تلفن‌هائی که سارق از آب در می‌آیند

به گزارش باشگاه خبری فارس «توانا»، از چند روز پیش پخش انیمیشن تبلیغاتی با موضوع استفاده از تلفن‌های بی‌سیم در تلویزیون آغاز شد. این تبلیغ که در راستای اطلا‌ع‌رسانی همگانی با مشارکت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تهیه شده سعی دارد شهروندان را با مسئله تلفن‌های بی‌سیم و فرکانس‌های مجاز آشنا کند.این تبلیغ بهانه‌ای …

به گزارش باشگاه خبری فارس «توانا»، از چند روز پیش پخش انیمیشن تبلیغاتی با موضوع استفاده از تلفن‌های بی‌سیم در تلویزیون آغاز شد. این تبلیغ که در راستای اطلا‌ع‌رسانی همگانی با مشارکت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تهیه شده سعی دارد شهروندان را با مسئله تلفن‌های بی‌سیم و فرکانس‌های مجاز آشنا کند.
این تبلیغ بهانه‌ای شد برای نوشتن این گزارش و پرداختن به موضوع پراهمیت تلفن‌های بی‌سیم و صدمات ناشی از تلفن‌های بی سیم غیرمجاز، مسئله‌ای که بسیاری از شهروندان هر روز با آن در ارتباط هستند.
** تلفن بی‌سیم چگونه کار می‌کند؟
در تلفن‌های بی‌سیم برقراری ارتباط بین گوشی سیار تلفن و دستگاه مرکزی از طریق ارسال و دریافت امواج رادیویی برقرار می‌شود. این روش علاوه بر ایجاد قابلیت جابه‌جایی در گوشی تلفن امکان استفاده چندین گوشی از یک دستگاه مرکزی را نیز فراهم می‌کند. به این معنی که در صورت تمایل استفاده کننده امکان استفاده چندین گوشی با یک دستگاه مرکزی وجود دارد.
** ویژگی تلفن‌های بی‌سیم مجاز
هرچند تلفن‌های بی‌سیم به علت سهولت مکالمه طرفداران بسیاری پیدا کرده، اما برای پیشگیری از ضررهای احتمالی لازم است متقاضیان این نوع تلفن‌ها با مباحث اولیه آشنا باشند و بدانند که از هر تلفن بی‌سیمی نمی‌توان استفاده کرد.
طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تلفن‌های بی‌سیم مجاز باید از ۴ مشخصه کد ایمنی، کانال‌یاب خودکار، حداکثر شعاع پوشش ۳۰۰ متر و فاقد آنتن هوایی و فرکانس کار در محدوده‌های مجاز برخوردار باشند که این ویژگی ها بر روی دستگاه تلفن ثبت شده است.
** اثرات استفاده از تلفن بی سیم غیر مجاز
بر اساس این گزارش، اکثر کاربران تلفن ثابت با اصطلاح “سرقت بوق ” آشنا هستند. ماموران شرکت تلفن اغلب در خصوص زوج ‌سیم‌های بلااستفاده تلفن مشترکان که در بیرون ساختمان به درستی پوشانده نشده‌ و یا رها شده اند هشدار می‌دهند. این هشدار به دلیل امکان سوء استفاده از این زوج سیم یا به اصطلاح “سرقت بوق ” است.
همچنین بسیاری از استفاده‌کنندگان تلفن بی‌سیم در مدت کار با این نوع تلفن‌ها با نوعی “تداخل ” که در اصطلاح به “خط رو خط ” معروف است برخورد کرده اند که نام علمی و دقیق این نوع تداخل “هم‌شنوایی ” است.
* “شنود مکالمه ” و “سرقت بوق ” به دلیل نداشتن “کد ایمنی “
یک کارشناس مخابرات در گفت و گو با خبرنگار فناوری اطلاعات باشگاه خبری فارس «توانا» در خصوص عواقب استفاده از تلفن‌های بی‌سیم غیرمجاز گفت: دو مورد از شایع‌ترین اختلالاتی است که استفاده کنندگان تلفن‌های بی‌سیم غیرمجاز با آن مواجه می‌شوند “سرقت بوق ” و “هم‌شنوایی ” است که به دلیل مجهز نبودن تلفن بی‌سیم به مشخصه‌ “کد ایمنی ” رخ می‌دهد.
وی افزود: به این وسیله امکان گوش دادن همزمان چند نفر به یک مکالمه فراهم می‌شود.
پیام گودرزی در توضیح این مطلب تصریح کرد: هر دستگاه تلفن بی‌سیم مجاز مجهز به یک “کد ایمنی ” است که این کد بین گوشی تلفن و دستگاه مرکزی مشترک است. وجود این کد باعث شناسایی دستگاه مرکزی توسط گوشی تلفن می‌شود. به عبارت دیگر با وجود این کد، ارتباط رادیویی گوشی تلفن فقط با دستگاه مرکزی مختص آن برقرار می‌شود.
وی ادامه داد: در صورت مجهز نبودن تلفن بی سیم به “کد ایمنی ” برقراری ارتباط گوشی با هر دستگاه مرکزی که در محدوده پوشش قرار داشته باشد امکان دارد که منجر به شنود مکالمات شخصی خواهد شد و به این وسیله تلفن خود را برای برقراری تماس در اختیار دیگران قرار می دهید.
گودرزی خاطرنشان کرد: علاوه بر موارد ذکر شده که ضرهای مالی و شخصی را برای استفاده کنندگان در پی دارد، استفاده از تلفن‌های بی‌سیم غیرمجاز همچنین امکان اختلال در فرکانس‌های اختصاصی ثبت شده در سازمان‌ تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مانند فرکانس‌های پلیس، آتش‌نشانی و فرکانس‌های مخابراتی را نیز سبب می‌شود که در برخی موارد عواقب جبران ناپذیری رابه دنبال دارد.
* چند توصیه به خریداران تلفن‌های بی‌سیم
بنابراین گزارش، با توجه به سوءاستفاده و ضررهایی که متوجه استفاده کنندگان از تلفن های بی سیم غیر مجاز می شود توجه به چند نکته اساسی در هنگام خرید و استفاده از این نوع تلفن ها ضروری است.
اگر از استفاد‌ه کنندگان فعلی تلفن بی‌سیم هستید مطمئن شوید تلفن شما از مشخصات تلفن‌های بی‌سیم مجاز برخوردار است و اگر قصد خرید این تلفن‌ها را دارید، برای پیشگیری از هرگونه مشکل احتمالی قبل از خرید با توجه به مشخصات روی بدنه دستگاه از مجاز بودن آن اطمینان حاصل کنید. همچنین در این زمینه می‌توانید از “مراکز ارتباطات رادیویی ” در منطقه خود کمک بگیرید.
* با متخلفین برخورد قانونی می شود
به گزارش فارس، فضای فرکانسی جزء منابع ملی هر کشور محسوب می‌شود و اختصاص، صیانت و شناسایی متخلفین فضای فرکانسی بر عهده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است. این سازمان همچنین وظیفه دارد ضمن صیانت از این فضا برای شناسایی متخلفین تلاش و متخلفین را برای برخورد قانونی به محاکم قضایی معرفی کند.
این گزارش می افزاید، ماده ۶۸۷ قانون مجازات اسلامی، در خصوص مجازات مرتکبین تخریب، از کار انداختن و هر نوع خرابکاری در مراکز فرکانسی تصریح می کند، مجازات متخلفین از ۳ تا ۱۰ سال حبس و همچنین مجازات شروع به جرایم ذکر شده از یک تا ۳ سال حبس تعیین شده است.
بنابراین گزارش، مجازات فوق برای آن دسته از متخلفینی است که با این اقدام قصد ایجاد اختلال در نظم و امنیت عمومی نداشته باشند.
همچنین طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات، اشخاصی که تلفن های بی سیم غیر مجاز خود را جمع آوری یا به مراکز ارتباطات رادیویی تحویل دهند از جرایم مربوطه معاف خواهند بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا