مخابرات خبرسازترین شرکت بورسی

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، دولت از اواخر سال ۸۵ در صدد تدارک مقدمات واگذاری شرکت مخابرات بود و تلاش های انجام شده منتهی به تصمیم هایی در اواخر بهمن ماه سال گذشته شد که براساس تصمیم کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به عنوان نهاد متولی اصلاح و تجدیدساختار بخش های ارتباطی کشور قرار شد شرکت …

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، دولت از اواخر سال ۸۵ در صدد تدارک مقدمات واگذاری شرکت مخابرات بود و تلاش های انجام شده منتهی به تصمیم هایی در اواخر بهمن ماه سال گذشته شد که براساس تصمیم کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به عنوان نهاد متولی اصلاح و تجدید
ساختار بخش های ارتباطی کشور قرار شد شرکت های دولتی فعال در بخش خدمات مخابراتی به بخش خصوصی به صورت یکجا و در قالب یک شرکت مادرتخصصی واگذار شود.
به بیانی دیگر کمیسیون تنظیم مقررات در پیش نویس اپراتور اول شکل گیری شرکت را پیش
بینی کرده که همزمان تمام خدمات مخابراتی اعم از تلفن ثابت، همراه و انتقال داده ها در کنار
خدمات شبکه دسترسی و انتقال شهری را ارائه کند.
در که ۳۸ میلیون مشترک از خدمات مخابرات استفاده می کنند پیش بینی می شود ظرف ۲سال آینده تعداد آنها به حداقل ۷۰ میلیون نفر برسد.
با اقدامات اولیه انجام شده بالاخره پنج درصد از سهام این شرکت برای کشف قیمت در بورس و اوراق بهادار عرضه و پنج درصد دیگر نیز به صورت سهام ترجیحی به کارکنان این شرکت
واگذار شده است.
همچنین ۲۰ درصد از سهام این شرکت به سهام عدالت اختصاص یافت که با احتساب واگذاری ۱۰ درصد آن در بورس و کارکنان، میزان واگذاری سهام این شرکت تاکنون به ۳۰ درصد رسیده است.
سازمان خصوصی سازی در راستای ادامه روند واگذاری سهام این شرکت به بخش خصوصی تصمیم به عرضه ۵۰ درصد به علاوه یک سهام این شرکت گرفت و آن را بزرگترین واگذاری در تاریخ بورس کشور اعلام کرد.
ارزش این معامله معادل ۲۲ میلیارد و ۹۳۶ میلیون و ۸۲۷ هزار و ۸۳۷ سهم با قیمت هر سهم ۳۴۰۰ ریال و ارزش کل حدود ۷۹ هزار میلیارد ریال است.
براساس مصوبه هیأت عالی واگذاری، متقاضیانی که خواهان خرید اقساطی سهام هستند باید حداقل ۲۰ درصد ارزش معامله را به صورت نقد و ۸۰ درصد مابقی را با احتساب سود فروش
اقساطی ۸ ساله با فواصل زمانی ۶ ماه پرداخت کنند.
کارگزار خریدار پس از ورود سفارش خرید باید سه درصد از ارزش پایه سهام آگهی شده را به عنوان سپرده در مزایده بورس، جهت تضمین تعهدات خریداران نقداً یا به صورت ضمانتنامه بانکی بدون قید و شرط که مورد تأیید سازمان خصوصی‌سازی باشد را دریافت و حسب مورد به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز ارائه کند.
با احتساب واگذاری ۱+۵۰ درصد سهام شرکت مخابرات ایران، میزان سهام واگذار شده به ۸۰ درصد خواهد رسید و از آنجا که شرکت مخابرات از جمله شرکت های صدر اصل ۴۴ است باید براساس قانون ۲۰ درصد مابقی سهام آن دولتی باقی بماند.
با اعلام واگذاری سهام مخابرات کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین و کنسرسیوم شرکت پیشگامان کویر یزد موفق به دریافت مجوز انجام معامله این سهم شده اند و بتازگی نیز خبرهایی در خصوص وجود خریدار سوم برای حضور در رقابت خرید سهام مخابرات نیز شنیده می شود.
براساس قانون بودجه سال ۸۸ سازمان خصوصی سازی مکلف است ۵ هزار میلیارد تومان بابت درآمد حاصل از واگذاری سهام به خزانه واریز کند که از این میزان و با انجام این معامله حداقل هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بابت فروش نقدی و ۴۰۰ میلیارد تومان بابت حصول قسط اول این واگذاری عاید سازمان خصوصی سازی می شود.
با وجودی که قرار بود عرضه این سهام ابتدا ۱۸ شهریور و سپس ۲۵ شهریور ماه انجام شود اما این واگذاری هنوز انجام نشده و زمان عرضه آن هنوز مشخص نشده است.
رییس سازمان خصوصی سازی نیز بررسی بیشتر صلاحیت خریداران را دلیل تعویق عرضه بلوکی مخابرات اعلام کرده است.
“غلامرضا حیدری کردزنگنه‌” افزود: مشکل خاصی در روند عرضه بلوک ۵۰ درصد به اضافه یک سهم مخابرات وجود ندارد و معامله این بلوک بزودی انجام خواهد شد.
این در حالی است که معاون آماده‌سازی سهام سازمان خصوصی‌سازی نیز هرگونه تغییر در قیمت پایه معامله بلوکی سهام مخابرات را تکذیب کرد.
“اسماعیل غلامی” افزود: فرآیند قیمت‌گذاری و ارزشیابی بلوک ۵۰ درصد به اضافه یک سهم
مخابرات بسیار پیچیده و زمانبر بوده و این قیمت طی یک بازه زمانی منسجم به دست آمده، بنابراین تغییر یکباره اصولا امکان‌پذیر نیست.
وی تاکید کرد: در کنار زمانبر بودن بحث‌های قیمت‌گذاری، هیات عالی واگذاری هم نظر نهایی خود را در مورد این بلوک داده و نیازی به تغییر شرایط نیست.
در این میان شاخص‌های بورس در هفته گذشته برخلاف هفته‌های قبل از آن بدلیل عرضه نشدن بلوک مخابرات و همچنین مشکلاتی که در این هفته در سیستم معاملات(جم) بورس ایجاد شده بود حرکت دسته جمعی خود را به سمت پایین ادامه دادند و بیش از ۲۰۰ واحد افت کردند به طوری که شاخص کل بورس با کاهش ۲۳۵ واحدی به ۱۱ هزار و ۴۶۱ واحد رسید.
شاخص بازار اول نیز با ۲۳۵ واحد افت در عدد ۹ هزار و ۴۷۷ توقف کرد و شاخص بازار دوم با ۱۸ واحد افت در عدد ۱۵ هزار و ۹۸۳ ایستاد، شاخص صنعت نیز با ۲۲۵ واحد کاهش به عدد ۹ هزار و ۱۳۸ رسید.
همچنین در این هفته تعداد خریداران با کاهش ۸۵ درصدی مواجه شده و ۱۳ هزار خریدار هفته گذشته به هزار و ۹۰۰ خریدار تبدیل شدند. تنها ۸۹۰ کد معاملاتی در بازار ایجاد شد. در بازار اول معاملات نیز ارزش کل بازار با ۳۲ درصد کاهش به هزار و ۱۶۹ میلیارد ریال رسید و هزار و ۲۹۳ میلیون سهم نیز در این بازار داد و ستد شد، در بازار دوم نیز ۹۰ میلیون سهم به ارزش ۱۹۹ میلیارد ریال مورد داد وستد قرار گرفت.
در هفته جاری نیز شاخص کل به ۱۱ هزار و ۴۵۱ واحد رسیده که هنوز روندی کاهشی دارد و برخی از کارشناسان نیز معتقدند با عرضه سهام مخابرات در بورس وضعیت شاخص بهبود می یابد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا