معنای نمایشگاه تله کام چیست؟

از برپایی نمایشگاه تله کام که می کوشد توانمندی صنعت مخابرات و ارتباطات کشور را به معرض دید عموم می گذارد انتظار می رود که بگوید چه پهنای باندی با چه وسیله ای و در چه زمانی به منازل مردم می رسد که بدون شک نمایش ابزارها و ایده هایی در این راستا در نمایشگاه …

از برپایی نمایشگاه تله کام که می کوشد توانمندی صنعت مخابرات و ارتباطات کشور را به معرض دید عموم می گذارد انتظار می رود که بگوید چه پهنای باندی با چه وسیله ای و در چه زمانی به منازل مردم می رسد که بدون شک نمایش ابزارها و ایده هایی در این راستا در نمایشگاه تله کام می تواند برای مخاطبان جالب باشد. در غیر اینصورت وقتی ما درون نمایشگاه تنها بخشی از خودکفایی ابزار را به رخ بکشیم یا تجهیزاتی که در خطوط معمولی تلفن ثابت به کار گرفته می شود را به نمایش بگذاریم ، جاذبه ای برای بازدیدکنندگان به همراه نخواهد داشت.
در نمایشگاه تله کام مردم انتظار دارند بدانند چه زمانی تلفن در ایران رایگان می شود . همچنان که هم اکنون در اکثر کشورها تعرفه های تلفن به سمت رایگان شدن پیش می رود.
با توجه به اینکه وزیر جدید ارتباطات اعلام کرده است که می خواهد در حوزه فناوری اطلاعات فعال باشد این نمایشگاه باید این موضوع را به وضوح نشان دهد که چه برنامه هایی برای این ایده وجود دارد.
در هر صورت شبکه های ارتباطی به سرعت به سمت انتقال داده های پرسرعت در حوزه های با سیم و بی سیم پیش می رود و هر روز فناوری جدیدی عرضه می شود که نشان می دهد توان انتقال داده در حجم بزرگی را دارد و می تواند با هزینه بسیار پایین دیتا را به سراسر کشور و در تمام نقاط قابل دسترس نماید.
همین طور از نمایشگاه تله کام انتظار می رود که بگوید چرا در کشوری مانند فرانسه می توان ۳۰ مگابیت در ثانیه پهنای باند را به قیمت ۳۰ هزار تومان در اختیار داشت و همزمان در ایران مردم باید برای ۱۲۸ کیلوبیت در ثانیه پهنای باند ، ۳۰ هزار تومان بپردازند. آیا این امر دلیلی بر عقب افتادگی زیرساخت ارتباطی کشور است و یا دلایل دیگری دارد؟
همچنین در نمایشگاه تله کام مردم انتظار دارند بدانند چگونه مردم کره جنوبی می توانند در هر ثانیه ۲۰ هزار کیلوبیت دانلود اطلاعات داشته باشند و در ایران به زحمت ۵ کیلوبیت دانلود خواهند داشت.
سرعت خطوط اینترنت در کشوری مانند کره جنوبی چهار هزار برابر بیشتر از سرعت اینترنت در کشور ما است و با این اوصاف چطور انتظار داریم که تا سال ۱۴۰۴ قطب اول منطقه در حوزه فناوری اطلاعات باشیم.
بعضی کشورها مانند سنگاپور پهنای باند یک گیگا یعنی هزار مگابیت در ثانیه یعنی ۲۰۰ هزار برابر بیشتر از آنچه که امروز ما در یک منزل داریم را در برنامه دارند. باید پرسید که چگونه می توان این فاصله را جبران کرد؟
آیا کاربران اینترنت باید برای ۵۱۲ کیلو بیت پهنای باند ۲۵۰ هزار تومان هزینه پرداخت کنند ؟ در صورتی که در اکثر کشورها پهنای باند تا  ۵۱۲ کیلو بیت به صورت رایگان به کاربران داده می شود .
اگر مسوولان می خواهند به خود ببالند که توانسته اند خدمات بزرگی ارائه کنند باید جواب این سوالات را شفاف اعلام کرده و بگویند ما چه زمانی قرار است به این مقادیر برسیم.
به هر ترتیب نمایشگاهی که نتواند به این سوالات جواب دهد قطعا موفق نخواهد بود و هرچه تولید کرده باشد مربوط به تکنولوژی های لازم برای ورود به جامعه اطلاعاتی و قرن ۲۱ نخواهد بود. پس باید کمی در این حوزه بلند پروازانه تر و با نگاه جدی تر پیش رویم و به حداقل ها قانع نباشیم.
به هر حال فاصله عقب افتادگی ما روزبروز در حال افزایش است.و هیچ برنامه ای برای برون رفت از این چالش وجود ندارد . در این شرایط و با این موقعیت باید پرسید معنای نمایشگاه تله کام چیست ؟
بهتر آن است که مسوولان به جای وقت تلف کردن و انرژی بی ثمر گذاشتن در این باره راهکار علمی برای توسعه پهنای باند و کاهش قیمت آن بیندیشند.
۱۲۸/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا