آيا پاهاي مصدوم جان كري، زمان مي‌خرد؟

در یادداشت منتشر شده در فارین‌پالیسی با عنوان «عامل و مولفه کری» آمده است: «در رسانه‌ها سوالات زیادی درباره تاثیر تصادف در حین دوچرخه سواری جان کری بر مذاکرات ایران وجود دارد». عضو ارشد اندیشکده وودرو ویلسون در این یادداشت نوشت:‌ «کری نیروی پیش برنده در این مذاکرات بوده است و عمیق‌تر از هر کسی …

در یادداشت منتشر شده در فارین‌پالیسی با عنوان «عامل و مولفه کری» آمده است: «در رسانه‌ها سوالات زیادی درباره تاثیر تصادف در حین دوچرخه سواری جان کری بر مذاکرات ایران وجود دارد».

عضو ارشد اندیشکده وودرو ویلسون در این یادداشت نوشت:‌ «کری نیروی پیش برنده در این مذاکرات بوده است و عمیق‌تر از هر کسی که شاید این موضوع شامل رئیس‌جمهور هم شود به قدرت دیپلماسی و منطق توافق اعتقاد دارد. علاوه بر این او یک رابطه کاری بسیار نزدیک با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه و عضو اصلی مذاکره ایران ایجاد کرده است».

«آرون دیوید میلر» تاکید کرد: «اگر کری خارج از قاب مذاکرات قرار گیرد (از مذاکرات خارج شود)، غيبت او می‌تواند اثر منفی قابل ملاحظه‌ای بر مقصد پایانی توافق بگذارد. از دست دادن عضو ارشد مذاکره و کسی که معتقد به فرآیند مذاکره است، شاید فرصت‌ها برای رفع مسائل کلیدی در مرحله نهایی مذاکرات را کاهش دهد».  اين کارشناس آمریکایی افزود: «کری فقط یک مذاکره‌کننده نیست بلکه او وقتی موضوع تعیین تاکتیک‌ها در میز مذاکره باشد،‌ او تصمیم می‌گیرد که کی (هیات آمریکایی) بروند، بمانند و چه زمانی با رئیس‌جمهور تماس بگیرند.

البته اگرچه مصدومیتش مسئله‌ساز است اما احتمالا تاثیر زیادی بر مسیر مذاکرات ایران نخواهد گذاشت و حتی شاید به نفع آن هم شود». او سه دلیل برای این مدعا ارائه کرد: «دلیل اول این موضوع آن است که اگرچه افراد از منظر روابط بین کشورها مهم هستند اما منافع ملی بر اشخاص و شخصیت‌ها غلبه دارد و این توافق به طور خاص منطق غیرقابل انکار و توقفی دارد که از منافع ملی نشات می‌گیرد چرا که رئیس‌جمهور (باراک اوباما) و ایرانی‌ها رسیدن به توافق را شایسته می‌دانند». میلر نوشت: ‌«تعداد کمی در شهر واشنگتن اعتقادی به دیپلماسی بین آمریکا و ایران داشتند و تعداد کمی اعتقاد داشتند که امکان اجرای توافق موقت (ژنو) وجود داشت اما آن‌ها اشتباه کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا