تشديد مجازات رانندگان براي منع استفاده از موبايل کارساز نبود

به گزارش گروه اخبار خارجي “موبنا” ، آمار ها نشان مي دهد که تصادفات جاده اي و شهري ناشي از استفاده از تلفن همراه در کشورها ي مختلف بشدت روبه افزايش گذاشته و اکنون به يکي از عوامل اصلي بروز حوادث رانندگي تبديل شده است.  افزايش تصادفات موجب شده تا پليس کشورهاي مختلف راههاي جديدي  …

به گزارش گروه اخبار خارجي “موبنا” ، آمار ها نشان مي دهد که تصادفات جاده اي و شهري ناشي از استفاده از تلفن همراه در کشورها ي مختلف بشدت روبه افزايش گذاشته و اکنون به يکي از عوامل اصلي بروز حوادث رانندگي تبديل شده است. 
افزايش تصادفات موجب شده تا پليس کشورهاي مختلف راههاي جديدي  را براي برخورد با رانندگان متخلف در پيش گيرند. 
پايگاه اينترنتي “بنگکوک پست”در اين رابطه اعلام کرد که براي مثال پليس تايلند در ماه جاري به ۵۷۰ راننده که هنگام رانندگي از تلفن همراه استفاده مي کردند اخطار داد و برغم هشدارهاي پي درپي، بسياري از رانندگان پس از ايست پليس اعلام کردند که قانون جديدي که در ۸ مي به تصويب رسيده است اظهار بي اطلاعي کرده اند.
اين افراد تنها از پليس اخطار گرفتند ولي از ۲۰ مي رانندگاني که در حين رانندگي از تلفن همراه استفاده کنند ۴۰۰ تا يکهزار بات  (واحد پول تايلند) جريمه مي شوند.
با توجه به اينکه کمبود دوربين هاي کنترل کننده موجب افزايش تخلفات در رانندگي شده بود، پليس تايلند اعلام کرد از ۲۲ مي ۱۰۰ دوربين کنترل نا محسوس در جاده اي اين شهر راه اندازي مي شود.
تعداد کل کاربران تلفن همراه در تايلند ۴۸ميليون و۷۸۰هزار نفر و ضريب نفوذ تلفن همراه تا سپتامبر ۲۰۰۷ميلادي در اين کشور ۷۷.۶درصد بوده است.
در دوبي نيز در ماه گذشته ۱۱۴ راننده متخلف به خاطر استفاده از تلفن همراه جريمه شدند وجريمه استفاده از تلفن همراه در حين رانندگي در اين شهر ۲۰۰ دينار است.
پليس دوبي در مورد افزايش خطرات ناشي از استفاده از تلفن همراه در حين رانندگي هشدار داد.
استفاده از تلفن همراه حين رانندگي در کشورهاي ديگر خصوصا انگلستان نيز کماکان ادامه دارد.
تحقيقي که توسط شرکت “بيمه ملي” انگلستان روي يکهزار و۲۰۰ نفر از رانندگان بريتانيايي انجام شد، نشان مي دهد که۳۷ درصد رانندگان بريتانيايي در هنگام رانندگي به ارسال پيام کوتاه مي پردازند.
بيشتر اين رانندگان اعتراف کرده اند که ارسال پيام کوتاه در هنگام رانندگي موجب بهم خوردن تمرکز آن ها مي شود.
با وجود تصويب قوانين مختلف براي ممنوعيت استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگي و استفاده از ترفند هاي مختلف از جمله افزايش جريمه ها و لغو بيمه،  هنوز بيشتر رانندگان بريتانيايي از اين وسيله در حين رانندگي استفاده مي کنند.
تحقيقات نشان داده است که حتي استفاده از هندزفري و کارکيت نيز موجب بهم خورن تمرکز رانندگان در هنگام رانندگي مي شود.
آمارها نشان مي دهد در انگليس هر روز حدود ۵۰۰ نفره که هنگام رانندگي با تلفن همراه صحبت مي کنند، جريمه مي شوند.
پليس انگليس در اولين اقدام پس از تصادف به کشف اين موضوع مي پردازد که آيا راننده در حال مکالمه با تلفن همراه بوده و اگر راننده در طول سال چندين بار تخلف کرده باشد، گواهي نامه فرد توقيف مي شود.
در سال ۲۰۰۵ تعداد کاربراني که در هنگام رانندگي از تلفن همراه استفاده مي کردند ۱۲۹ هزار و ۷۰۰ مورد گزارش شده که هر متخلف ۳۰ پوند جريمه مي شدند.
در سال ۲۰۰۶ اين رقم به ۱۶۸ هزار مورد رسيد که حدود ۳۰ درصد افزايش پيدا کرد.
جريمه استفاده از تلفن همراه حين رانندگي در سال ۲۰۰۳ ميلادي ۳۰ يورو و اکنون به ۶۰ يورو يعني دو برابر شده است.
همچنين براساس قانون ، تخلف رانندگان در گواهي نامه آنها قيد مي شود و برخورد پليس درصورت تکرار  تخلف با راننده شديد تر مي شود.
پليس “نورث يورک شاير” انگليس اعلام کرد : با اجراي طرح افزايش جريمه نقض قانون مکالمه با تلفن همراه در حين رانندگي از سال گذشته تا کنون متخلفان ۱۸۸هزار   پوند جريمه شدند.
در اين مدت  سه هزار و ۱۴۳ راننده انگليسي به خاطر نقض قانون ممنوعيت مکالمه تلفن همراه در حين رانندگي ملزم به پرداخت جريمه شدند.
از زمان تشديد جريمه ها در “نورث يورک شاير” روزانه ۹ راننده متخلف که با تلفن همراه صحبت مي کنند، جريمه مي شوند.
در يک سال گذشته پس از اجراي قوانين سختگيرانه جديد تعداد خودرويي که به دليل استفاده زاننده از تلفن همراه حين رانندگي توقف شده اند، ۱۸ درصد افزايش يافته است.
استفاده و مکالمه با تلفن همراه در حين رانندگي برغم تشديد مجازات و خطرات ناشي از آن در استراليا نيز روبه افزايش گذاشته است.  
بررسي ها  نشان مي دهد  که در سال گذشته ۱۵ هزار و ۷۵۳ نفر راننده متخلف که درحال رانندگي با تلفن همراه صحبت مي کردند از سوي  پليس توقيف شدند.
براساس آين آمار ، تعداد رانندگان متخلفي که پليس در سال ۲۰۰۶ با آنان برخورد کرده  12 هزار و ۸۸۳ نفر بوده است. 
گزارش ها نشان مي دهد که در غرب استراليا تقريبا هر روز ۴۳ راننده در حين رانندگي در حال مکالمه با تلفن همراه توسط پليس توقيف مي شوند.
اين گزارش ها همچنين نشان داده که رانندگان مرد دو برابر بيش از رانندگان زن خلاف مي کنند.
رييس پليس استراليا در ايالت ويکتوريا تا کنون افرادي را که در حين رانندگي  از تلفن همراه استفاده مي کردند،  8/5 ميليون دلار جريمه کرده است. رييس پليس ايالت ويکتوريا اعلام کرد : حدود ۴۰ هزار راننده در اين ايالت قانون منع استفاده از تلفن همراه در حين رانندگي را ناديده گرفته اند.
ورود فناوري هاي جديد با همه ي کاربردهاو تاثيرات نثبت  خطرات و مشکلات خاص اجتماعي و اقتصادي خاصي نيز دارند که مسوولان و دست اندرکاران بايد براي رفع اين مشکلات  و کاهش آسيب ها تدابير ويژه اي بيانديشند.
۱۱۲ / ۱۴

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا