وقتي خاطره شفافيت، مکدر مي شود!

 يک سالي که کرد زنگنه رييس سازمان خصوصي سازي از آن به عنوان يک سال کار سخت و طاقت فرسا نام برده است. اما امروز که اين کار يکساله بايد به سرانجام برسد ، ورود مخابرات به تالار اصلي بورس با اما و اگرهاي بسياري مواجه است که بخش قابل توجهي از آن به دليل شفاف …

 يک سالي که کرد زنگنه رييس سازمان خصوصي سازي از آن به عنوان يک سال کار سخت و طاقت فرسا نام برده است.
 اما امروز که اين کار يکساله بايد به سرانجام برسد ، ورود مخابرات به تالار اصلي بورس با اما و اگرهاي بسياري مواجه است که بخش قابل توجهي از آن به دليل شفاف نبودن اطلاعات اين شرکت است.
نشست سه شنبه شب هفته گذشته در سازمان بورس که گويا براي معارفه شرکت مخابرات ايران بر گزار شده بود ، در حالي که انتظار مي رفت پاياني بر اين ماجراي کشدار يکساله باشد با اعتراض شرکت کنندگان در نشست و به دليل آنچه که کامل نبودن و کهنه بودن اطلاعات ارائه شده خوانده شد، بي نتيجه به پايان رسيد .
شرکت کنندگان در مراسم معارفه مخابرات به بورس معتقد بودند که اطلاعات ارائه شده حاوي مطالب سود مندي نبود و براي واگذاري سهام اين شرکت لازم است تا  شفافيت بيشتري در اطلاعات مالي وجود داشته باشد.
گزارش هاي اين نشست که بازتاب وسيعي نيز در رسانه هاي گروهي يافت، نشان مي دهد که ميزان  پيش‌بيني سودسهام شرکت مخابرات در سال هاي ?? و ??، نحوه ثبت سرمايه شرکت، برخي دارايي‌ها، کهنه بودن اطلاعات منتشر شده و مواردي ديگر از جمله سوالات سهامداران بودند  که پاسخ روشني  براي آنها ارائه نشد.
عدم شفافيت شرکت مخابرات ايران به هر دليلي که باشد يکي از نکات مورد انتقاد تحليلگران رسانه اي و کارشنان نيز بوده که هرگز پاسخ
مخابرات ايران از ابتداي اين داستان علاقه شديدي به انجام هرچه سريعتر امور مربوط به واگذاري نشان مي داد که دليل اصلي آن هميشه براي صاحب نظران و منتقدان جاي سئوال بود.
اما مقاومت سازمان خصوصي سازي در برابر اين شتابزدگي ابهام آميز مانع از انجام آن شد و امروز که سازمان خصوصي سازي نيز حسب تاکيد رييس جمهوري بر واگذاري هرچه سريع تر مخابرات پرچم سفيد در دست گرفته ، سازمان بورس اجازه چنين کاري را نمي دهد.
اين مقاومت ها در برابر واگذاري شتابزده مخابرات از طريق بورس از يک سو و تاکيد و اصرار بيش از حد مديران مخابرات و رييس جمهوري براي واگذاري سريع آن از سوي ديگر  به اين ذهنيت دامن مي زند که مخابرات در عدم شفافيت اطلاعات خود براي واگذاري به بورس کدام هدف را دنبال مي کند؟
آنچه امروز ذهن بسياري را از صاحب نظران و افکار عمومي را به خود مشغول کرده و باعث گسترش نگراني ها در باره خصوصي سازي مخابرات شده ، يافتن پاسخ اين سئوال است که مديران وزارت ارتباطات با ارائه اطلاعات غير شفاف و شتابزدگي در پايان دادن به مراحل واگذاري اين شرکت قصد از سر باز کردن چه موضوع يا موضوعاتي را دارند؟
آيا اين همه شتاب  و عجله براي واگذاري شرکتي بزرگ و حساس که با اعتراض سازمان بورس مواجه شده، به صورت هاي مالي مخابرات ايران مربوط مي شود يا مربوط به قيمت گذاري آن است که با انتقادات بسياري مواجه شده است ؟
به هرحال دليل اين شتابزدگي وضعيت پرونده هاي مالي ، پروانه مخابرات ، قيمت گذاري آن يا هر چيز ديگري که باشد، ورود اين شرکت به بورس  و به ويژه فروش سهام آن به خارجي ها مستلزم روشن شدن تمام نقاط تاريک در اطلاعات ارائه شده از سوي مديران مخابرات است و بديهي است بدون چنين شفافيتي،  بزرگترين خصوصي سازي کشور کليد نخواهد نخورد.
۱۵/۱۳

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا