كنيم اما دوستان‌مان در آموزش و پرورش هم گام‌هايي را شروع كرده‌اند تا بعدتر بشود بر اساس آن اقدامات ديگري انجام داد.

سوال آخر اينكه در مورد نرم‌افزاري گفتيد كه مي‌تواند شانس قبولي در دانشگاه و رشته مورد نظر كنكوري‌ها را به آنها اعلام كند. اين تخمين چقدر به آن نتيجه‌ واقعي كه داوطلبان قرار است در شهريور‌ماه دريافت كنند نزديك است؟

نرم‌افزاري كه صحبتش را كردم از آخرين اطلاعات و آمارهاي مربوط به داوطلبان استفاده مي‌كند، سوابق مربوط به آزمون امسال را دارد و با محاسبه ميزان پذيرش در هر رشته و دانشگاه مي‌تواند تخمين خوبي بزند در واقع در بين نرم‌افزارهاي موجود بهترين و كامل‌ترين نمونه است و داوطلبان از روز پنجشنبه مي‌توانند با هزينه ١٨ هزار تومان اين نرم‌افزار را از روي سايت سازمان سنجش تهيه كنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا