خرید تجهیزات سخت افزاری اپراتور سوم تلفن همراه از چین

بهمن صالحی در گفت وگو با خبرنگار سازمان خبری موبنا با اشاره به همکاری پارس الکتریک با شرکت تامین تله کام به عنوان عهده دار پروژه اپراتور سوم در زمینه تامین قطعات سخت افزاری این پروژه ، اظهار داشت: براساس نیاز و افزایش سرعت اجرای کار، در مرحله اول با مذاکرات صورت گرفته تجهیزات سخت …

بهمن صالحی در گفت وگو با خبرنگار سازمان خبری موبنا با اشاره به همکاری پارس الکتریک با شرکت تامین تله کام به عنوان عهده دار پروژه اپراتور سوم در زمینه تامین قطعات سخت افزاری این پروژه ، اظهار داشت: براساس نیاز و افزایش سرعت اجرای کار، در مرحله اول با مذاکرات صورت گرفته تجهیزات سخت افزاری از کشور چین وارد خواهد شد. پس از آنکه پروژه تا حدی به پایداری رسید، مکانیزم انتقال تکنولوژی در دستور کار قرار می گیرد.
وی با تاکید بر اینکه اپراتور سوم از نسل سوم تلفن همراه بهره خواهد برد، گفت: برای انتقال دانش فنی و تکنولوژی مذاکراتی با شرکت های صاحب نام شرقی و اروپایی صورت گرفته و از آنها دعوت به همکاری شده است. اما تا زمان قطعیت این موضوع، تجهیزات مورد نیاز شبکه به صورت CKD و SKD از کشور چین وارد می شود.
به گفته صالحی در این زمینه مذاکرات با تولیدکنندگان چینی صورت گرفته و پس از مطالعات اولیه، واردات تجهیزات آغاز می شود. همچنین برای تامین قطعات سخت افزاری شبکه اپراتور سوم در فاز CKD و SKD با چند شرکت اروپایی نیز صحبت شده و این شرکت ها آمادگی خود را اعلام کرده اند. خرید تجهیزات شبکه اپراتور سوم بر سه اصل پایداری روابط تجاری، تکنولوژی بهینه و هزینه کمتر انجام خواهد شد.
به گزارش موبنا شرکت پارس الکتریک با دارا بودن امکانات زیرساختی برای تامین بخش سخت افزار پروژه اپراتور سوم با تامین تله کام همکاری می کند. شرکت پارس الکتریک از جمله زیرمجموعه های شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی است .
برخی منابع مسوول از مشخص شدن وضعیت پروژه اپراتور سوم تلفن همراه کشور خبر داده اند که طبق آخرین اخبار واصله سیمکارت های این اپراتور، دهه فجر سال ۸۹ وارد بازار می شود.
با کنارگذاشتن اپراتور اماراتی اتصالات و زین کویت از این پروژه و اتمام زمان قانونی انتخاب برنده آن از طریق مزایده ، پروژه اپراتور سوم با ترک تشریفات و بدون تجدید مزایده به شرکت تامین تله کام سپرده شد.
اپراتور سوم تلفن همراه قراردادی ۱۵ ساله دارد و پیش‌بینی شده که ۱۷میلیون مشترک تلفن همراه جذب کند که از این تعداد شش میلیون در حوزه تلفن همراه و ۱۱میلیون در حوزه دیتا خواهد بود.
پیش‌بینی می‌شود اجرای اپراتور سوم به حدود سه میلیارد دلار سرمایه اولیه نیاز داشته باشد. برابر آخرین مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات، از زمان فعال شدن اپراتور سوم به ‌مدت دو سال ارائه امکانات نسل سوم در انحصار این اپراتور خواهد بود و این اپراتور  ۱۷ تا ۱۸ درصد از سهم بازار را خواهد گرفت.
اپراتور سوم تلفن همراه طبق پروانه تدوین شده، باید در چهار سال اول فعالیت خود، پوشش شهری و جمعیتی کشور را تکمیل کند. باید پوشش جاده‌ای نیز ظرف هشت سال به سرانجام برسد. برای اپراتور سوم در سال اول تا چهارم و سال‌ های پس از آن، تعهدات کیفیتی حداقلی هم دیده شده که این اپراتور ملزم به رعایت آن است.
اپراتور سوم تلفن همراه مجاز به فعالیت در شبکه‌های نسل سوم، ۵/۳ و چهارم (HSDPA,EDGE,UMTS  ) است و این اپراتور می‌تواند در فضاهای فرکانسی ۹۰۰، ۱۸۰۰ و۲۱۰۰ مگاهرتز سرویس دهد.
حق لیسانس پروانه اپراتور سوم، ۳۰۰ میلیون یورو به‌ مدت ۱۵ سال است که با اجازه سازمان تنظیم مقررات در دو دوره پنج ساله قابل تمدید خواهد بود.
اپراتور سوم تلفن همراه، سیمکارت‌های دائمی با حداکثر قیمت ۱۵۰ هزار تومان و سیم کارت‌های اعتباری ۳۰ هزار تومانی به بازار عرضه خواهد کرد. سیمکارت‌های اپراتور سوم با کد ۰۹۲ وارد بازار خواهد شد.
قرار بود اپراتور سوم بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد ریال ۱۵ سال به دولت پرداخت کند. کنسرسیوم تامین اتصالات متشکل از یک شرکت متعلق به سازمان تامین اجتماعی و شرکت الاتصالات امارات متحده عربی که در ابتدا برنده این پروژه اعلام شده بود، در پیشنهاد مالی خود درصد حق السهم دولت از درآمد را ۲۳.۶ درصد اعلام کرد. اپراتور سوم در ۱۵ سال فعالیت در مجموع مبلغ  ۱۶۳ هزار و ۷۰۵ میلیارد ریال به دولت پرداخت خواهد کرد.
برخی مقامات آگاه گفته اند شرکت تامین تله کام با همان پیشنهاد مبلغ اولیه تامین اتصالات ، شرایط حضور در این پروژه را بدون شریک خارجی پذیرفته و با واریز حق پروانه، ضمانت‌نامه اجرایی آن را دریافت کرده است.
۱۲۸/۱۵

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا