نخستین گام برای تحقق دولت الکترونیکی برداشته شد

به گزارش سازمان خبری موبنا ، روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: در این مراسم مهندس زهره وند، مدیرعامل شرکت مخابرات استان قم با اشاره به گزارشی در خصوص چگونگی اجرای این پروژه ، گفت: مترواترنت استان قم در کل استان گسترش یافته ، چهار نقطه مرکزی دارد که با پهنای باند …

به گزارش سازمان خبری موبنا ، روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: در این مراسم مهندس زهره وند، مدیرعامل شرکت مخابرات استان قم با اشاره به گزارشی در خصوص چگونگی اجرای این پروژه ، گفت: مترواترنت استان قم در کل استان گسترش یافته ، چهار نقطه مرکزی دارد که با پهنای باند ۱۰ گیگابیت بر ثانیه به هم متصل هستند. با اجرای این پروژه، بزرگراه های ارتباطی بسیار وسیعی در سطح استان به منظور نقل و انتقال اطلاعات فراهم شده که می توان روی آن سرویس های گسترده ای از طریق بخش خصوصی و دولتی به مردم ارائه شود.
مدیرعامل شرکت مخابرات استان قم، هزینه اجرای این پروژه را ۸۰میلیارد ریال عنوان کرد که ۵۵ میلیارد ریال آن از محل اعتبارات وزارت ارتباطات و ۲۵ میلیارد ریال آن نیز محل اعتبارات استانی تامین شده است.
عبدالمجید ریاضی، معاون فناوری اطلاعات، نیز در تشریح ویژگی های این شبکه و امکاناتی که در اختیار مخاطبان قرار می دهد ، گفت: شبکه مترو اترنت قم به عنوان الگو، به گونه‌ای طراحی شده که بتواند تا ۲۰۰ هزار خط پرسرعت را به کاربران سرویس دهد و سازمان‌ها و دستگاه‌هایی هم که به ارتباطات پرظرفیت‌تری با پهنای باند بیش‌تری نیاز دارند می‌توانند از طریق فیبر نوری به این شبکه‌ متصل شوند. برای این منظور ایجاد شبکه ملی اینترنت در کشور مد نظر قرار گرفته است .این شبکه ملی شامل شبکه کشوری و شبکه های استانی است.
وی درباره کاربردهای متعدد شبکه مترواترنت گفت: این شبکه می تواند علاوه بر توزیع اینترنت با سرعت بالا، ارتباطات داخلی میان کاربرها و سرویس دهندگان هر استان را فراهم کند.
در همین حال موسی پور، استان دار قم نیز زندگی در دنیای بدون فناوری اطلاعات را دشوار دانست و با اشاره به پیشرفت های کشور در زمینه فناوری اطلاعات گفت: در ۳۰ سال بعد از انقلاب اسلامی و بویژه در دولت نهم متناسب با پیشرفت های جهانی این تکنولوژی، شاهد توسعه زیرساخت های ارتباطی و اطلاعاتی هم در بخش تربیت نیروی انسانی متخصص و کار آمد و هم دانش فنی و امکانات تجهیزاتی بوده ایم. ارائه بسیاری از خدمات دولتی به شیوه سنتی افزایش سفرهای زائد، ازدحام ترافیک و تشدید مشکلات شهری را به دنبال خواهد داشت.
وی خواستار تلاش دستگاه های اداری برای فراهم کردن زمینه های ارائه این خدمات در فضای مجازی شد و با اشاره به مشکلات موجود در زمینه توسعه فناوری اطلاعات در کشور ،عدم استفاده از فناوری اطلاعات متناسب با ظرفیت ها و مزیت ها ی موجود در این بخش ،عدم تناسب ساختار سنتی اداری با ساختار مورد نیاز IT و به تبع آن ایجاد مقاومت در دستگاه های اداری در قبال استفاده از فن آوری های نوین را از عمده مشکلات موجود در مسیر توسعه و گسترش سریع فناوری اطلاعات در کشور برشمرد .
وی افزود: وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات بعنوان متولی اصلی کار باید با شناسایی این مشکلات و حلقه های مفقوده نسبت به رفع آنها برنامه ریزی و ارائه راهکار داشته باشد.
مهندس رضا تقی پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز پروژه مترو اترنت استان قم را یک بستر اطلاعاتی پر حجم و سریع برای پاسخگویی به نیازهای دولت الکترونیکی دانست و گفت: برای ترغیب مردم به استفاده از فناوری اطلاعات، خود دولت باید پیشگام شده و خدماتی را که می توان به صورت الکترونیکی به مردم ارایه شود را به آن ها عرضه کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شعار دولت دهم را “نخستین دولت الکترونیکی” عنوان کرد و گفت: امیدواریم با تحقق این شعار، چابک سازی دولت عدالت محور با محوریت توسعه این فناوری، محقق شود.
در برنامه پنجم توسعه کشور پیش بینی شده تا پایان این برنامه ۸۰ درصد از امور بانکداری به صورت الکترونیکی انجام شود. بر اساس پیش بینی های صورت گرفته، حدود ۵۰ درصد از مردم در پایان برنامه از خدمات سلامت الکترونیکی بهره مند خواهند شد.
وی با بیان اینکه امیدواریم با همکاری مسوولان ذیربط، تمامی اهداف پیش بینی شده در این برنامه محقق شده و تحول اساسی در دولت صورت گیرد، گفت: انجام ۳۰ درصد تجارت خارجی و ۲۰ درصد تجارت داخلی به صورت الکترونیکی در راستای تحقق تجارت الکترونیکی از دیگر پیش بینی های صورت گرفته در برنامه پنجم توسعه کشور است.
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه باید از تکنولوژی ارتباطات و فناوری اطلاعات، متناسب با ظرفیت آن استفاده بهینه صورت گیرد و مجلس نیز برای تحقق دولت الکترونیکی به صورت کامل همکاری می کند ، گفت: ما این کار را در مجلس دنبال می کنیم و زمان بندی مشخص با نرخ رشد معینی برای آن تعیین خواهیم کرد.باید فرهنگ استفاده درست از این شبکه ها تعریف شود و هر کسی متناسب با نیاز خود از آن استفاده کند.
۱۲۸/۱۵

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا