دغدغه‌های شبکه‌های نسل آینده

استاندارد قطعی برای NGN نداریملازم است با تامل به جلو حرکت کنیم    وفا غفاریان در گفت‌وگو با خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این که کار شبکه‌های نسل آینده بر اساس برنامه‌ای که برای این موضوع تصویب شده است دنبال می‌شود گفت: شورای عالی NGN به نمایندگی از هیات مدیره در این زمینه …

استاندارد قطعی برای NGN نداریم
لازم است با تامل به جلو حرکت کنیم    
وفا غفاریان در گفت‌وگو با خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این که کار شبکه‌های نسل آینده بر اساس برنامه‌ای که برای این موضوع تصویب شده است دنبال می‌شود گفت: شورای عالی NGN به نمایندگی از هیات مدیره در این زمینه فعال است و تقریبا همه کسانی که به نوعی به NGN مربوط می‌شوند را در برمی‌گیرد.
به گفته او این شورا که توسط یکی از اعضای هیات مدیره هدایت می‌شود کمک می‌کند تا بتوان موضوع را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار داد و به یک جهت‌گیری واحد رسید.
وی افزود: برنامه‌ای که این شورا تنظیم کرده تقریبا مشابه مدلی است که در اغلب کشورها انجام می‌شود. بر اساس مطالعاتی که صورت گرفته سه شهر به عنوان پایلوت انتخاب شده تا NGN را پیاده‌سازی کنند و پس از ارزیابی ابعاد مختلف، کار به کل کشور توسعه داده می‌شود.
او با تاکید بر این که NGN یک تکنولوژی و یا مجموعه‌ای از تجهیزات نیست گفت: NGN یک مفهوم فراگیر است که کل حوزه ICT اعم از نوع مبادلات و اطلاعات، نوع تجهیزات و تکنولوژی را متحول می‌کند و این کاری است که به زمان نیاز دارد.
غفاریان با تاکید بر اینکه دغدغه ما در این زمینه فقط تکنولوژی نیست تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های اساسی ما در این موضوع دغدغه‌ اقتصادی است. به عنوان یک شرکت اگر بخواهیم در این حوزه سرمایه‌گذاری انجام دهیم باید از بازده اقتصادی آن اطمینان حاصل کنیم.
رئیس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران دغدغه‌های رفتاری بازار را از دیگر دغدغه‌های موجود در این زمینه برشمرد و گفت: NGN به نوعی منافع سازمان‌ها و شرکت‌های درگیر را دگرگون و آن‌ها را دچار تضاد منافع می‌کند، پس به نوعی باید این موضوع نیز مدیریت و ساماندهی شود.
وی ادامه داد: دغدغه‌ استاندارد از دیگر دغدغه‌های موجود است زیرا ما هنوز هیچ استاندارد همه‌پذیر و قطعی برای NGN نداریم. نه اتحادیه بین‌المللی مخاربرات و نه IEEE، استاندارد کاملی در رابطه با تجهیزات NGN ندارند و این دغدغه وجود دارد که اگر سرمایه‌گذاری بر مبنای سیستم‌های فعلی انجام گیرد، بعد از اینکه استانداردها مشخص شد، توسعه شبکه ایجاد شده با هزینه زیادی مواجه شود. بنابراین لازم است که با تامل به جلو حرکت کنیم.
غفاریان با تاکید بر این که شورای عالی NGN و برنامه تدوین شده ساز و کار مناسبی در این زمینه محسوب می‌شود تصریح کرد: برای رسیدن به وعده‌هایی که ITU درباره با NGN داده یعنی کاهش زمان ارائه خدمات جدید، کاهش سرمایه‌گذاری برای عرضه خدمات جدید و کاهش هزینه‌ خدمات جدید باید همه این تحولات با هم مدیریت شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا