پرتوهاي تلفن همراه رشته‌هاي DNA بدن را پاره مي كند

دکتر جواد آريانژاد در گفت و گو با خبرنگار موبنا اظهار داشت:مساله اي که بايد در استفاده از تلفن همراه مورد توجه محققان قرار بگيرد، دوز مشخص استفاده از اين وسيله ارتباطي براي مبتلايان به بيماري‌هاي گوناگون است.وي با بيان اينکه براي مثال ميزان استفاده از تلفن همراه در افراد ديابتي كه در برابر امواج …

دکتر جواد آريانژاد در گفت و گو با خبرنگار موبنا اظهار داشت:مساله اي که بايد در استفاده از تلفن همراه مورد توجه محققان قرار بگيرد، دوز مشخص استفاده از اين وسيله ارتباطي براي مبتلايان به بيماري‌هاي گوناگون است.
وي با بيان اينکه براي مثال ميزان استفاده از تلفن همراه در افراد ديابتي كه در برابر امواج آسيب‌پذيرتر از افراد سالم هستند، بايد متفاوت باشد يادآور شد: تحقيقات پژوهشگران در زمينه اثرات ميدان الكترو مغناطيسي تلفن همراه (۹۴۰ مگاهرتز) روي هموگلوبين خون كه وظيفه حياتي حمل اكسيژن از ريه به بافت‌ها را بر عهده دارد، نشان مي دهد که ميدان الكترومغناطيسي تلفن همراه موجب تغييرات ساختاري در هموگلوبين و كاهش پيوند اكسيژن با پروتيين مي‌شود.
وي افزود: اختلال در عملكرد هموگلوبين، موجب آزاد سازي اكسيژن بيشتر در بافت و در نهايت بروز ناهماهنگي در واكنش‌هاي بدن مي‌شود.
اين استاد بيوشيمي تاكيد كرد: اثرات سوء تغيير ساختاري هموگلوبين خون تحت تاثير امواج تلفن همراه تنها به آزادسازي بيش از حد اكسيژن در بافت محدود نمي‌شود، بلكه بر ساير وظايف هموگلوبين هم تاثير منفي مي‌گذارد.
دكتر آريانژاد با تاکيد بر اينكه اين پديده در بررسي اثرات امواج در بيماران تالاسمي هم مشاهده شده است، تصريح كرد: در اين مورد از نظر ساختار هموگلوبين، ساختمان سوم آن كه عامل اصلي عملكردهاي اين مولكول است، دچار تغيير شد.
وي با بيان اينکه پرتوهاي تلفن همراه رشته‌هاي DNA را پاره مي كند، افزود:طبق پژوهش هاي صورت پذيرفته، اثر اشعه الكترو مغناطيسي تلفن همراه روي ساختار پروتيين‌ها، آنزيم‌ها و DNA نشان داده كه اشعه موبايل موجب پارگي رشته‌هاي DNA مي‌شود و به طور كلي بحث توارث و ژن را درگير مي كند.
به گفته اين استاد دانشگاه پاره شدن رشته‌هاي DNA بسياري از بيماري‌ها را به دنبال دارد كه يكي از مهمترين آنها سرطان است كه امكان دارد اين بيماري به علت درگيري DNA به نسل‌هاي بعدي هم منتقل شود.
۱۲۸/۱۳

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا