تب کتاب خوان های الکترونیک دنیا را فرا گرفت

 در ابتدای عرضه این دستگاه ها انتظار نمی رفت تا این میزان برای کتاب خوان های الکترونیک در بازار تقاضا وجود داشته باشد ولی به تدریج با مشاهده استقبال خریداران شرکت های زیادی به جرگه تولید کنندگان کتاب خوان های الکترونیک وارد شدند. در حال حاضر شرکت های سامسونگ ، آمازون ، سونی و آی …

 در ابتدای عرضه این دستگاه ها انتظار نمی رفت تا این میزان برای کتاب خوان های الکترونیک در بازار تقاضا وجود داشته باشد ولی به تدریج با مشاهده استقبال خریداران شرکت های زیادی به جرگه تولید کنندگان کتاب خوان های الکترونیک وارد شدند. در حال حاضر شرکت های سامسونگ ، آمازون ، سونی و آی ریور کتاب خوان های خود را در اختیار کاربران قرار داده اند.
فعال ترین شرکت در حوزه شرکت آمازون است که تا کنون سه نسل از کتاب خوان های خود را با نام های Kindle ، Kindle 2 و Kindle DX به بازار عرضه کرده است. آخرین نسخه کتاب خوان آمازون در ماه می سال جاری در اختیار علاقندان به این دستگاه قرار گرفت.
کتاب خوان های الکتروینک دستگاه هایی در اندازه یک دفترچه یادداشت متوسط هستند که تنها قابلیت آنها نمایش صفحات تک رنگ متنی کتاب های الکترونیک است. اولویت اول تکنولوژیک در این دستگاه ها وضوح نوشتاری مانیتور بالای مانیتور حتی در حالتی که نور پشت مانیتور خاموش باشد است. مانیتور این دستگاه ها تک رنگ بوده و متن را با رنگ سیاه در مانیتور نشان می دهند. اولویت تکنولوژیک دوم در تولید این دستگاه ها مصرف انرژی آنهاست. تولید کنندگان کتاب خوان های الکترونیک سعی دارند تا جایی که ممکن است سادگی خواندن کتاب های چاپی را به کتاب خوان های الکترونیک منتقل کنند به همین دلیل سعی در حذف دغدغه هایی مانند تعویض دائم باتری در این دستگاه ها را دارند. هدف سازندگان کتاب خوان های الکترونیک این است که با یک باتری قلمی بتوان تا یک هفته با این دستگاه کار کرد. فایل های متنی که با این دستگاه ها سازگار هستند از فرمت های رایجی چون TXT و PDF بهره می برند. همچنین نهایت تلاش صورت می گیرد تا این متن ها از حجم کمی برخودار باشند. در حال حاضر فروشگاه های الکترونیک زیادی به فروش کتاب هایی با فرمت های سازگار با کتاب خوان های الکترونیک اشتغال دارند.
اصلی ترین دلیل موفقیت کتاب خوان های الکترونیک روند رایج در حذف تدریجی متن های چاپی و جایگزینی آن با متن های الکترونیک است. سادگی خواندن متن های الکترونیک نسبت به متن های چاپی غیر قابل انکار است چراکه از مزیت هایی چون امکان بزرگ نمایی ، امکان انتقال با یک حافظه فلش کوچک و امکان علامت گذاری قابل تغییر در متن ها بهره می برند. علاوه بر این هزینه انتشار الکترونیکی از هزینه انتشار چاپی به مراتب کمتر است.
امروزه بسیاری از روزنامه ها و مجلات صاحب نام دنیا علاوه بر نسخه چاپی ، نسخه الکترونیکی خود را هم در اختیار کاربران با فیمت کمتر قرار می دهند. همچنین نشریاتی مانند لوموند بخشی از مطالب خود را تنها با فرمت الکترونیک در اختیار کاربران قرار می دهند.
به عقیده کارشناسان تب کتاب خوان های الکترونیک هم حرکتی در این جهت ارزیابی می گردد. انتظار می رود که به زودی در کشور خودمان هم شاهد علاقه مردم به دستگاه ها باشیم.
۱۹/۱۵

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا