اين کجا و آن کجا !

به همين دليل هم اپراتورهاي مخابراتي در سراسر جهان به رقابتي تنگانگ و فشرده با يکديگر مي پردازند و تلاش مي کنند که با ارائه خدمات ارزش افزوده و اتخاذ شيوه هاي خاص تجاري توجه متقاضيان بيشتري را به خود جلب کنند.به عنوان نمونه مي توان به سرويس تلفن همراه Blyk اشاره کرد که گفته …

به همين دليل هم اپراتورهاي مخابراتي در سراسر جهان به رقابتي تنگانگ و فشرده با يکديگر مي پردازند و تلاش مي کنند که با ارائه خدمات ارزش افزوده و اتخاذ شيوه هاي خاص تجاري توجه متقاضيان بيشتري را به خود جلب کنند.
به عنوان نمونه مي توان به سرويس تلفن همراه Blyk اشاره کرد که گفته مي شود در ازاي پذيرش مشترک ، براي دريافت تبليغات، امكان مكالمه و پيام كوتاه رايگان به مشترکان خود فراهم مي‌كند. اين شرکت با ارائه خدمات رايگان تلفن همراه در انگلستان توانسته است در مدت شش ماه يکصد هزار مشترك جذب کند. از سويي گفته مي شود در حال حاضر بسياري از اپراتورهاي تلفن همراه در بريتانيا از اين ايده خلاقانه Blyk براي جلب مشترک بيشتر استقبال و استفاده کرده اند.
پيش بيني هاي صورت گرفته حکايت از آن دارد که ، حجم بازار تبليغات تلفن همراه ظرف چهار سال آينده به رقمي بين يك تا ۲۴ ميليارد دلار برسد و Blyk از هم اکنون قادر به جذب درآمد قابل توجهي از حجم اين بازار خواهد بود.
جذب مشترک بيشتر در بازار تلفن همراه ايران نيز يکي از ايده آل هاي اپراتورهاي ايراني تلفن همراه است و هريک از دو اپراتور ايران به شکلي متفاوت براي تصاحب سهم بيشتر از بازار تلاش مي کنند. اپراتور دوم يک اپراتور غير دولتي است و سهم بازار آن نيز از پيش تعيين شده است براي جذب مشترکان بيشتر تمرکز شديدي بر تبليغات و ارائه هداياي تبليغاتي کرده است که اين سياست در پاره اي موارد به عاملي براي افزايش نارضايتي مشترکان و به نوعي ضد تبليغ مبدل شده است.
اپراتور اول تلفن همراه نيز که تا کنون در انحصار دولت بوده است به مدد مجوزهاي دولت براي واگذاري گسترده سيم کارت و  ايجاد بازار سياه در کنار خود به کسب سهم بيشتر از بازار تلفن همراه پرداخته و تا پيش از عرضه سيم کارت هاي اعتباري حتي نيازي هم به تبليغ خدمات خود نمي ديد.
مديران اين اپراتور بارها در پاسخ به منتقدان مطبوعاتي درباره واگذاري هاي بي رويه سيم کارت به اين پاسخ تکراري که “ما مامور اجراي دستورات دولت هستيم ” بسنده کرده اند و به اين ترتيب توانسته اند تا امروز قريب به ۲۴ ميليون مشترک تلفن همراه داشته باشند.
تفاوت عمده در روش هاي کسب سهم بازار ميان اپراتورهاي ايراني و اپراتورهاي تلفن همراه در کشورهاي پيشرفته صنعتي ، عدم نياز آنها به استفاده از خلاقيت و مشتري مداري براي جلب توجه متقاضيان است  . چيزي که به نظر مي رسد اپراتورهاي خارجي بدون آن قادر به ادامه حيات اقتصادي خود نيستند .
با اين وجود اپراتورها در ايران يا در هر کشور ديگري از جمله انگليس ، با جلب مشترک به کسب سود مي پردازند اما، تفاوت اساسي در اين است که مشترکان خارجي تلفن همراه از خدمات ارزان تر ، کيفي تر و حقوق بيشتري نسبت به مشترکان ايراني برخوردار هستند .
آنچه باعث مي شود تا چنين تفاوتي ميان بازار تلفن همراه در کشوري مانند انگليس با بازار ايران وجود داشته باشد. تفاوت اساسي است که در ساختار بازار مخابراتي اين کشورها وجود دارد و همچنين مساله استقلال يا عدم استقلال رگولاتورهاي مخابراتي که چگونه به تنظيم بازار مي پردازند.
واقعيت اين است که بازار آزاد مبتني بر رقابت و وجود رگولاتورهاي مستقل در نهايت به گسترش رقابت خلاقانه ميان اپراتورها و افزايش سطح کيفي خدمات منجر مي شود . چيزي که دستکم به شکل مطلوب در بازار تلفن همراه ايران وجود ندارد.
البته برخي کارشناسان بر اين باورند که اگر دولت پس از اجراي اصل ۴۴ و خصوصي سازي مخابرات دست از سر بازار اين خدمات بردارد و صرفا در نقش ناظر و سياستگذار کلان وارد عمل شود ، تحقق چنين رويايي در بازار ايران نيز ممکن مي شود. در غير اين صورت فرق ميان بازار مخابرات سيار در ايران و ساير کشورهاي جهان مصداق واقعي اين بيت خواهد بود که ” دانه فلفل سياه و خال مهرويان سياه، اما اين کجا و آن کجا ”
۱۵/۱۳

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا