تامين بودجه ايجاد دفاتر ICT روستايي از وديعه تلفن همراه

علي اکبر جلالي در گفتگو با خبرنگار مهر به ايجاد دفاتر  ICT در روستاها اشاره کرد و گفت: ايجاد اين دفاتر از جمله برنامه هايي است که با نگاه به آينده درصدد است تا فناوري اطلاعات و ارتباطات را به تدريج در روستاها ترويج دهد و براي اين منظور پروژه اي تحت عنوان “ايجاد ۱۰ …

علي اکبر جلالي در گفتگو با خبرنگار مهر به ايجاد دفاتر  ICT در روستاها اشاره کرد و گفت: ايجاد اين دفاتر از جمله برنامه هايي است که با نگاه به آينده درصدد است تا فناوري اطلاعات و ارتباطات را به تدريج در روستاها ترويج دهد و براي اين منظور پروژه اي تحت عنوان “ايجاد ۱۰ هزار دفتر ICT روستايي” در کشور طراحي و اجرا شد.
وي افزود: در حال حاضر از ۱۰ هزار دفتر حدود ۷ هزار دفتر ICT روستايي افتتاح شده است که اين دفاتر بسته به موقعيتهايي که دارند، فعاليتهاي گسترده اي را آغاز کرده اند.
جلالي فرهنگ سازي براي استفاده از فناوري ICT در روستاها را مهمترين تاثيرات ايجاد اين دفاتر ذکر کرد و اظهار داشت:  ايجاد اين دفاتر باعث شد تا هم مسئولان متوجه شوند که اين دفاتر مي تواند در ارائه بهتر خدمات بسيار موثر باشد و هم مردم اميدوار شدند که اين دفاتر مي تواند فاصله زيادي که ميان شهر و روستا ايجاد شده است از ميان برداشته شود.
عضو هيئت علمي دانشگاه علم و صنعت، دسترسي به دانشگاهها و فروش Online محصولات و دستاوردها را از خدمات آينده اين دفاتر دانست و ادامه داد: در طراحي اين دفاتر حدود ۷۰۰ خدمت پيش بيني شده است که از اين تعداد تنها تعدادي از خدمات راه اندازي شده است.
وي گرفتن پاسپورت در روستاها، دادن پول آب و برق، تقاضا از اداره کشاورزي براي کود و سم، اطلاع ساني براي دام، بررسي وضعيت زيست محيطي منطقه و بررسي وضعيت آب و هوا و هواشناسي را از جمله خدمات دفاتر ICT روستايي نام برد و تاکيد کرد: اين دفاتر پتانسيلهاي مطلوبي براي برطرف کردن نيازهاي روستاييان ايجاد کرده است که با آموزش بيشتر اپراتورها اين دفاتر مي توانند خدمات خاص خود را متناسب با نياز مناطق مختلف ارائه دهند.
به گفته طراح شهر الکترونيکي در کشور در تدوين برنامه هايي دفاتر ICT روستايي بر بومي سازي ارائه خدمات تاکيد شده است.
وي همچنين به بيان زير ساختهاي اجراي اين پروژه پرداخت و خاطرنشان کرد: همانطور که وزارت ICT علاقه مند نيست که پهناي باند مناسب را به شهروندان ارائه دهد قطعا براي روستاييان اين سخت گيري بيشتر است از اين رو نمي توان گفت که ما از نظر فني دچار مشکل هستيم.
جلالي يادآور شد: چنانچه اراده لازم در کشور وجود داشته باشد به سرعت مي توان مشکلات زير ساختهاي مخابراتي را برطرف کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا