دریچه ای دیگر به دنیای اینترنت

“وایمکس” به یکی از پرطرفدارترین فناوری های موجود برای توسعه اینترنت پرسرعت در شهرها تبدیل شده و حتی بعضی از شهرهای بزرگ جهان با این فناوری توانسته اند پوشش کاملی برای دسترسی به اینترنت شهروندان در هر نقطه ای که باشند فراهم کنند. با راه اندازی فناوری وایمکس در ایران بسیاری امیدوارند اشکالاتی که در …

“وایمکس” به یکی از پرطرفدارترین فناوری های موجود برای توسعه اینترنت پرسرعت در شهرها تبدیل شده و حتی بعضی از شهرهای بزرگ جهان با این فناوری توانسته اند پوشش کاملی برای دسترسی به اینترنت شهروندان در هر نقطه ای که باشند فراهم کنند.

با راه اندازی فناوری وایمکس در ایران بسیاری امیدوارند اشکالاتی که در توسعه اینترنت پرسرعت با سیم (ADSL ) وجود داشت و عموما مربوط به ممانعت شرکت های دولتی مخابرات و عدم حمایت از بخش خصوصی از جانب این شرکت ها بود ، وجود نداشته باشد و به این ترتیب اپراتورهای وایمکس می توانند کاملا مستقل از مخابرات عمل کنند.

اما با این وجود هنوز هم نگاه کارشناسان و دست اندرکاران بخش خصوصی به مقوله وایمکس از برخی نگرانی ها و دلمشغولی ها در این عرصه حکایت دارد. تامین زیرساخت های لازم برای توسعه شبکه وایمکس یکی از همین نگرانی است. به همین دلیل  بسیاری از فعالان این عرصه خواستار تهیه تجهیزات مناسب برای توسعه هستند.

افزایش پهنای باند مورد نیاز اپراتورهای جدید از دیگر نگرانی هایی است که وزارت ارتباطات باید فکری به حال آن کند.  محدودیت فعلی سرعت اینترنت برای کاربران نیز از جمله مسائلی است که موفقیت وایمکس را بی تردید تحت تاثیر قرار خواهد داد  موضوع رقابت نابرابر بین عرضه کنندگان سرویس های فناوری اطلاعات همچون ADSL و شبکه های پیشرفته نسل سوم نیز گه گاه مطرح می شود و موضوع دریافت اعتبارات و تسهیلات بانکی از دیگر دغدغه های فعالان وایمکس ارزیابی شده است.

 اپراتورهای تلفن همراه به سبب در اختیار داشتن بخشی از زیرساخت های فیزیکی مورد نیاز وایمکس و تجربه مرتبط، مناسب ترین گزینه ها برای حضور در بازارهای وسیع وایمکس هستند. در سال های اخیر بازار جهانی اینترنت بی سیم نشان داده تنها در شرایط بسیار خاص وایمکس می تواند فضای تجاری لازم برای یک تجارت بلند مدت سودآور را فراهم کند. آیا فناوری وایمکس انتظار سرمایه گذاران را بر آورده خواهد کرد؟

سرمایه گذاران و فعالان حوزه وایمکس به سبب بهای بالای نصب، دشواری و ریسک بالای کار، سختی بازاریابی و وجود فناوری های موازی مانند ADSL یا سایر انواع اینترنت بی سیم ، باید اهداف و برنامه های خود را با دقتی مضاعف انتخاب کنند و از مهم ترین ویژگی و مزیت وایمکس که قابلیت سیار بودن آن است استفاده کنند تا این فناوری وارد رایانه های دستی (لپ تاپ ها) و گوشی های تلفن همراه شود و بر توسعه بازار فناوری اطلاعات کشور تاثیر بگذارد.

به اعتقاد کارشناسان تنها شرطی که می تواند باعث موفقیت این فناوری شود، اطلاع رسانی به موقع و ارزان بودن خدمات آن است. دولت می تواند با حمایت خود، به شرکت های بخش خصوصی کمک کند تا وایمکس را با هزینه ارزان و در بسیاری از مناطق عمومی به صورت رایگان ارائه دهند.

۱۲۸/۱۵

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا