خشکسالی در کشور پایدار شده است

خشکسالی در کشور پایدار شده استبه گزارش حوزه انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا دائمی اظهار داشت: استفاده بی رویه از آب و منابع زیرزمینی به شدت به حیات اقتصادی و سرزمینی و محیط زیست آسیب وارد می‌کند، بنابرین صرفه جویی و سازگاری با اقلیم خشک و نیمه خشک دیگر یک توصیه نیست بلکه …

خشکسالی در کشور پایدار شده استبه گزارش حوزه انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا دائمی اظهار داشت: استفاده بی رویه از آب و منابع زیرزمینی به شدت به حیات اقتصادی و سرزمینی و محیط زیست آسیب وارد می‌کند، بنابرین صرفه جویی و سازگاری با اقلیم خشک و نیمه خشک دیگر یک توصیه نیست بلکه اجباری سرزمینی است.

دائمی گفت: ایران منطقه ای خشک است و ۸۵ درصد مساحت کشورمان در منطقه خشک قرار دارد.

معاون وزیر نیرو افزود: وقتی با خشکسالی مواجه می‌شویم باید برنامه انطباق با آن را داشته باشیم و مدیریت آب باید قابلیت انعطاف با شرایط را داشته باشد.

وی افزود: اجداد ما وقتی با خشکسالی مواجه می‌شدند همه زمین را کشت نمی‌کردند و بخشی از آن را آبیاری می‌کردند، همچنین سیلوهایی برای نگهداری آب و مواد غذایی داشتند و در شرایط خشکسالی از آن استفاده می‌کردند.

دائمی در گفتگو با رادیو اقتصاد گفت: برای اصلاح الگوی مصرف آب در همه بخش‌ها باید تلفیقی از سیاست های اقتصادی و قیمتی در نظر بگیریم و فرهنگ سازی در اولویت نخست قرار دارد و هر کسی که بیشتر مصرف می‌کند باید هزینه بیشتری هم پرداخت کند و البته تا ۷۵ درصد مصرف کنندگان  مصرف عقلایی را رعایت می‌کنند.

دائمی درباره آب نیز گفت: اگر در بخش کشاورزی با سرمایه‌گذاری اندکی فقط ۳۰ درصد راندمان آبیاری را اصلاح کنیم می‌توانیم یک حجم زیادی از آب را صرفه‌جویی کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو از برنامه های صرفه جویی چشمگیر در مصرف آب
و انرژِی در چارچوب اقتصاد مقاومتی خبر داد و گفت: بهبود ۳۰ درصدی راندمان آب کشاورزی هم قابل تحقق است و باید ضریب تبدیل انرژی در نیروگاه‌ها نیز بیشتر شود.

وی تاکید کرد: شاخص تولید یک کلیوگرم محصول خشک به ازای مصرف یک مترمکعب آب نشان می‌دهد که میانگین این شاخص جهانی ۲ کیلوگرم و در برخی کشورها ۴ کیلوگرم است، اما در ایران به یک دهم کیلوگرم می‌رسد و آبیاری در کشور بهره‌وری لازم را ندارد.

دائمی اظهار داشت: باید قیمت و کیفیت و هزینه تولید را طوری ساماندهی کنیم که قابل رقابت با کشورهای دیگر باشد، انرژی نیز هدر نرود.

وی تصریح کرد: کاهش فاصله بین قیمت تمام‌شده و قیمت فروش آب و برق ضروری است.

میان تعرفه‌های کنونی و قیمت تمام‌شده آب و برق تفاوت بسیار زیادی وجود دارد و افزون‌بر آن، تورم سالانه نیز به هزینه‌های تأمین آب و برق افزوده می‌شود.

معاون وزیر نیرو اظهار داشت: سامانه تلفن ۱۲۲ اماده پاسخگویی و مشاوره به شهروندان در سراسر کشور درباره الگوی مصرف آب و روش های صرفه جویی هستند.

بنابراین گزارش بررسی‌ها نشان می‌دهد دمای زمین نسبت به چند دهه گذشته ۲ درجه گرم تر شده است و در سه دهه آینده نیز ۲ درجه گرم تر خواهد شد.

افزایش ۲ درجه ای گرمای زمین بیش از یک میلیارد متر مکعب آب را بیشتر تبخیر کرده است.

این میزان تبخیر آب از سطح زمین، موجب تغییر الگوی بارندگی‌ها و کاهش یخچال های طبیعی و در کشور ما نیز موجب خشکسالی درفلات مرکزی شده است.

خشکسالی و کاهش پوشش گیاهی در فلات مرکزی و خراسان جنوبی در آینده موجب افزایش مهاجرت می‌شود.

کاهش منابع آبی، کاهش سطح جنگل‌ها و افزایش ریزگردها و توفان از عواقب این تغییرات در جهان و کشورمان است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا