ضوابط فنی به کارگیری دستگاه های کنترل از راه دور مدل ها تصویب شد

به گزارش سازمان خبری موبنا دکتر عظیم فرد ، در مورد تصویب “ضوابط فنی و مقررات به کارگیری دستگاه های کنترل از راه دور مدل ها” گفت: امروزه دامنه استفاده از رادیو تنها منحصر به ارتباطات رادیویی صوتی و تصویری یا ناوبری نیست. بلکه برای کنترل وسایلی نظیر هواپیما، چرخ بال، شناور، خودرو یا انواع …

به گزارش سازمان خبری موبنا دکتر عظیم فرد ، در مورد تصویب “ضوابط فنی و مقررات به کارگیری دستگاه های کنترل از راه دور مدل ها” گفت: امروزه دامنه استفاده از رادیو تنها منحصر به ارتباطات رادیویی صوتی و تصویری یا ناوبری نیست. بلکه برای کنترل وسایلی نظیر هواپیما، چرخ بال، شناور، خودرو یا انواع وسایل مشابه دیگر، در ابعاد واقعی یا کوچکتر (مدل) که معمولا توسط دخالت مستقیم انسان انجام می شود به کارگرفته می شود.
وی گفت: استفاده از مدلهایی که حرکت آنها در هوا ، روی زمین ، روی سطح یا زیر سطح آب از راه دور کنترل می شود، نیازمند نظارت و مدیریت جدی در راستای قوانین و مقررات مربوط به خود است تا نه تنها امکان استفاده موثر از آن ها را میسر کند، بلکه از بروز خطرات احتمالی استفاده نادرست و سوانح، جلوگیری به عمل آید.
به گزارش روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی این مقام مسوول در مورد حدود قانونی شمول این تصمیم گفت: ضوابط فنی و مقررات استفاده از فرکانس تدوین شده است. این تصمیم فقط برای دستگاه های کنترل از راه دور مدل ها قابل اعمال بوده و به معنی تبیین هیچ گونه قید یا آزادی بر مشخصات مکانیکی مدلها نباید محسوب شود. تدوین و بروزرسانی مقررات مکمل در زمینه مشخصات مکانیکی نظیر نوع پیشرانه منصوب بر مدلها و سرعت، الزامات پروازی و دریایی و امنیتی بر عهده ارگانهای مسوول است.
وی افزود: تصمیم شماره CRA-DEC 9007 مصوب کمیته تدوین و تصویب ضوابط فنی و مقررات استفاده از طیف فرکانس در تاریخ ۲۱/۱۱/۱۳۸۸ ابلاغ شد. از دلایل تصویب این مقررات می توان به مواردی چون استفاده روز افزون از انواع مدل های قابل کنترل توسط امواج رادیویی، تنوع مشخصات رادیویی و استانداردسازی دستگاه های کنترل از راه دور منصوب بر روی این مدل ها و کنترل کننده های رادیویی مربوطه ، تبیین مقررات شفاف برای واردکنندگان، تولیدکنندگان و استفاده کنندگان دستگاه های کنترل از راه دور رادیویی مدل ها اشاره کرد.
وی ادامه داد: به حداقل رسانیدن احتمال وقوع تداخل مضر بر روی تجهیزات ارتباطی فعال در تکه باندهای فرکانسی مشترک و مجاور، تبیین شرایط فنی و مقررات استفاده از فرکانس تضمین کننده کافی برای استفاده حداکثر از فرکانس های رادیویی با بیش ترین تعداد دستگاه های کنترل از راه دور مدل ها ، توجه به تامین سلامتی استفاده کنندگان از دستگاه های کنترل از راه دور مدل ها و مردم پیرامون آن به ویژه کودکان در برابر سوانح ناشی از اختلالات رادیویی ، قانون حفاظت در برابر اشعه مصوب ۱۳۶۸ مجلس شورای اسلامی و آیین نامه اجرایی مربوطه مصوب هیات وزیران ۱۳۶۹ و لزوم رعایت استاندارد مدل های کنترل از راه دور توسط شرکت های تولید کننده و وارد کننده دستگاه های کنترل از راه دور رادیویی مدل ها از دیگر دلایل تصویب این مقررات است.
وی در مورد تاریخ اجرای این طرح  تصریح کرد: این دستورالعمل از تاریخ یکم اسفندماه جاری پس از ابلاغ رسمی توسط سازمان برای کلیه ارگان های ذیربط لازم الاجرا است.
۱۲۸/۱۵

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا