مدیران باید تصمیمات خود را بر اساس اطلاعات تحلیلی اتخاذ کنند

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، برای اجرای این طرح ۵ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است و دوره بهره‌برداری طرح مخازن داده‌ها و کسب و کار هوشمند نیز حدود پنج ساله برآورد شده است.مهندس احمد قلعه‌بانی – رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران – در این مراسم با اشاره به …

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، برای اجرای این طرح ۵ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است و دوره بهره‌برداری طرح مخازن داده‌ها و کسب و کار هوشمند نیز حدود پنج ساله برآورد شده است.
مهندس احمد قلعه‌بانی – رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران – در این مراسم با اشاره به اینکه زمانی استفاده از فن‌آوری اطلاعات و ابزارهای مربوطه به نوعی یک مزیت محسوب می‌شد، بیان کرد: این مزیت رقابتی اکنون به نوعی الزام تبدیل شده است و شرکت‌ها برای آنکه رقابت برای عرضه خدمات و محصولات را از دست ندهند، ناچار به استفاده از راهکارهای فن‌آوری اطلاعات هستند.
در ادامه دکتر محمدرضا حائری یزدی – مدیرعامل مرکز گسترش فن‌آوری اطلاعات(مگفا) – نیز ضمن اشاره به لزوم تحلیل داده در قرن حاضر اظهار کرد: عصر ورود به قرن بیست و یکم، عصر تحول، سرعت، ارتباطات و اطلاعات و تلاش ملتها جهت توسعه و پیشرفت است و به جرأت می‌توان گفت که در هیچ دوره‌ای تا این حد درباره توسعه تلاش نشده بود.
وی ادامه داد: ارزیابی الگوهای متعدد توسعه نشان داده است که ضمن این توسعه، داده‌های فراوانی ایجاد می‌شود که بصورت پراکنده، متنوع و گاه متناقض نوع بشر را احاطه کرده و بر اساس دسته‌بندی، تجمیع و تحلیل این داده‌هاست که دانش بشری شکل گرفته و توسعه یافته است. به عبارتی مدیران باید تصمیمات خود را بر اساس اطلاعات تحلیلی اتخاذ کنند.
بر اساس این گزارش مخازن داده (Data Warehouse) و کسب و کار هوشمند ( Business Intelligence ) که به هوش تجاری نیز شناخته می‌شود، راهکاری است برای استفاده مدیران سطوح مختلف یک سازمان به نحوی که بتوانند تصمیمات خود را هوشمندانه، مدبرانه و مبتنی بر حقایق و اطلاعات ذخیره شده اتخاذ کنند.
عموما اطلاعات ابتدا به صورت داده‌های خام و غیرتحلیلی به شکل گسترده، حجیم و پراکنده بین منابع و پایگاه‌های داده‌ای گوناگون و عموما ناهمگون ذخیره می‌شوند. با استفاده از فن‌آوری انباره داده، اطلاعات قابل تحلیل در سازمان جمع آوری شده و از این طریق ابزارهای هوش تجاری می‌توانند به سهولت گزارش‌های پویا، پیشخوان‌های حاوی اطلاعات تحلیلی و به صورت کلی وضعیت سازمان را نشان دهند. از طریق این گزارش‌ها و پیشخوان‌های حاوی اطلاعات تحلیلی، مدیران در تمامی سطوح یک سازمان می‌توانند تصمیمات آگاهانه‌تر و هوشمندتری اتخاذ کنند.
بر اساس این گزارش از دستاوردهای این طرح می‌توان به تسهیل و بهبود تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری امکان به اشتراک‌گذاری اطلاعات به صورت سطح بندی شده، پیش‌بینی شرایط آتی سازمان و تحلیل وضعیت کسب و کارهای سازمان و اتخاذ تصممیات هوشمندانه‌تر اشاره کرد.
بنا براعلام انتقال تجارب کشورهای پیشرفته در زمینه انباره‌سازی و هوش تجاری به کشور، پیاده سازی و استقرار یک معماری کامل شامل منابع داده نامتجانس تا گزارش‌های تحلیلی، آشنا ساختن سازمان‌های متوسط و بزرگ با مزایای استفاده از این راهکار و زمینه‌سازی صادرات راهکار با قیمت تمام شده ارزان‌تر از اقدامات مشابه کشورهای صاحب این فن‌آوری از جمله ویژگی‌های برجسته این طرح می‌توان برشمرد.  

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا