عملکرد شرکت فناوری اطلاعات در دولت نهم

به گزارش خبرنگار موبنا، همزمان با تغییر نام وزارت پست و تلگراف و تلفن به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۱۳۸۲، تغییراتی در سطح شرکت‌های تابعه رخداد. در این رابطه امور ارتباطات دیتا ضمن تغییر هویت در تابستان ۸۳ به “شرکت ارتباطات داده‌ها” تغییر نام یافت . در تابستان ۱۳۸۴ با توجه به …

به گزارش خبرنگار موبنا، همزمان با تغییر نام وزارت پست و تلگراف و تلفن به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۱۳۸۲، تغییراتی در سطح شرکت‌های تابعه رخداد. در این رابطه امور ارتباطات دیتا ضمن تغییر هویت در تابستان ۸۳ به “شرکت ارتباطات داده‌ها” تغییر نام یافت . در تابستان ۱۳۸۴ با توجه به توسعه اهداف و ماموریتهای شرکت ،نام آن به «شرکت فناوری اطلاعات» تغییر یافت .
در سال ۱۳۸۷ در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی ، این شرکت ضمن تفکیک از شرکت مخابرات ایران، کلیه امور اجرایی خود را به شرکت های مخابرات ایران و زیر ساخت انتقال داد و نام آن به  “شرکت فناوری اطلاعات ایران” تغییر یافت و پس از تصویب اساسنامه جدید آن در اواخر سال ۱۳۸۷ ، در حال حاضر به عنوان یک نهاد حاکمیتی در زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به فعالیت خود ادامه می دهد.

معرفی برخی از پروژه های حاکمیتی  در دست اقدام شرکت فناوری اطلاعات
امروزه جهت حفاظت از اطلاعات وسیعی که در بخشهای مختلف در سطح ملی و بین المللی در حال تبادل می باشد  صدها مرکز امداد رایانه ای در سراسر جهان در حال خدمات رسانی به سازمان های مختلفی در حوزه های تجاری، دانشگاهی، خصوصی ،دولتی و .. می باشند. وظیفه آنها بیشتر  ایجاد خدمات ، پشتیبانی ، ممانعت از نفوذ  و پاسخ گویی به رخدادهای فضای تبادل اطلاعات داده ای است.
مرکز امداد و هماهنگی رایانه ای (ماهر) مرکزی است که وظیفه ارتقاء امنیت شبکه رایانه ای و هماهنگ کردن امنیت فضای تبادل اطلاعات را به عهده داشته،  همچنین نقطه ای کانونی در سطح وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات  برای انجام فعالیت های هماهنگ راهبری رخدادهای فضای تبادل داده محسوب می گردد .این مرکز پس از جمع آوری داده های رخدادهای ایجاد شده و نیز اطلاعات ارسالی سایر مراکز امداد رایانه ای ، تحلیل و ارزیابی آنها و در صورت لزوم شبیه سازی برخی از رخدادها در محیط آزمایشگاهی ، اقدام به تهیه و تدوین گزارش و سپس راهکار مناسب نموده تا به عنوان تجربه مقابله با رخدادهای آینده مورد استفاده قرار گیرد. نحوه اطلاع رسانی و ارتباط از طریق پیشخوان الکترونیکی با دسترسی های لازم خواهد بود. همچنین این گروه وظیفه  ایجاد هماهنگی با سایر مراکز امداد رایانه ای  موجود در راستای به اشتراک گذاری اطلاعات مرتبط با سلامت فضای تبادل داده را بر عهده خواهد داشت.

پروژه سنجش عملکرد شاخصهای فناوری اطلاعات در کشور
بر اساس افقهای مندرج در سند چشم انداز بیست ساله کشور در بخش فناوری اطلاعات و همچنین اهداف فناوری اطلاعات برنامه چهارم توسعه که شامل ۱۱ شاخص بصورت بخشی و ۳۳ شاخص بصورت فرابخشی تدوین و ابلاغ گردیده است می بایست توسعه فناوری اطلاعات در کشور و بکارگیری آن در قالب تحقق اهداف مندرج در شاخصهای فوق پیاده گردد. هدف از اجرای این پروژه عبارت است از:
* احصا ء وضع موجود و مقایسه آن با اهداف تعیین شده می تواند در صورتیکه انحرافی را فی مابین عملکرد هر شاخص نسبت به اهداف برنامه ای  نمایان سازد ، برنامه ریزان و دست اندر کاران اجرائی را قادر سازد تا نسبت به تدوین برنامه های جبران سازی در یکسال باقیمانده برنامه اقدام نماید.
* در صورت مشاهده انحراف عمده عملکرد هر شاخص از اهداف برنامه ای مرتبط ، از آنجائی که در حال حاضر دولت محترم در حال تدوین شاخصها و اهداف برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور می باشد، با اتکا به اطلاعات بدست آمده ، اهداف جدید مرتبط با فناوری اطلاعات را در سند جدید واقعی تر تنظیم و نیز می توان در صورت وجود بستر لازم برنامه های جبرانی را نیز در شاخصهای برنامه پنج ساله پنجم درج نماید.
مرکز توسعه و مدیریت اینترنت کشور (متما)
مرکز توسعه و مدیریت اینترنت کشور (متما) با بهره گیری از نمونه های خارجی موفق مانند مرکـــــز توسعه و مدیریت اینترنت کشور کره جنوبی (NIDA )و مرکز اطلاعات شبکه کشور ژاپن   ( JPNIC ) در حال راه اندازی است از جمله اهداف این مرکز می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱ –  مدیریت منابع فناوری اطلاعات در کشور
۲ – حمایت از توسعه اینترنت و  فناوری اطلاعات
۳ – تحقق و توسعه و نوآوری در بخش فناوری اطلاعات
۴ –  ارائه آمار و شاخصهای فناوری اطلاعات .
۵- بالا بردن شاخصهای آمادگی الکترونیکی کشور
۶- تحقق بخشیدن به اهداف چشم انداز بیست ساله کشور در بخش IT
با ایجاد و توسعه این مرکز تمامی  فعالیتهایی که بصورت موازی در زمینه فناوری اطلاعات در کشور انجام می شود  بصورت یکپارچه قابل انجام خواهد بود که این موضوع  از اتلاف سرمایه ها جلوگیری کرده و موجب خواهد شد پروژه ها بصــــورت منسجم و یکپارچه و با کارایی بیشتر انجام شود .

پروژه برآورد ضریب نفوذ کاربران اینترنت کشور
امروزه ضریب نفوذ اینترنت در هر کشور نمایانگر نگرش سیاست های خرد و کلان آن کشور در خصوص بسط و گسترش زمینه ها و زیرساختهای ارتباطی در این حوزه بوده و نشان دهنده پیشرفت آن کشور در حوزه ارتباطات اینترنتی و به تبع آن فعالیتهای جانبی در این خصوص می باشد. با توجه به اینکه در کشور ما ، توجه به این مقوله از اهداف برنامه پنج ساله و نیز چشم انداز۲۰ ساله کشور   می باشد ، لذا می بایست برآوردی از میزان استفاده از اینترنت در کشور استخراج گردد تا بتوان در خصوص توسعه دسترسی و کاربری و همچنین افزایش کیفیت و کمیت خطوط اینترنت برنامه ریزی های لازم را انجام داد.
از سوی دیگر ، عدم دسترسی به آمار دقیقی از میزان کاربران اینترنت در کشور و وجود آمارهای متفاوت و پراکنده از سوی منابع گوناگون ، موجب گردید این شرکت در اجرای چنین طرحی گام بردارد. با این انگیزه که بتوان برآورد نسبتاً دقیقی از تعداد کاربران جهت ارائه به مجامع بین الملل و برنامه ریزی های آتی بدست آورد.لذا با همکاری مرکز آمار ایران طرح نمونه گیری از اقشار جامعه به صورت تصادفی و از خانوارهای مختلف را انجام داده تا به عدد حقیقی تعداد کاربران اینترنت دست یابد.

پروژه اتصال مدارس به شبکه ملی اینترنت
هدف از پروژه ملی اتصال مدارس آموزش و پرورش کشور با پهنای باند مناسب به شبکه ملی اینترنت با بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور استفاده از فناوری نوین در عرصه آموزش و پرورش و ایجاد بزرگترین شبکه آموزشی- تربیتی به زبان فارسی می باشد و در چهار چوب تحقق اهداف فرابخش فناوری اطلاعات برنامه چهارم توسعه مبنی بر اجرای مدارس دارای جایگاه اینترنتی و بر اساس تجارب موفق اجرای پایلوت مشترک طرح اتصال مدارس در سال ۸۶ با اتصال ۵۸۰۰ مدرسه به شبکه ملی اینترنت، طرح تجهیز و اتصال یکصد هزار مدرسه به شبکه ملی اینترنت در دستور کار مشترک  وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفت.
با اجرای کامل این طرح ارتباط کلیه مدارس و مراکز آموزشی کشور که بالغ بر ۱۵۰ هزار واحد آموزشی می شود با یکدیگر برقرار و همچنین خدمات الکترونیک کاربردی مرتبط فراهم و از طریق  مراکز داده آموزشی رشد به کاربران شبکه اعم از دانش آموزان ، معلمان ، اولیا و نیز کارمندان وزارت آموزش و پرورش ارایه    می شود. همچنین از اهداف کمی این پروژه اتصال ۱۰۰۰۰۰ مدرسه تا پایان سال ۸۹ به شبکه ملی اینترنت  می باشد.
فعالیتهای دیگری که شرکت فناوری اطلاعات بر اساس شرح وظایف انجام می دهد به شرح ذیل است:
۱.مدیریت طرح اتصال بانکداری الکترونیک (اتصال شعب بانک ها به شبکه ملی دیتا)
۲.مدیریت طرح اتصال دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و تحقیقات به شبکه اینترنت از طریق فیبرنوری
۳.مدیریت طرح تجهیزو توسعه دفاتر  ICT روستایی

شرکت ارتباطات زیرساخت
در سال ۱۳۶۸ اساسنامه جدید شرکت طرح و توسعه تلفن ایران در مجمع عمومی فوق العاده تصویب شد . در سال ۱۳۷۸ با هدف متمرکز کردن فعالیتهای مخابراتی در طراحی و اجرای شبکه های مخابراتی داخل و خارج از کشور و اصلاح بخشی از اساسنامه و تغییر نام شرکت ،در جلسه مجمع عمومی فوق العاده در تاریخ ۱۵/۱۰/۷۸ اساسنامه جدید مورد تصویب قرار گرفت و نام آن به شرکت طرح و توسعه شبکه های مخابراتی تغییر یافت .
سپس براساس مصوبه شماره ۷۶۰۱۶/۱۹۰ شورای عالی اداری ، در تاریخ ۲۴/۴/۸۲ شرکت سهامی طرح و توسعه شبکه های مخابراتی به شرکت ارتباطات زیرساخت تغییر نام داد .
با خصوصی سازی بخش مخابرات ، شرکت ارتباطات زیرساخت از شرکت مخابرات ایران منفک و به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منتقل شد . اساسنامه جدید شرکت ارتباطات زیرساخت در سال ۱۳۸۶ به تصویب دولت رسید و در سال ۱۳۸۷ پس از تائید شورای نگهبان ابلاغ شد .
کشورهای متصل که از طریق پروژه فیبرنوری دریایی (فالکون) به‌صورت غیرمستقیم به فیبرنوری کشورمان متصل شده اند عبارتند از:۱-هند۲- بحرین۳- مالدیو ۴- سریلانکا ۵- عربستان صعودی ۶- قطر ۷- یمن ۸- جیبوتی ۹- سودان ۱۰- مصر ۱۱- اردن
** حدود  13.000 پورت جایگزین شده است.
۲۰/۱۱

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا