آیا مخابرات نصیب خودی ها می شود؟

شرکت مخابرات ایران با ۳۲ شرکت زیر مجموعه خود سال گذشته پنج درصد سهامش را در سازمان خصوصی سازی در بورس فروخت.این سهام در آن زمان با استقبال خریداران حقیقی و حقوقی مواجه شد.در آن زمان که سهام مخابرات عرضه شد، وضعیت شاخص های بورس چندان مناسب نبود و نمودارها رو به پائین حرکت می …

شرکت مخابرات ایران با ۳۲ شرکت زیر مجموعه خود سال گذشته پنج درصد سهامش را در سازمان خصوصی سازی در بورس فروخت.این سهام در آن زمان با استقبال خریداران حقیقی و حقوقی مواجه شد.در آن زمان که سهام مخابرات عرضه شد، وضعیت شاخص های بورس چندان مناسب نبود و نمودارها رو به پائین حرکت می کردند.
به دلیل پشتوانه دولتی و نیز سود بالای شرکت مخابرات ایران از جهت خدماتی که عرضه می کرد، سهام این شرکت با قیمت خوبی به فروش رفت.
پس از واگذاری پنج درصد سهام مخابرات، ۲۰ درصد سهام به سهام عدالت و پنج درصد نیز به کارکنان مخابرات بطور اتوماتیک واگذار شد.
حال در ماه جاری یکی از بزرگترین معاملات تاریخ وبورس کشور در حال رقم  خوردن است.بیش از ۵۰ درصد سهام مخابرات که پس از شرکت نفت پولساز ترین شرکت دولتی به شمار می رود در روز چهار شنبه قرار است واگذار شود.
درباره مشتریان این سهام نیز در هفته های اخیر بحث هایی شده است.برخی از اخبار حکایت از تمایل بنیاد تعاون سپاه، شستا و یک شخص حقیقی (احتمالا خارجی ) برای خرید سهام عمده مخابرات دارد.
بنیاد تعاون سپاه در سال ۱۳۶۷ تاسیس شد. ‌اکنون ۴۵ درصد سهام گروه بهمن، چهار درصد سهام گروه سایپا و ۲۵ درصد سهام پتروشیمی کرمانشاه را در اختیار دارد.
در این فهرست البته نام شرکت‌هایی همچون شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان که در حال حاضر فعال‌ترین شرکت در بازار بورس است را نیز می‌توان دید که این شرکت متعلق به موسسه مالی و اعتباری مهر است که به بسیج تعلق دارد.
اگر این خبر رنگ واقعیت به خود بگیرد، باز هم این شبه دولتی های یا به تعبیری خصولتی ها سکاندار بزرگترین شرکت مخابراتی منطقه را در دست می گیرند.
اما در دیگر سو معاون واگذاری و امور حقوقی سازمان خصوصی‌سازی تعداد متقاضیان سهام بلوکی شرکت مخابرات ایران رابیش از یک شرکت اعلام کرد.
مهدی عقدایی اظهار داشت: درحال حاضر تعداد شرکت های  متقاضی سهام مخابرات مشخص نیست و هیچ محدودیتی برای حضور شرکت ها دراین زمینه وجود ندارد.
وی گفت:  تا روزعرضه سهام شرکت مخابرات تعداد متقاضیان سهام مخابرات مشخص نخواهد بود.
براساس مصوبه دولت مبنی‌بر عرضه بلوکی سهام مخابرات، شرکت‌های خارجی می‌توانند تا ۴۹ درصد سهام این شرکت بزرگ را خریداری کنند.
۲۰/۱۵

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا