بعد از اینترنت نوبت ملی شدن ایمیل رسید

ایمیل ملی جایگزین یاهومیل و جی‌میل می‌شود؟    به گزارش خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) چندی پیش در خبرها آماده بود: بیش از ۹۵ درصد نشانی‌های پست الکترونیک کاربران ایرانی در سایت‌های غیرایرانی نظیر gmail و‎ yahoo و hotmail ثبت شده است و اکثر سایت‌های ایرانی که سرویس پست الکترونیک ارائه می‌کنند، در خارج …

ایمیل ملی جایگزین یاهومیل و جی‌میل می‌شود؟    
به گزارش خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) چندی پیش در خبرها آماده بود: بیش از ۹۵ درصد نشانی‌های پست الکترونیک کاربران ایرانی در سایت‌های غیرایرانی نظیر gmail و‎ yahoo و hotmail ثبت شده است و اکثر سایت‌های ایرانی که سرویس پست الکترونیک ارائه می‌کنند، در خارج از کشور میزبانی می‌شوند.
مدیران ارشد کشور نیز معمولا از همین پست‌های الکترونیک استفاده می‌کنند که این امر در بخشنامه معاون اول رئیس ‌جمهور از نظر امنیتی و اعتبار کشور به صلاح دانسته نشده است. براساس بخشنامه دولت، تمام مدیران دولتی موظف شدند آدرس ایمیل خود را از طریق سامانه پست الکترونیک امن ملی IRAN.IR دریافت کنند.
به گزارش خبرنگار ایسنا نمایندگان ویژه رئیس ‌جمهور در تاریخ ۳۱ تیرماه ۸۶ در اجرای تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۱۳۸۶، معاونت فن‌آوری اطلاعات وزارتICT را مکلف به راه‌اندازی درگاه (پرتال) واحد دولت الکترونیک کردند و بر همین اساس بخشنامه‌ای از سوی معاون اول رئیس‌ جمهور مبنی بر ارائه خدمت پست الکترونیک توسط درگاه خدمات الکترونیکی ایران به مدیران دستگا‌ه‌های دولتی صادر شد و ظاهرا ارائه سرویس به عموم مردم در ابتدا در دستور کار نبود.
به گفته مسوولان سرویس پست الکترونیکی ایران از تاریخ ۲۸ مهرماه سال ۱۳۸۶ به مدیران دولتی و افراد واجد شرایط ارایه شده و تا پایان اسفندماه ۱۳۸۶، در حدود ۴۵۰۰ کاربر در این سامانه تعریف شده‌اند، بر اساس بخشنامه‌ معاون اول رییس جمهور، درگاه (پورتال) خدمات الکترونیکی ایران به مدیران دستگاه‌های دولتی و افراد واجد شرایط که با خارج از سازمان خود مکاتبه دارند، خدمت پست الکترونیکی (Email) ارائه کرد.
چندی پیش مدیر عامل شرکت فن‌آوری اطلاعات ایران با اشاره به ویژگی‌های صندوق پست الکترونیکی که توسط سامانه iran.ir به کاربران ارائه می‌شود، گفته بود: در صورت استفاده کاربران از این سامانه، اطلاعات موجود در پست الکترونیکی آن‌ها به خارج از کشور منتقل نمی‌شود؛ این سامانه سه گیگا بایت فضا در اختیار کاربران قرار می‌دهد و دریافت و ارسال نامه از میل سرورهای دیگر نظیر یاهو و یا جی‌میل را دارد.
در حال حاضر امکان استفاده از صندوق پست الکترونیکی از طریق سامانه iran.ir برای مدیران دستگاه‌های دولتی فراهم شده و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به این سامانه نسبت به ایجاد صندوق پست الکترونیکی خود اقدام کنند؛ این موضوع را سعید مهدیون اعلام و اظهار امیدواری کرده بود که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، به زودی، امکان ارائه صندوق پست الکترونیکی امن به کاربران فراهم شود.
او با بیان اینکه به‌منظور استفاده کاربردی از پست الکترونیکی که از طریق سامانه iran.ir ارائه می‌شود، این سیستم امن می‌شود، افزوده بود: ارایه صندوق پست الکترونیکی به کاربران عمومی به صورت آزمایشی در نمایشگاه تلکام امسال صورت گرفته و این سرویس به‌زودی به متقاضیان عمومی نیز ارایه خواهد شد.
مهدیون اظهار کرد: به همین منظور مذاکراتی با مرکز صدور گواهی دیجیتال (CA) وزارت بازرگانی صورت گرفته است که در صورت اجرایی شدن این طرح، امکان افزودن امضای دیجیتالی به نامه‌های کاربران فراهم می‌شود و به واسطه آن امکان استفاده کاربردی‌تر از صندوق پست الکترونیکی فراهم خواهد شد. بر همین اساس امکان انجام کارهای تجاری و مالی از طریق یک محیط امن فراهم شده و توسعه تجارت الکترونیکی سرعت خواهد گرفت.
اما به گفته وزیر ارتباطات طبق پیش‌بینی‌ها برای برنامه پنجم توسعه در بحث زیرساخت‌ها آمادگی خواهیم داشت که همه‌ی دیتاسنترها و میزبانی سایت‌ها را به داخل کشور منتقل کنیم که ظاهرا اکنون بخشی از این کار آماده شده و تا سال دوم این برنامه کشور آمادگی دارد میزبانی همه‌ی سایت‌ها را در داخل کشور انجام دهد یعنی ما هیچ نیازی از نظر حجم حافظه به خارج از کشور نخواهیم داشت.
 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا