اهداف چشم انداز ۲۰ ساله کشور با خصوصی سازی محقق می شود

به گزارش خبرنگار سازمان خبری موبنا، “محمود خسروی” در دومین همایش بین المللی مخابرات ایران با اشاره به شاخص های ICT در سال ۲۰۰۹ بر مبنای گزارش ITU ، اظهار داشت: بیشترین رشد تکنولوژی از سال ۱۹۹۸ تا  ۲۰۰۹ مربوط به تلفن همراه بوده است. موبایل تحول بزرگی ایجاد کرده و این در حالی است …

به گزارش خبرنگار سازمان خبری موبنا، “محمود خسروی” در دومین همایش بین المللی مخابرات ایران با اشاره به شاخص های ICT در سال ۲۰۰۹ بر مبنای گزارش ITU ، اظهار داشت: بیشترین رشد تکنولوژی از سال ۱۹۹۸ تا  ۲۰۰۹ مربوط به تلفن همراه بوده است. موبایل تحول بزرگی ایجاد کرده و این در حالی است که تلفن ثابت روند ثابتی را در دنیا داشته است . هم اکنون ضریب نفوذ اینترنت هم به ۲۵ درصد در دنیا رسیده است.
خسروی افزود: امروز باند پهن موبایل بر ثابت پیشی گرفته  و علت اصلی این تحول موضوع آزاد سازی و خصوصی سازی در زمینه ارتباطات شناخته شده است. هم اکنون رشد ICT در دنیا افزایش یافته و با رشد رگولاتوری ها در دنیا همسان است. رشد مرتبط به آزاد سازی و خصوصی سازی است که این امر نیز منوط به رشد رگولاتوری در دنیا می باشد.
وی با بیان اینکه در دو دهه گذشته رگولاتوری در اکثر کشورها تاسیس شده است ادامه داد: این سازمان در کشور ما در سال ۸۲ تاسیس شد که ماده شش چارچوب فعالیت آن به تشکیل کمیسیون تنظیم مقررات و ماده هفت آن به تاسیس سازمان تنظیم مقررات اشاره دارد.
خسروی با بیان اینکه وظایف و اختیارات سازمان تنظیم مقررات طبق اساسنامه و چهارچوب و مصوبات کمیسیون شامل مواردی نظیر نظارت بر عملکرد دارندگان پروانه است ، مهم ترین اقدامات انجام شده در رگولاتوری را صدور پروانه اپراتور دوم، صدور پروانه اپراتورهای تلفن ثابت ، آزاد سازی بخش تلفن ثابت ، صدور پروانه شرکت مخابرات ، پروانه ISP  و ISDP  ، ارائه  مجوز وایمکس، تدوین چهارچوب SLA زیرساخت ، صدور پروانه فعالیت انتقال اطلاعات از طریق ماهوراه (SAP ) و تدوین قانون جامع ارتباطات برشمرد.
رییس سابق سازمان تنظیم مقررات در تشریح کارهای درحال اقدام رگولاتوری گفت: مطالعات ترافیک عمومی ، ساماندهی وایمکس سیار و آزادسازی حلقه علمی از برنامه های درحال پیگیری این سازمان است.
وی تدوین آیین نامه تغییر اپراتور بدون تعویض شماره تلفن و نظر خواهی اپراتورها، شیرینگ زیرساخت فیزیکی، خصوصی سازی پروژه NGN را از دیگر اقدامات این سازمان برشمرد و افزود: سازمان تنظیم مقررات باید فاکتورهای ریسک مورد توجه سرمایه گذاران بخش ICT را درنظر بگیرد . این فاکتورها شامل شفافیت رگولاتوری و چارچوب کاری آن، تدوین قانونی ICT ، رژیم مجوز زایی که به صورت منصفانه صورت گیرد و رژیم اتصال متقابل می باشد.
به گفته خسروی ، رگولاتوری باید به موارد محافظت از رقابت سالم، تدوین تعرفه، مالیات های دریافتی و بودجه سرویس عام توجه داشته باشد.
وی خدمات عام، موضوع باند پهن و دسترسی به سرویس های عام را از دیگر موضوعات قابل بررسی رگولاتوری ارزیابی کرد.
خسروی با اشاره به مقررات رادیویی نیز گفت: باید در سال  ۲۰۱۵ تلویزیون آنالوگ خاموش شود. در نتیجه صداوسیما باید برنامه ای مشخص تهیه کنند و تا این سال فرستنده های آنالوگ را خاموش نماید.
رییس سابق سازمان تنظیم مقررات گفت: ساده سازی رژیم مجوزدهی باید در آینده سازمان در نظر گرفته شود . به گونه ای که در انتها به جایگاهیی برسیم که مجوز یکجا برای خدمات صادر کنیم.
وی تصمیم گیری منصفانه ، مسوولانه ، قابل پیش بینی ، با ثبات و شفاف مبتنی بر مشورت با ذینفعان را از استراتژی رگولاتوری عنوان کرد و ادامه داد: باید به افزایش سطح رقابت بین بازیگران بازار و ایجاد فضای حضور برای دست اندرکاران نوپا تاکید شود.
خسروی با اشاره به مدیریت طیف فرکانس گفت: رگولاتوری برای مدیریت طیف با توجه به ارزش اقتصادی باید رویکرد بی طرفانه داشته باشد. سرویس ها در حال همگرا شدن است در نتیجه رگولاتوری نمی تواند غیرهمگرا عمل کند.
۱۱۷/۱۲۸/۱۲۹

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا