پاسخ انجمن صنفي واردکنندگان رسمي گوشي تلفن همراه به اظهارات مديرعامل شرکت نيمه هادي عماد

در پي اعلام اين خبر اغلب واردکنندگان رسمي گوشي تلفن همراه واکنش نشان دادند، اظهارات اين مقام مسئول را تهمت دانستند و خواستار رسيدگي سريع به اين موضوع را در کوتاه ترين زمان خواستار شدند.به همين منظور نيز در روز ۱۸ تير ماه  رئيس انجمن صنفي فروشندگان سيم کارت، گوشي تلفن همراه و لوازم جانبي …

در پي اعلام اين خبر اغلب واردکنندگان رسمي گوشي تلفن همراه واکنش نشان دادند، اظهارات اين مقام مسئول را تهمت دانستند و خواستار رسيدگي سريع به اين موضوع را در کوتاه ترين زمان خواستار شدند.
به همين منظور نيز در روز ۱۸ تير ماه  رئيس انجمن صنفي فروشندگان سيم کارت، گوشي تلفن همراه و لوازم جانبي کل کشور  جلسه اي  را در اين خصوص در کميته وارد کنندگان تلفن  به منظور رسيدگي به اظهارات مديرعامل شرکت نيمه هادي عماد  تشکيل داد.
همچنين آخرين واکنش پاسخ انجمن صنفي واردکنندگان گوشي بود که موبنا به دليل رعايت امانت عينا درج مي کند.
متن پاسخ انجمن صنفي واردکنندگان رسمي گوشي تلفن همراه در جوابيه اظهارات به  مديرعامل محترم شرکت نيمه هادي عماد  به شرح زير است:
در پاسخ به گفتگوي اختصاصي آقاي  “حميد رضا منجي ”  با خبرنگار موبنا مبني بر اينکه ” شرکت هاي قانوني واردکننده تمامي گوشي هاي خود را از طريق مجاري غير قانوني وارد بازار مي کنند ” ذکر چند نکته ضروري است که به اختصار تقديم ميگردد:
۱- با آمار و ارقام صحبت کردن و نظر دادن منطقي ترين راهي است که مي توان به صحت و سقم خبري پي برد .از ارديبهشت ماه ۸۵ تا آذر ماه ۸۶ ، قريب به بيست ماه که تعرفه واردات گوشي تلفن همراه يک شبه از ۴ درصد به ۶۰ درصد افزايش پيدا کرد (احتمالا سه شرکت توليد کننده گوشي که يکي هم همين نيمه هادي عماد بوده  از رانت آن استفاده بهينه برده و با اعلام اينکه ظرف مدت دو ماه شش ميليون گوشي توليد مي کنند و نياز به واردات آن نيست ) در حاليکه نياز بازار بيش از ۱۵-۱۲ ميليون گوشي بود حتي يک ميليون گوشي هم ازمبادي قانوني گمرکات  کشور وارد نشد حال آنکه در فاصله شش ماه از دي ماه ۸۶ تا پايان خرداد ماه ۸۷ بيش از يک و نيم ميليون گوشي ازطريق قانوني وارد شد که تعرفه از ۶۰ درصد به ۲۵ درصد کاهش پيدا کرد .
۲- همان زمان اعلام شد که با افزايش تعرفه ، فقط و فقط قاچاقچيان سود خواهند برد ولي هيچکس توجهي به آن نکرد . هم اکنون هم با توجه به اينکه تعرفه ۲۵ درصد هم غير منطقي است بخش بزرگي از واردات از کانال غير قانوني وارد ميشود .
۳- در گذشته تعداد وارد کنندگان قانوني حداکثر به ده تا دوازده شرکت مي رسيد حال آنکه امروزه حداقل پانصد شرکت يا فرد حقيقي و حقوقي اقدام به واردات غيرقانوني مي کنند .
۴- اگر بپذيريم (فرض محال) که شرکت هاي رسمي ، کار قاچاق گوشي هاي تلفن همره را انجام مي دهند چرا تقريبا تمامي آنها در حال ورشکست شدن هستند و يا تعدادي هم اکنون بدليل بدهي بانکي در شرف ورشکستگي هستند ؟!
۵- قطعا هيچ يک از شرکتهاي معتبر رسمي واردکننده گوشي تلفن همراه اقدام به واردات غيرقانوني ننموده و نخواهد نمود .بلکه سياست هاي غيرکارشناسي صورت گرفته در اين زمينه بزرگترين ضربه به اين صنعت نوپاي IT زده و مي زند .
۶- شرکتهاي وارد کننده رسمي گوشي تلفن همراه با سرمايه گذاري وصرف هزينه هاي بسيار          تاسيس و مطابق با قوانين وزارت محترم بازرگاني ،علاوه بر اينکه موظف به پرداخت سود و عوارض گمرکي در گمرکات کشورهستند ، خدمات پس از فروش محصولات را هم ارائه مي دهند که بسيار هزينه بر و به سود مشتريان مي باشد حال آنکه آنچه بصورت قاچاق وارد مي گردد نه سود و عوارض گمرکي پرداخت مي کند و نه گارانتي و ارائه خدمات پس از فروش را دارد .
۷- نکته جالب تر اينکه با تبليغات قاچاقچيان امروزه امکان فروش گوشي ها با گارانتي معتبر بدليل بالاتربودن قيمت بسيار سخت تر شده است و با نقدينگي حاصله در دست قاچاقچيان و خريد نقدي از بازار ، شرکتهاي معتبر سازنده گوشي هم از شرايط پيش آمده استقبال مي کنند چون شرکتهاي وارد کننده رسمي در قبال واردات امتيازاتي مي گرفتند نظيرگارانتي يکساله ، هزينه تبليغات ، استفاده از ضمانت نامه هاي بانکي و غيره که در معاملات قاچاق وجود ندارد و آنها هم سوء استفاده مي کنند.
چند سوال از مجريان محترم سياست هاي IT کشورو توليد کنندگان گوشي تلفن همراه ؟
۱- چرا پس از ۲۸ ماه از وعده توليد گوشي داخلي ، هنوز هيچ گوشي داخلي در ايران توليد نشده است؟
۲- چرا هيچ يک از برندهاي معروف در اين زمينه سرمايه گذاري نکرده اند ؟
۳- چرا فقط سه شرکت دولتي و نيمه دولتي مجاز به توليد گوشي تلفن همراه بودند وبقيه که سابقه طولاني تري در اين زمينه داشتند را دعوت به همکاري نکردند ؟
۴- چرا شرکتهاي توليد کننده موبايل ، از برندهاي غيرمتعارف آن هم چيني استفاده کردند ، بجز ايران ، در کجاي جهان برند هيونداي  در دنيا توليد و عرضه ميگردد ؟ چرا اعلام نميکنند که خط مونتاژ چيني را با نام تجاري کره اي وارد بازار ايران مي کنند؟
۵- آيا واقعا يک گوشي در ايران توليد شده است ؟
۶- آيا SKD توليد گوشي است ؟ اگر هست که در زير پله هاي مغازه هاي چيني در شهرهاي گوانگچو و شن زن، ميليون ها توليد کننده هست ؟
۷- چه تعداد از گوشي هاي توليد شده (سرهم بندي شده SKD) در بازار جذب شده است ؟
۸- فاصله ۱۵۰ هزار عدد پس ۲۸ ماه تا ۱۸ ميليون فقط و فقط نيم درصد بازار مصرف را پوشش ميدهد ، چرا نيم درصد بازار اين همه مهم است ؟
به اميد روزي که پس از حذف رانت هاي مختلف ، توليد واقعي گوشي باايجاد مراکز بزرگ تحقيق و توسعه R&D راه اندازي و به ثمر برسد .
۱۲۹/۱۳

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا