دسترسی به شبکه‌ و پهنای باند اولین عامل رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان است

یحی تابش در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فعالیت‌هایی را اقتصاد دانش‌بنیان دانست که موتور محرکه آن دانایی و دانش است و نوآوری‌های عرصه‌ صنایع پیشرفته تاثیر به‌سزایی بر آن دارد.او تاثیر ICT در رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان در ایران را ابزاری بسیار اساسی عنوان و اظهار کرد: در طول تاریخ …

یحی تابش در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فعالیت‌هایی را اقتصاد دانش‌بنیان دانست که موتور محرکه آن دانایی و دانش است و نوآوری‌های عرصه‌ صنایع پیشرفته تاثیر به‌سزایی بر آن دارد.
او تاثیر ICT در رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان در ایران را ابزاری بسیار اساسی عنوان و اظهار کرد: در طول تاریخ صنعتی شدن ایران راه‌اندازی راه‌آهن و ذوب آهن بسیار اثرگذار و عاملی راهگشا بود و حالا در ادامه مسیر پیشرفت و صنعتی شدن، ICT خمیر مایه‌ای است که می‌تواند به عنوان بهترین راه، طرح‌ها و پروژه‌های حیاتی و اساسی کشور را پیش ببرد.
وی دربیان راهکارهای حرکت‌ به سوی اقتصادی دانش‌بنیان اظهار کرد: باید کشور را از لحاظ سیستم‌های مختلف صنعتی اقتصادی فرهنگی و غیره، ICT محور کرده و از آن برای افزایش بهره‌وری استفاده کنیم. قطعا در این مسیر صنعت فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات نیز پیشرفت خواهد کرد.
تابش افزود: با استفاده از ICT در برنامه‌های خرد و کلان کشور می‌توانیم به پیشرفت در این فن‌آوری به عنوان یک ارزش افزوده نگاه کنیم و در نتیجه آن، خدمات حاصل شده را به‌عنوان بخشی از صادرات کشور بدانیم. این صادرات خود به توسعه صنعت و اقتصاد کشور مبتنی بر دانش کمک می‌کند.
این استاد دانشگاه همچنین خاطرنشان کرد: باید در زمینه‌های مختلف اقتصادی کارکردهایی را برای استفاده از IT پیدا کنیم مثلا می‌توانیم IT را در خدمت نفت که اقتصاد ما به آن وابسته است قرار دهیم تا کارها با سرعت و دقت انجام شده و سریع‌تر به آنچه هدف است برسیم.
وی با بیان این که برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان یا اقتصاد مبتنی بر ICT سه عامل زیرساختی باید مدنظر قرار بگیرد، گفت: دسترسی به شبکه‌ و پهنای باند اولین عامل برای رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان است. به این ترتیب باید زیرساخت‌ پهنای باند توسعه یافته و قابل رقابت با کشورهای منطقه باشد اما در حال حاضر این مولفه‌ در کشور ما قابل قبول نیست و باید در حل مشکلات آن از بخش خصوصی بیش از پیش استفاده شود زیرا این کار تنها با انگیزه بخش خصوصی پیش می‌رود.
او زیرساخت‌ دوم مورد نیاز رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان را توسعه منابع انسانی عنوان و اظهار کرد: نیاز به توسعه سواد عمومی از سنین ابتدایی فرزندان در مدارس باید مدنظر قرار بگیرد. همچنین زمینه‌های آموزش تخصصی را باید پیش برد تا کار توسعه برنامه‌ریزی‌های استراتژیک، تولید نرم‌افزار و سخت‌افزار توسط متخصصان امر انجام شود.
به عقیده وی پژوهش و توسعه سومین زیرساخت مورد نیاز برای تحقق اقتصاد مبتنی بر ICT است که می‌تواند تبدیل انباشت داده‌ها به اطلاعات را ایجاد و با تولید دانش توسعه‌ پژوهشی را موجب ‌شود و می‌تواند محرک موتور اقتصاد باشد.
تابش درباره‌ تاثیر فعالیت‌های بخش خصوصی برای پیاده‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان با تاکید بر اینکه سیاست‌ اصلی باید میدان دادن به بخش خصوصی باشد، تصریح کرد: در این راه مشکلی وجود دارد که بر مبنای آن بعضی از دستگاه‌های دولتی بخش خصوصی را رقیب خود می‌دانند در شرایطی که بخش خصوصی باید متولی این امور باشد.
این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: اقتصاد امروز دنیا فراگیر و جهانی است از این رو کشور ما نیز باید ارتباط گسترده‌ای با سطح جهان داشته باشد تا بتواند در زمینه ICT داد و ستد کند. مطمئنا در اقتصاد مرتبط جهانی با انزوا نمی‌توان کاری از پیش برد و باید در زنجیره اقتصاد جهانی قرار گرفت زیرا انزوا مانع از پیشرفت ما خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا