آمادگی ایران برای انتقال تجربه گسترش ICT در روستاها به دیگر کشورها

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مهندس رضا تقی‌پور اظهار کرد: ایران آماده سهیم شدن در تجربه گسترش خدمات ICT در مناطق روستایی با دیگر کشورهای منطقه است و ایران مصمم به ارائه کاندیداتوری خود برای عضویت در شورای سازمان جهانی مخابرات (ITU) و عضویت در هیات مقررات رادیویی (RRB) از منطقه در انتخابات کنفرانس نمایندگان …

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مهندس رضا تقی‌پور اظهار کرد: ایران آماده سهیم شدن در تجربه گسترش خدمات ICT در مناطق روستایی با دیگر کشورهای منطقه است و ایران مصمم به ارائه کاندیداتوری خود برای عضویت در شورای سازمان جهانی مخابرات (ITU) و عضویت در هیات مقررات رادیویی (RRB) از منطقه در انتخابات کنفرانس نمایندگان مختار سال آینده است.
وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات گفت: باوجود بحران جهانی اقتصادی در سالهای اخیر، ICT به طور مستمر و به میزان قابل ملاحظه‌ای به بهبود وضعیت اقتصادی در تمامی بخش‌ها کمک کرده است.
او با بیان اینکه توسعه سریع و کاربرد فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات تاثیر مستقیم و قابل ملاحظه‌ای بر تمامی جنبه‌های زندگی داشته است، ادامه داد: تمایز سنتی بین خدمات رسانه‌یی، کتب و نشریات، کامپیوتر، مخابرات و اطلاعات در حال محو شدن بوده و نمونه‌های جدیدی برای ایجاد، انتشار و تبادل دانش در حال تکوین است.
تقی‌پور با بیان اینکه در منطقه کشورهایی هستند که دسترسی به باند وسیع و به‌کارگیری آن را افزایش داده‌اند، همکاری و تبادل تجربیات میان کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه در منطقه را بسیار مهم و حیاتی دانست و گفت: جلسات مقدماتی APT پیش از کنفرانس‌های بین‌المللی ITU به منظور نزدیک‌ترسازی نظرات کشورها به یکدیگر و تهیه پیشنهادهای مشترک مورد علاقه همه کشورهای منطقه و نیز افزایش احتمال تایید نهایی آن‌ها در کنفرانس‌های جهانی مرتبط ITU بسیار مهم است.
وی تصریح کرد: از آنجا که بسیاری از کشورهای منطقه تجارب ارزشمندی در زمینه خصوصی‌سازی خدمات و کاربردهای ICT و همچنین صنایع و فن آوری‌های آن بدست آورده‌اند، APT باید در جهت برگزاری کارگروه‌ها و سمینارها به منظور تبادل تجارب ارزشمند میان کشورهای منطقه نقش راهبردی ایفاء کند.
به گفته این مقام ارشد وزارت ارتباطات، گسترش خدمات ICT در مناطق روستایی کشور دیدگاه و هدف اصلی برنامه‌ریزی و ارتقای خدمات ICT در سراسر کشور است و ایران آماده سهیم شدن در این تجربه با ارزش با دیگر کشورهای منطقه است.
وی خاطرنشان کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران با شناخت پیشرفت‌های عمده علمی و توسعه‌های قابل توجه در سال‌های اخیر در حوزه ICT، اصلاح ساختار و مسوولیت‌های وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و تاسیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را با تفویض وظایف و اختیارات حاکمیتی، اجرایی و مدیریت و مونیتورینگ طیف فرکانس رادیویی وزارت در زمینه مقررات ICT به آن سازمان، تحقق بخشیده است.
تقی‌پور با تاکید بر اینکه خصوصی‌سازی ۳۰ شرکت مخابراتی استانی و شرکت ارتباطات سیار به انجام رسیده است، گفت: شرکت‌های تخصصی زیادی در حوزه ICT ایران فعال هستند.
او افزود: از زمان تاسیس سازمان فضایی ایران در چند سال پیش، جمهوری اسلامی ایران موفق به حمایت و راه‌اندازی پروژه‌هایی برای طراحی، آزمایش و ساخت ماهواره‌های تحقیقاتی کوچک شده و دستاوردهای چشمگیری در پرتاب این نوع ماهواره‌ها به فضا داشته است.
وزیر ارتباطات با بیان این که این جلسه به منظور ارتقای همکاری در زمینه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در منطقه آسیا و اقیانوسیه برگزار شده است، گفت: با توجه به اهمیت و تاثیر ICT در تمام جنبه‌های زندگی، موجب خرسندی است که از دیدگاه اجلاس وزرا در شهر بالی (اندونزی) ، فن‌آوری و خدمات باند وسیع باید محور اصلی گسترش ICT در منطقه باشد.
تقی‌پور با اشاره به این گردهمایی که همزمان با سی امین سال تاسیس اجلاس APT برگزار شد، تصریح کرد: همکاری نزدیک میان سیاستگذاران، مقررات‌گذاران، کاربران و بخش صنعت برای از میان برداشتن شکاف دیجیتالی ضروری است و رسالت جمعی اعضای APT نقش اصلی را در این راستا ایفا کرده و این مهم از طریق رساندن خطوط اصلی مخابراتی به نقاط دور افتاده و محروم کشورهای منطقه تحقق می‌یابد.
او با تاکید بر ضرورت همفکری و همکاری سیاستگذاران و صاحب صنعت برای گسترش سیاست‌های عمومی نظری، مدل های تجاری ابتکاری و راهکارهای خلاقانه فنی در آماده‌سازی کشورها و صنعتگران برای رویایی با چالش‌های آینده، خاطرنشان کرد: کشور ما از جمله اولین کشورهایی است که به اتحادیه مخابرات ملحق شده و باید از این فرصت استفاده کرده و اعلام کنیم که ایران مصمم به ارائه کاندیداتوری خود برای عضویت در شورای ITU و همچنین معرفی یک کارشناس مجرب و جوان واجد شرایط در زمینه مقررات رادیویی، برای عضویت در هیات مقررات رادیویی از منطقه در انتخابات کنفرانس نمایندگان مختار سال آینده است.
وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ادامه داد: کشور ما این آمادگی را نیز دارد که یک کارشناس کاملا ذی‌صلاح در مسائل ارتباطات رادیویی را برای ریاست کنفرانس جهانی ارتباطات رادیویی سال ۲۰۱۲ (WRC- 2012) از منطقه آسیا و اقیانوسیه معرفی کند چراکه به نظر می‌رسد این منطقه با بیش از نیمی از جمعیت جهان قابلیت علمی و فنی گسترده برای اخذ این پست را دارد.
سی وسومین اجلاس کمیته مدیریتی جامعه مخابراتی آسیا و اقیانوسیه (APT) در سطح مدیریت میانی از امروز آغاز شده و به مدت سه روز در تهران برگزار خواهد شد.
در این اجلاس طرح ها و برنامه‌های محتوایی و اجرایی و همچنین تقویم اجلاس‌های سال ۲۰۱۰ بررسی، برنامه‌ریزی و تصویب خواهد شد. همچنین بحث و بررسی موضوعات مالی و اداری جامعه مخابراتی آسیا و اقیانوسیه نیز یکی دیگر از محورهایی است که در این اجلاس سه روزه به آن پرداخته خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا