توليد داخلي گوشي همچنان در ابهام

سرعت اين تغيير و تحول بقدري است که واقعا انتخاب کننده را بر سر چندراهي قرار مي دهد و سرانجام نيز بسياري از متقاضيان در حالي که هنوز کاملا متقاعد نشده اند که به گوشي دلخواهشان دست يافته اند ، کار خود را انجام مي دهند. به اين ترتيب  اين مساله هنوز سوژه روز است …

سرعت اين تغيير و تحول بقدري است که واقعا انتخاب کننده را بر سر چندراهي قرار مي دهد و سرانجام نيز بسياري از متقاضيان در حالي که هنوز کاملا متقاعد نشده اند که به گوشي دلخواهشان دست يافته اند ، کار خود را انجام مي دهند. به اين ترتيب  اين مساله هنوز سوژه روز است که گوشي داخلي با همه فراز و نشيبهايي که شاهد بوده و ناتواني از رقابت با شرکتهاي معظم جهاني ، همچنان ارزش توليد دارد يا نه ؟
  بسياري از شخصيتها ، وزارتخانه ها و نهادهاي دولتي و غيردولتي در دو سوي اين قضيه و جزو يکي از دو طيف موافقان يا مخالفان انجام و استمرار اين پروژه قرار دارند. در اين ميان رييس کميته ارتباطات مجلس به موانع و مشکلاتي اشاره مي کند که بر سر راه توليد گوشي داخلي قرار دارند.
   علي مطهري سياستگذاري ناکارآمد ، نبود سرمايه گذاري خارجي و مزيت نسبي را عمده ترين دلايل به  صرفه نبودن گوشي بومي مي داند. وي در گفت و گو با خبرنگار موبنا اظهار داشت که با وجود همه تلاشهاي انجام شده براي توليد يا مونتاژ ، آنچه بيش از پيش مشهود است ، ناکارآمدي اين شيوه از سياستگذاري و نبود مزيت نسبي توليد اين کالا در کشور است.
   اين نماينده مجلس تصريح کرد که تلاشهاي وزارت صنايع که با هدف انتقال ارزش افزوده توليد گوشي تلفن همراه به کشور و در راستاي سند راهبرد صنعت کشور انجام شده ، ناموفق مانده است.
   سرمايه گذاري خارجي مانع ديگر پيش روست که از ديدگاه رييس کميته ارتباطات مچلس اينگونه بيان مي شود: توليد گوشي داخلي نيازمند سرمايه گذاري خارجي است ، در فيراينصورت توليد آن هيچگاه جنبه عملي پيدا نخواهد کرد و تمامي سرمايه گذاري اوليه نيز نابود خواهد شد.
   سرانجام اينکه توليد گوشي داخلي در اين ميدان رقابت نابرابر همچنان به شکلي متفاوت با همه تصاويري که از آن خلق مي شد، ادامه دارد. تداومي که حدس زدن نقطه پايان آن دشوار نيست.
۱۷۹/۱۶/۱۲۳

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا