شاتل به‌دنبال خريد مخابرات است يا تبليغ

به گزارش «جوان»، در حالي شركت شاتل (اينترنت پر سرعت) مدعي است با تشكيل يك كنسرسيوم تقاضاي رسمي خود را براي خريد سهام ۱+۵۰ درصد سهام به‌جاي ارائه به شركت توسعه اعتماد مبين (مالك مخابرات) به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات ارائه داده كه شركت مخابرات ايران از بسته شدن موقت پرونده فروش سهام اين …

به گزارش «جوان»، در حالي شركت شاتل (اينترنت پر سرعت) مدعي است با تشكيل يك كنسرسيوم تقاضاي رسمي خود را براي خريد سهام ۱+۵۰ درصد سهام به‌جاي ارائه به شركت توسعه اعتماد مبين (مالك مخابرات) به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات ارائه داده كه شركت مخابرات ايران از بسته شدن موقت پرونده فروش سهام اين شركت به دليل نبود متقاضي خبر داده است. شركت توسعه اعتماد مبين ۳۰ خرداد ماه سال جاري آگهي مزايده‌اي را منتشر كرد كه طي اين آگهي متقاضيان مي‌توانستند از چهارشنبه سوم تير ماه تا دوشنبه هشتم تير ماه مراجعه و اسناد مزايده را خريداري و سپس با شركت در فرآيند مزايده سهام را خريداري كنند اما تا تاريخ تعيين شده كسي به شركت توسعه اعتماد مبين (مالك مخابرات)مراجعه نكرد و پرونده مزايده موقتاً بسته شد. در اين بين ۱۳تير ماه شركت شاتل خبري را به نقل از رئيس هيئت مديره اين شركت در سايت خود قرار داد مبني بر آنكه در قالب كنسرسيومي متشكل از شركت‌هاي اينترنتي داده گستر عصر نوين و نداگستر صبا در نظر دارد سهام كنسرسيوم توسعه اعتماد مبين (مالك مخابرات) را خريداري كند و تقاضاي خود را براي خريد سهام مخابرات به وزارت ارتباطات ارائه داده است. در همين باره مديركل روابط عمومي شركت مخابرات ايران در واكنش به ادعاي مدير عامل شاتل مبني بر آنكه با تشكيل يك كنسرسيوم براي خريد سهام شركت مخابرات تقاضا داده‌ايم، گفت: درخواستي از ناحيه شاتل براي خريد سهام شركت مخابرات اعلام نشده است، از همين رو پرونده مزايده سهام شركت مخابرات به طور موقت بسته شد. داوود زارعيان در گفت‌وگو با ايسنا، بيان كرد: خريد سهام مخابرات توسط شاتل خبري بود كه شاتل اعلام كرده و ما هم از طريق رسانه‌ها خبردار شديم وگرنه ما درخواستي از ناحيه شاتل نداشتيم.

   سهام را از فروشنده مي‌خرند نه وزارتخانه
در اين بين در حالي صاحب بلوك ۱+۵۰ درصدي سهام شركت مخابرات موسوم به بلوك مديريتي در اختيار شركت توسعه اعتماد مبين است و آگهي‌دهنده براي فروش سهام مخابرات، مديران اين شركت بودند كه شاتل به عنوان متقاضي خريد سهام اين شركت علي القاعده بايد تقاضاي خود را براي خريد سهام به شركت مخابرات تسليم مي‌كرد نه اينكه تقاضاي خود را به وزارت ارتباطات ارائه كند.

   بازي رسانه‌اي شاتل
در همين باره محمدحسن شانه‌ساززاده، رئيس هيئت مديره شاتل با تأييد اين خبركه شاتل يك روز پس از انتشار اسناد مزايده فروش سهام شركت توسعه اعتماد مبين طبق پروانه خود و شركت مخابرات ايران مكاتبات اداري براي خريد سهام اين شركت را آغاز كرد، گفت: اعلام آمادگي و درخواست شاتل براي خريد ۱+۵۰ درصد سهم شركت مخابرات ايران به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي ارائه و تقاضاي جدي خريد سهام اين شركت به صورت رسمي مطرح شده است. حسن شانه‌ساز زاده در پاسخ به اين سؤال كه چرا شما تقاضايتان را براي خريد به جاي مخابرات به وزارت ارتباطات داديد و چرا وزارت ارتباطات در زمان مقرر از سوي مخابرات اقدامات لازم را صورت نداد؟ گفت: مكانيسم مزايده از سوي مخابرات زير سؤال است و اگر اسناد مزايده را مي‌خريديم يعني بر آن صحه گذاشته بوديم.
وي گفت: بندها و تبصره‌هاي مزايده به گونه‌اي بود كه بيشتر شوخي به نظر مي‌رسيد زيرا كدام سرمايه‌گذار ۱۹ هزار ميليارد توماني هست كه اقدام به خريد اسناد مزايده‌اي كند كه در يكي از بندهاي آن گفته شده به هر علتي خواستيم، مي‌توانيم مزايده را ابطال كنيم؟!
وي گفت: شاتل به دليل برخي انتقاداتي كه به نحوه برگزاري مزايده مطرح است، درخواست خود را به وزارت ارتباطات و سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي ارسال كرد. با توجه به تغيير شرايط اين شركت طي پنج سال گذشته پس از خصوصي‌شدن و نحوه ارزش‌گذاري آن و همچنين برابر نبودن شرايط فعلي اين شركت با زمان واگذاري آن در بورس به واسطه فروش برخي دارايي‌ها، تغييرات درآمدي و توسعه‌اي از وزارت ارتباطات خواسته شده تا در زمينه قيمت‌گذاري و نحوه فروش بلوك مديريتي سهام مخابرات ورود كند. شانه‌ساز زاده اضافه كرد: اعتقاد وزارت ارتباطات، علوم و فناوري اطلاعات هم اين است كه مخابراتي‌ها فروشنده نيستند و در اين شرايط نبايد كوپن‌هايش را بسوزاند زيرا اين كشور آبرو دارد. ما با اپراتورهاي خارجي جهت سرمايه‌گذاري در مخابرات مواجه هستيم و نبايد كاري كنيم كه پتانسيل آنها از بين برود. شركت توسعه اعتماد مبين در حال حاضر با در اختيار داشتن ۱+۵۰ درصد سهم شركت مخابرات ايران سه كرسي از پنج كرسي رياست هيئت مديره اين شركت را در اختيار دارد و با انتشار آگهي فروش سهام، واگذاري ۱۰۰ درصدي سهام خود را اعلام كرد.

    مزايده فروش مالك مخابرات تمديد نمي‌شود
در اين بين مديرعامل توسعه اعتماد مبين در گفت‌وگو با فارس با تكذيب خبر برخي خبرگزاري‌ها براي تمديد مزايده فروش سهام شركت‌ توسعه اعتماد مبين (مالك ۱+۵۰ درصد سهم مخابرات)، گفت: آگهي فروش سهام مالك ۱+۵۰ درصد سهم مخابرات تمديد نمي‌شود و اعلام آمادگي برخي شركت‌ها براي خريد سهم پس از مهلت مقرر، جنبه تبليغي براي برندشان دارد. وي ادامه داد: همچنين اعلام نامه‌نگاري با مراجع غيرمرتبط براي روشن شدن ايرادات مزايده فروش سهام توسعه اعتماد مبين متشكل از مخابرات و سرمايه‌گذاري‌‌هاي ديگر نشان مي‌دهد آنها يا واقعاً علاقه‌مند به قرار گرفتن در مسير فروش نبوده‌اند يا حداقل تجربه حضور در معاملات اين چنين بزرگي را نداشتند، حداقل انتظار مي‌رفت براي روشن شدن ابعاد مالي فروشنده، نامه نگاري با وزارت اقتصاد يا سازمان خصوصي انجام شود. صفري با تأكيد بر شفاف بودن ارزش دارايي‌هاي توسعه اعتماد مبين براي شركت در مزايده، توضيح داد: در صورت‌هاي مالي اين شركت اطلاعات هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان كل فروش اموال منقول و غيرمنقول و ۱۱ هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري وجود دارد كه در نتيجه تراز مثبت شركت ۹‌هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان مي‌شود.
منبع : روزنامه جوان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا