کسب و کار و شیوه‌های مدیریتی به کمک ICT متحول می‌شود

کامران اعتمادمقدم – عضو هیات علمی سازمان مدیریت صنعتی – در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این مطلب و این که در کنفرانس بین‌المللی ICTM در تلاشیم تا عرصه‌های مختلف حضور فن‌آوری اطلاعات در کسب و کار و مدیریت سازمان‌ها را بیشتر باز و معرفی کنیم اظهار کرد: …

کامران اعتمادمقدم – عضو هیات علمی سازمان مدیریت صنعتی – در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این مطلب و این که در کنفرانس بین‌المللی ICTM در تلاشیم تا عرصه‌های مختلف حضور فن‌آوری اطلاعات در کسب و کار و مدیریت سازمان‌ها را بیشتر باز و معرفی کنیم اظهار کرد: در بسیاری از سازمان‌های ما فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یک ابزار در خدمت شیوه‌های رایج یا سنتی قرار دارد. این در حالیست که خود فاوا مسیرهای جدیدی را ایجاد می‌کند و روش‌های نوینی از فرایندها و نحوه مدیریت آن را مشخص می‌سازد که متاسفانه رویکرد اخیر کمتر مورد عنایت قرار می‌گیرد.
او با اشاره به نقش ICT در مدیریت استراتژیک و برنامه‌های راهبردی سازمان گفت: برنامه‌ریزی و مدیریت استراتژیک به سازمان‌ها کمک می‌کند که مجموعه عملکردهایشان را در مسیر چشم‌انداز و با توجه به ماموریت‌های سازمان‌ انجام دهند. یکی از محورهای دیگر مورد توجه در کنفرانس بررسی نقش فاوا در فرایندهای استراتژیک سازمان است، اینکه سازمان‌ها چگونه در فضای رقابتی می‌توانند از مزایای فن‌آوری اطلاعات سود برده و برنامه رسیدن به اهدافشان را بهتر تنظیم کنند.
او گفت: در کنفرانس ششم، بیش از ۶۰ مورد ارائه سخنرانی و مقالات اساتید و صاحبنظران از داخل و میهمانان کشورهای مختلف جهان در چندین سالن موازی در یک برنامه دو روزه انجام خواهد شد.
به گفته اعتماد مقدم بیش از ۱۵۰ مقاله دیگر مورد پذیرش به شکل پوستری در معرض دید شرکت‌کنندگان قرار خواهد گرفت. برگزاری چندین کارگاه آموزشی و نمایشگاه جانبی موسسات انفورماتیکی کشور از دیگر برنامه های کنفرانس خواهد بود.
عضو هیات علمی و مدیر رشته مدیریت فن‌آوری اطلاعات سازمان مدیریت صنعتی اظهار کرد: نقش بنیادین فاوا در تحول سازمانی به‌عنوان یک عامل قابلیت‌ساز، یکی از موضوعات مهم در این زمینه محسوب می‌شود و اینکه چگونه کسب و کار و شیوه‌های مدیریتی به کمک ICT می‌تواند متحول ‌شود، یکی از محورهای اصلی کنفرانس خواهد بود.
وی ادامه داد: در سطوح کلان برنامه‌های ملی مشاهده می‌کنیم که در برنامه‌ کلان چشم‌انداز ۲۰ ساله و در متن برنامه پنج ساله پنجم توسعه توجه خاصی به این فن‌آوری صورت گرفته است.
او اظهار امیدواری کرد که این کنفرانس نیز در هرچه بهتر شناساندن نقشهای تاثیرگذار این فن‌آوری از راه تعامل دانش و تجربه اساتید و پژوهشگران و دست‌اندرکاران، نقش سازنده‌ای ایفا کرده و پیام کنفرانس به سیاست‌گذاران نیز همراهی در مسیر پراهمیت تاثرگذاری این فن‌آوری در راه دست‌یابی به اهداف کلان توسعه کشور باشد.
اعتماد مقدم با اشاره به فضای جدید کسب و کار متکی بر تحولات با محوریت فن‌آوری اطلاعات به‌عنوان سومین محور اصلی کنفرانس و با بیان اینکه یکی از چالش‌هایی که برای توسعه برنامه‌ها وجود دارد بحث زیرساخت‌ها و بسترهای مورد نیاز است گفت: فن‌آوری اطلاعات باید به عنوان عامل محرک و پیشران برنامه‌های تحولی در سازمان‌ها مورد توجه خاص قرار گیرد.
به گفته دبیر علمی ششمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت فن‌آوری اطلاعات نقش تسهیل‌گری آن در فرایندهای سازمانی دیگر موضوعی شناخته شده و قدیمی است. محورهای انتخاب شده و موضوعات مورد اشاره در کنفرانس ICTM به این مهم نگاه ویژه‌ای خواهد داشت.
او ادامه داد: از طرفی لازم است هم دولت و هم دست‌اندرکاران و متخصصان دست به دست هم بدهند و در ایجاد بستر مناسب و ترویج فرهنگ استفاده صحیح از این فن‌آوری تلاش کنند و از طرف دیگر ضرورت دارد از هر فرصتی برای شناساندن هرچه بهتر محیط نوین کسب و کار و شیوه‌های جدید مدیریت سازمان‌ها استفاده مطلوب صورت گیرد.
به گفته اعتماد مقدم این کنفرانس یکی از فرصت‌های مناسب برای معرفی کردن محیط جدید سازمان‌های قرن حاضر و مطالعه نقش فاوا در این تحولات است. بیشترین تعداد مقالات واصله نیز در زمینه مباحث راهبردی و مدیریت سازمان‌ها و ارتباط آن‌ها با فاوا، کسب و کار و تجارت الکترونیک، مدیریت دانش، کاربرد سیستم‌های اطلاعاتی و سیستم‌های هوشمند، مدلسازی و مهندسی و معماری سازمان، مدیریت روابط مشتریان و مدیریت زنجیره تامین بوده است.
وی گفت: توسعه و ترویج فرهنگ تحقیق و پژوهش در زمینه مباحث مدیریت فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، معرفی آخرین دستاوردهای تحقیقاتی و کاربردی در زمینه‌های تخصصی مدیریت فن‌آوری اطلاعات، تبادل دستاوردها و تجربیات شرکت‌ها و سازمان‌های برتر در زمینه به کارگیری فن‌آوری اطلاعات، معرفی توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی در زمینه مدیریت فن‌آوری اطلاعات ازجمله مهمترین اهداف کنفرانس است.
به گفته او از جمله موضوعات مربوط به محورهای مختلف این کنفرانس می‌توان از نقش بنیادین فن‌آوری اطلاعات در تحول سازمانی به عنوان یک عامل قابلیت ساز، مهندسی سازمان، مهندسی مجدد فرایندهای کسب و کار و نقش توانمندساز IT، مدیریت تغییر – مدیریت تحول فرهنگ سازمانی، فن‌آوری اطلاعات و مسوولیت‌های اجتماعی سازمان (CSR)، نقش فن‌آوری اطلاعات در توسعه سرمایه‌های فکری، فن‌آوری اطلاعات و سازمان‌های مجازی، دولت الکترونیک و شهر الکترونیک، روابط عمومی الکترونیکی، رویکردهای نو در مدیریت منابع انسانی متاثر از نقش IT نام برد.
وی گفت: ششمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت فن‌آوری اطلاعات – ICTM – در روزهای ۴ و ۵ اسفندماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا