حقوق مصرف کنندگان گوشي تلفن همراه رعايت نمي شود

” محمد علي بهکيش ” در گفت و گو با خبرنگار موبنا گفت : جامعه امروزي به لحاظ مقتضيات زماني خاص بيش از هر زمان ديگري مصرفي شده و نيازهاي مصرفي گذشته كه در جوامع ابتدائي و سنتي وجود داشت با نيازهاي بشر امروز قابل مقايسه نيست .به گفته وي ، متور متحرکه اين تغييرات …

” محمد علي بهکيش ” در گفت و گو با خبرنگار موبنا گفت : جامعه امروزي به لحاظ مقتضيات زماني خاص بيش از هر زمان ديگري مصرفي شده و نيازهاي مصرفي گذشته كه در جوامع ابتدائي و سنتي وجود داشت با نيازهاي بشر امروز قابل مقايسه نيست .
به گفته وي ، متور متحرکه اين تغييرات تحولاتي است كه در زمينه توسعه شبكه‌هاي توليد و تكنولوژي صنعتي واز جمله گوشي هاي تلفن همراه پديد آمده است .
وي ادامه داد : از سوي ديگر با گسترش شبكه‌هاي اطلاع‌رساني و تبليغات صاحبان صنايع ، توليد به نحو چشم‌گيري روبه افزايش است پديده‌هاي فوق كه تنوع  لحظه‌اي كالاها و خدمات گوشي هاي تلفن همراه را به دنبال دارد نگاه مصرف‌كنندگان را به خود خيره کرده است در اذهان عامه تبليغ نوعي تضمين صريح مرغوبيت و سلامتي و ايمني كالاها و خدمات است .
اين استاد دانشگاه اظهار داشت : مصرف‌كنندگان بدون اطلاع از حقوق قانوني خويش و بي‌خبر از کيفيت گوشي هاي تلفن همراه  و حتي بهاي واقعي آنها صرفا با هدايت تبليغات به خريد كالا مبادرت مي‌نمايند .
وي متذکر شد که در شرايطي كه توليدات داخلي نامعقول  و جنس‌هاي نامرغوب مختلف خارجي بازار مصرف را انباشته  بي‌توجهي به کيفيت و وضعيت پيچيده كالاها كه آگاهي از آنها مستلزم مهارت دانش و تخصص لازم است در شرايط  با فقدان اطلاعات مربوط به شماره تثبيت و پروانه ساخت و تاريخ توليد و مهر استاندارد ،  سلامت مصرف‌كنندگان را تهديد مي كند.
وي خاطر نشان کرد : باتوجه به موارد فوق اهميت و حساسيت حمايت از حقوق  مصرف‌كنندگان بيشتر آشكار مي‌شود اگر چه در قانون مدني براي مقابله با برخي نابرابري‌هاي قراردادي چاره‌جويي‌ شده اما اين قبيل راه‌حل‌ها عموماً  در دسترس مصرف‌كنندگان قرار ندارند زيرا اين راه‌حل‌ها متضمن طرح دعوا در مراجع‌ذي صلاح قضايي است  كه مستلزم پرداخت هزينه‌ است و نوعاً افراد از انجام آن صرف نظر مي‌كنند.
 123/16

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا