کمی بیشتر تامل کنیم

آیا تا به حال فکر کرده اید به مدت یک روز و یا حتی یک ساعت تلفن همراه خود را خاموش کنید ؟ آیا کاربرانی که یک یا چند تلفن همراه دارند، می توانند بدون تلفن همراه لحظاتی را سپری کنند ؟ پاسخ تعداد قابل توجهی از کاربران به این پرسش منفی است.زیرا این فناوری …

آیا تا به حال فکر کرده اید به مدت یک روز و یا حتی یک ساعت تلفن همراه خود را خاموش کنید ؟ آیا کاربرانی که یک یا چند تلفن همراه دارند، می توانند بدون تلفن همراه لحظاتی را سپری کنند ؟ پاسخ تعداد قابل توجهی از کاربران به این پرسش منفی است.
زیرا این فناوری امروز به نوعی بخشی از زندگی اجتماعی شده است. اما استفاده از تلفن همراه و برقراری تماس یا ارسال و دریافت پیامک برای برخی افراد از حالت عادی خارج و به اعتیاد تبدیل شده است.
این افراد نه تنها حاضر نیستند تحت هیچ شرایطی گوشی تلفن همراه را را از خود جدا کنند ، بلکه با ایجاد مشکل در برقراری ارتباط ، دچار استرس و عصبانیت می شوند.
پرفسور محمود ساعتچی، روانشناس و استاد دانشگاه در این باره می گوید : یکی از رفتارهایی که از آدمی سر می زند و جنبه اعتیاد پیدا می کند، یک نوع وابستگی یا عادت است که فرد خودش را ملزم یا ناگزیر از انجام آن می بیند. یکی از این عادتها استفاده از تلفن همراه است .
وی می افزاید، البته باید تفاوت بین نیاز به برقراری ارتباط و اعتیاد تمیز داده شود. استفاده زیاد از تلفن همراه برای فردی که به واسطه شغلش ناچار به این کار است، اعتیاد محسوب نمی شود .
برخی از عادتها ، گاهی  جنبه بیمارگونه  دارد. حتی می تواند هذیان فکری باشد که از سوی دیگران تشخیص داده می شود.
اگر مرد یا زنی بدون دلیل منطقی حاضر به جدایی از گوشی تلفن همراهش و یا خاموش کردن آن برای چند دقیقه نباشد، باید از نظر روحی  بررسی شود. چون هیچ رفتاری بدون دلیل و محرک از موجود زنده سر نمی زند.
شاید کاربری احساس دلتنگی یا تنهایی می کند و همراه داشتن تلفن همراه و برقراری ارتباط باعث آرامش او می شود. شاید فردی اضطراب دارد و همراه داشتن تلفن همراه باعث کاهش اضطراب او می شود و… .     
در هر صورت تلفن همراه امروز جزء اصلی زندگی بسیاری از انسانها  شده است ، برخی با دلیل و برخی بی دلیل حاضر به خاموش کردن ویا جدا کردن آن از خود نیستند. اگر شما از افرادی هستید که حتی  برای یک لحظه حاضر به جدایی تلفن همراهتان نیستید، بد نیست در این زمینه اندکی تامل کنید.
۱۴۹/۱۵

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا