استفاده از فناوری های نوین برای نظارت برعملکرد قضات و دادگستری ها

دکتر حمید شهریاری در گفت وگو با خبرنگار سازمان خبری موبنا در مورد استفاده از فناوری های نوین در ارتقای بخش نظارت و بازرسی قوه قضاییه اظهار داشت : ریاست قوه قضاییه بر استفاده از سیستم های نرم افزاری برای نظارت بر عملکرد قضات، دادگستری ها، ستاد قوه قضاییه و بخش های مرتبط با این …

دکتر حمید شهریاری در گفت وگو با خبرنگار سازمان خبری موبنا در مورد استفاده از فناوری های نوین در ارتقای بخش نظارت و بازرسی قوه قضاییه اظهار داشت : ریاست قوه قضاییه بر استفاده از سیستم های نرم افزاری برای نظارت بر عملکرد قضات، دادگستری ها، ستاد قوه قضاییه و بخش های مرتبط با این قوه تاکید دارند و این نشان دهنده توجه و تمرکز ایشان بر نکته نظارتی استفاده از فناوری های نوین است.
وی با بیان اینکه در دنیای مدرن نظارت بخش های وسیع به صورت هوشمند صورت می گیرد ، گفت: تنها راه هوشمندی نظارت استفاده از سیستم های نرم افزاری است که به کمک مدیران آمده تا بخش های نظارتی خود را تقویت کنند.
دکتر شهریاری ادامه داد: وقتی داده های الکترونیکی از مراکز قضایی وارد مرکز آمار و فناوری اطلاعات می شود می توانیم با کارهای آماری در طراحی سیستم های نوین نظارتی کیفیت نظارت را بالا ببریم. به عنوان مثال ارزیابی دقیق از فعالیت قضات ، از طریق سیستم های بسته بسیار پیچیده و دشوار است. در حالیکه با نظام های الکترونیکی می توان پیغام هایی را به مدیران ارشد داد که در کدام قسمت خلا، کندی یا در کدام قسمت سرعت کار وجود دارد.
وی افزود: در ناحیه تشویق و توبیخ ها هم این نظام نظارتی نوین بسیار کارآمد و موثر است. از این طریق می‌توان قضات کارآمد را شناسایی کرد و در راستای ارتقای عدالت در قوه قضاییه از توانمندی آنها بیشتر بهره‌مند شد.
رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با اشاره به سیستم CMS برای گزارش ورودی و خروجی پرونده ها به حوزه های قضایی ، گفت: طبق یک سیستم مکانیزه به مدیران ارشد گزارش هایی داده می شود که هم اکنون در این نقطه حوزه قضایی دچار اطاله دادرسی هستند یا بالعکس.
به گفته وی با حساسیتی که یک نظام نرم افزاری اطلاع رسانی ایجاد می کند وارد، رسیدگی به حوزه خاص می‌شویم. در حالیکه اگر به صورت کور وارد بخش نظارت شویم، یک فضای وسیع در مقابل ما قرار می گیرد و دقیقا نمی‌دانیم از کجا باید شروع کنیم.
وی ادامه داد: این سیستم ها تذکرات مناسبی به بخش های نظارتی داده و ذهن آنها را متمرکز به مناطق خاص با توجه به گزارشات ارسالی از این سیستم های مکانیزه می کند.
۱۲۸/۱۵

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا