خبرنگاران عصر دیجیتال

نیازهای تکنیکی یک خبرنگار شامل یک ضبط ، یک دوربین و البته ذوق خبری است. با وجود این ابزار هر سوژه ای می تواند برای خبرنگار خبری در خور توجه بیافریند. زمانی ابزاری چون دوربین و ضبط صوت در دسترس همگان نبود. به همین دلیل هم افرادی محدود مانند خبرنگاران به آنها دسترسی داشتند. ولی …

نیازهای تکنیکی یک خبرنگار شامل یک ضبط ، یک دوربین و البته ذوق خبری است. با وجود این ابزار هر سوژه ای می تواند برای خبرنگار خبری در خور توجه بیافریند. زمانی ابزاری چون دوربین و ضبط صوت در دسترس همگان نبود. به همین دلیل هم افرادی محدود مانند خبرنگاران به آنها دسترسی داشتند. ولی امروزه همه افراد ، از نوجوانان ۱۵ ساله تا افراد مسن ۷۵ ساله به این ابزار به بهترین شکل دسترسی دارند. این دسترسی توسط تلفن همراهی فراهم شده که در جیب بیشتر افراد جامعه یافت می شود.

به عبارت دیگر وجود این ابزار تمام افراد یک جامعه را به یک خبرنگار بالقوه تبدیل کرده است. خبرنگارانی که همیشه در صحنه با امکانات کامل حضور دارند و گاهی گزارش هایی بسیار جالب  در اختیار مخاطبان قرار می دهند.

خبرنگاران حرفه ای و رسانه های دنیای امروز با استفاده از گزارش هایی که این خبرنگاران آماتور تهیه می کنند ، گزارش های غنی تر با جزئیات بیشتری را در اختیار مخاطبان خود قرار می دهند. حتی بعضی رسانه ها مانند شبکه cnn از خبرنگاران آماتور به عنوان یک منبع خبری مستقل استفاده و در برنامه ای با نام iReport پخش می کنند.

این منابع خبری کاملاً به صورت رایگان در اختیار رسانه ها قرار دارد به همین دلیل هم هزینه تولید خبر کم توسط رسانه های حرفه ای کم شده و هم غنای آن افزایش می یابد.

علاوه بر  این خبرنگاران آماتور عصر دیجیتال از رسانه هایی خود ساخته برای انعکاس اخبار تهیه شده به مخاطبان بهره می برند که از آن جمله می توان به شبکه های اجتماعی چون Facebook و Twiter و یا سایت هایی مانند YouTube اشاره کرد.

با وجود این منابع شاید تصور شود نقش رسانه های حرفه ای کم کم جای خود را به رسانه های آماتور مانند وبلاگ و شبکه های اجتماعی خواهند داد. اگر تنها نقش رسانه های حرفه ای را در ارائه اخبار بدانیم شاید این گونه باشد. حال آنکه نقش این رسانه ها چیزی فراتر از این است. شما در رسانه های حرفه ای همان قدر که خبر می بینید ، تحلیل هم مشاهده می کنید. تحلیل اصولی اخبار ، تخصصی است که دیگر در توان خبرنگاران آماتور نیست از این رو برای دسترسی به آن همواره باید به رسانه های حرفه ای رجوع کرد.

به هر صورت خبرنگاری آماتور در عصر دیجیتال برای رسانه های حرفه ای یک فرصت برای ارائه اخبار غنی تر و تحلیل های کامل تر به مخاطبان  خود با هزینه کمتر است.
۱۵/۱۹

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا