دولت نهم در حمايت از زبان فارسي توفيق يافت

در سال جاري حدود۸۳ ميليون پيامك فارسي از كل ۱۰۳ ميليون پيامك مشتركان در نيمه شعبان نشان دهنده موفقيت دولت نهم و همراه اول در اين رابطه بوده است. به گزارش خبرنگار ارتباطات و فناوري اطلاعات فارس، در اسفند ماه سال گذشته دولت و بازوي اجرايي آن يعني وزارت ارتباطات در جهت گسترش و توسعه …

در سال جاري حدود۸۳ ميليون پيامك فارسي از كل ۱۰۳ ميليون پيامك مشتركان در نيمه شعبان نشان دهنده موفقيت دولت نهم و همراه اول در اين رابطه بوده است.
به گزارش خبرنگار ارتباطات و فناوري اطلاعات فارس، در اسفند ماه سال گذشته دولت و بازوي اجرايي آن يعني وزارت ارتباطات در جهت گسترش و توسعه زبان فارسي در فضاي پيامك در شبكه تلفن همراه، تصميم به گران كردن پيامك لاتين و ارزان ساختن پيامك فارسي گرفتند.
اين تصميم در حالي صورت گرفت كه همان زمان برخي مخالفان اين امر را شكست دولت و شركت ارتباطات سيار ايران «همراه اول» دانستند و عنوان داشتند كه اين موضوع در تعداد ارسال پيامك‌هاي فارسي و استفاده مشتركان از زبان فارسي در ارسال پيامك تاثير منفي خواهد گذاشت.
اما اعلام آمار ارسال پيامك در نيمه شعبان سال جاري، جدا از ركورد زني در ارسال پيامك در مقايسه با زمان مشابه سال قبل ، نشان دهنده شكست مخالفان و رغبت و تمايل مشتركان در استفاده از پيامك فارسي بود.
از ۱۰۳ ميليون پيامك فارسي ارسالي در نيمه شعبان بيش از ۸۱ درصد آن را پيامك فارسي تشكيل مي‌دهد.
در سال گذشته و در همين زمان تنها ۶۳ ميليون پيامك ارسال شد و تنها كمتر از ۲۰ درصد آن پيامك فارسي بود.
كارشناسان امر استفاده از نرم‌افزار پيامك فارسي همراه اول، استفاده از زبان فارسي در ارسال پيامك توسط مشتركان و صرفه‌جويي در هزينه‌ها و ارزان بودن بهاي پيامك فارسي را از دلايل استقبال از ارسال پيامك فارسي در سال جاري مي‌دانند.
اين در حالي است كه برخي كارشناسان معتقدند دولت براي كمك به مشتركان تلفن همراه داخلي بايد شركتهاي وارد كننده گوشي و سازنده‌هايي كه در داخل ايران نمايندگي فروش را دارند ترغيب كند تا گوشي‌هاي خود را به زبان فارسي مجهز كنند.
برخي مخالفان معتقد بودند كه با گران شدن پياك لاتين و به دليل عدم تمايل مشتركان به تغيير رويه خود در استفاده از پيامك لاتين، دولت به دنبال افزايش سطح درآمد خود در پوشش گسترش زبان فارسي است در حالي كه اين امر در نيمه شعبان امسال برعكس شد و با يك حساب ساده مشخص مي‌شود كه ” همراه اول ” براي بيش از ۸۰ درصد پيام‌ها حدود ۴۵ ريال كاهش درآمد نسبت به نرخ سال قبل داشته است.
در حال حاضر اكثر شركتهاي داخلي نيز كه مبادرت به ارسال پيامك‌هاي تجاري و يا اطلاع‌رساني مي‌كنند از زبان فارسي به دليل ارزان شدن آن استفاده مي‌كنند كه اين امر در آينده با استقبال بيشتري نيز همراه خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا