خط و زبان فارسي در محيط ديجيتالي توسعه مي يابد

به گزارش موبنا واحد ارتباطات دبيرخانه شوراي عالي اطلاع‌رساني اعلام کرد : در اين جلسه دكتر حميد شهرياري، دبير شوراي عالي اطلاع‌رساني، چشم‌انداز طرح توسعه خط و زبان فارسي در محيط رايانه‌اي را كه اخيرا بوسيله كارگروه خط ‌و زبان فارسي در محيط رايانه‌اي اين دبيرخانه تدوين شده است، تشريح و گزارش اجمالي از ديگر …

به گزارش موبنا واحد ارتباطات دبيرخانه شوراي عالي اطلاع‌رساني اعلام کرد : در اين جلسه دكتر حميد شهرياري، دبير شوراي عالي اطلاع‌رساني، چشم‌انداز طرح توسعه خط و زبان فارسي در محيط رايانه‌اي را كه اخيرا بوسيله كارگروه خط ‌و زبان فارسي در محيط رايانه‌اي اين دبيرخانه تدوين شده است، تشريح و گزارش اجمالي از ديگر طرح‌هاي دبيرخانه شوراي عالي اطلاع‌رساني ارائه داد.
دكتر شهرياري نرم‌افزار خطاياب زبان فارسي را كه مورد استقبال اعضاء جلسه قرار گرفت، يكي از دوهزار پروژه‌‌اي دانست كه در كارگروه خط و زبان فارسي دبيرخانه شوراي عالي اطلاع‌رساني دنبال مي‌شود.
همچنين در اين جلسه به لزوم دستيابي به زيرساخت‌هايي چون دادگان زبان فارسي براي پروژه‌هايي چون ترجمه ماشيني، خطاياب، نويسه‌خواني نوري، تبديل متن به گفتار و تشخيص گفتار تاكيد شد.
به گفته وي كارگروه خط و زبان فارسي در محيط رايانه‌اي بر اساس يكي از ۱۴ محور طرح تسما (توليد و ساماندهي محتواي الكترونيكي ايران) ايجاد و اكنون بصورت هدفمند با حضور اساتيد مطرح حوزه زبان‌شناسي و رايانه و با هماهنگي فرهنگستان زبان فارسي پيگيري مي‌شود.
دكتر شهرياري حضور جدي رياست جمهوري در صحنه تصميمات و سياستگذاري حوزه جامعه اطلاعاتي را مشكل‌گشاي مسائل اين حوزه دانست كه متقابلا به تاييد وي نيز رسيد.
در ادامه اين جلسه رييس جمهوري و رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي، ضمن تاييد مراتب تاکيد کرد تا با توجه به اهميت و غناي زبان و ادبيات فارسي به منظور صيانت اين زبان در حين گسترش فناوري اطلاعات و افزايش غناي آن، طي سازوکارهاي مناسب از گنجينه شيرين ادبيات فارسي در محيط رايانه‌اي جهت انعکاس تحقيقات و پژوهش‌هاي به عمل آمده در کشور به نحو مطلوب و صحيح استفاده شود.
۱۲۸/۱۶/۱۷۹۲

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا