اقتصاد کشور با کاربرد IT برای همه قابل رویت و شفاف می‌شود

دکتر علی‌اکبر جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره‌ نقش فن‌آوری اطلاعات در توسعه اقتصادی و نقشی که فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند در کاهش مفاسد اقتصادی داشته باشد، گفت: ICT امروزه بزرگ‌ترین خدمت خود را به حوزه اقتصادی داشته به گونه‌ای که شاهد مباحث جدیدی تحت عنوان اقتصاد الکترونیکی، بورس …

دکتر علی‌اکبر جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره‌ نقش فن‌آوری اطلاعات در توسعه اقتصادی و نقشی که فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند در کاهش مفاسد اقتصادی داشته باشد، گفت: ICT امروزه بزرگ‌ترین خدمت خود را به حوزه اقتصادی داشته به گونه‌ای که شاهد مباحث جدیدی تحت عنوان اقتصاد الکترونیکی، بورس الکترونیکی، پول و بانکداری الکترونیکی، تجارت و گمرک الکترونیکی و فروشگاه‌های الکترونیکی و امثال آن خواهیم بود؛ بنابراین نقش ICT در اقتصاد مشخص است.
وی تصریح کرد: بیش‌تر کشورها در بحران اقتصادی قرار گرفته‌اند و تنها راه چاره برای برون‌رفت از این بحران را استفاده بهتر در جهت شفاف‌سازی و جلوگیری از مفاسد موجود در اقتصاد سنتی دانسته‌اند.
او گفت: با شفاف‌سازی اقتصاد اگر اشکالی در درون آن وجود داشته و یا سوءاستفاده‌ای باشد، به طور روشن دیده خواهد ‌شد و این خود باعث می‌شود تا یک نوع پیشگیری قبل از درمان به وجود آید. یعنی اگر بخش‌های الکترونیکی اقتصاد بدانند که همه چیز بر اصول و روال تحت کنترل یک نرم‌افزار قرار دارد قطعا به سوی فساد نخواهند رفت یا حداقل شفاف‌سازی باعث محدود کردن فساد در حوزه اقتصاد می‌شود.
جلالی خاطر نشان کرد: متاسفانه کشورهای جهان سوم و بعضی از کشورهای در حال توسعه همواره با محدود کردن امکانات IT به دلایل مختلف باعث شده‌اند تا نتوان از این فن‌آوری آن طور که باید در جهت شناسایی مفاسد و راهکار برای درمان آن استفاده کرد.
وی ادامه داد: باید با یک برنامه منسجم و زمان‌بندی شده بتوانیم حاکمیت الکترونیکی را در حوزه اقتصاد مستقر کنیم و قطعا می‌توان امید داشت که با این کار بخش مهمی از سوءاستفاده‌ها و فسادهای مالی در درون سیستم اقتصادی هر کشور محدود شده و یا از بین برود.
عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه بعضی نگران بانکداری الکترونیکی هستند و از امنیت آن اظهار نگرانی می‌کنند، گفت: اینگونه نگرانی‌ها در یک سیستم بانکداری از آن نشان دارد که مسوولان و دست‌اندرکاران باید با فرهنگسازی مردم را آگاه کنند و این در حالی است که یک سیستم بانکداری الکترونیکی دقیقا بحث شفاف‌سازی و اعتماد و بالا بردن ضریب اطمینان را در خود دارد و حتی اگر به اشتباه یا عمدا مبلغی از حسابی به حساب دیگر واریز شود می‌توان تمام جزئیات آن را پیگیری کرده و به دست آورد.
جلالی افزود: در روش‌های سنتی امکان پیگیری و دستگیری افراد بعید و یا سخت است، بنابراین باید توجه کنیم در حوزه‌های اقتصادی هر نوع حرکتی ثبت شده یا دیجیتالی قابل پیگیری است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا