چرا سند راهبردی نظام جامع فن‌آوری اطلاعات کشور متوقف شد؟

به گزارش خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رویکرد این سند درواقع میل به جامعه دانش بنیان با هفت حوزه راهبردی است و هر حوزه راهبردی دارای تعدادی راهکار است و این سند در جهت نیل به اهداف و الزامات سندهای بالادستی، مانند چشم‌انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی ایران، قانون اساسی و برنامه چهارم …

به گزارش خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رویکرد این سند درواقع میل به جامعه دانش بنیان با هفت حوزه راهبردی است و هر حوزه راهبردی دارای تعدادی راهکار است و این سند در جهت نیل به اهداف و الزامات سندهای بالادستی، مانند چشم‌انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی ایران، قانون اساسی و برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و همین‌طور رهنمودهای مقام معظم رهبری است.
براساس شرح وظایف شورای عالی فن‌آوری اطلاعات کشور و موافقت‌نامه مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سابق، تدوین نظام جامع فن‌آوری اطلاعات کشور در دستور کار قرار گرفت و برای تدوین آن کمیته‌ علمی راهبردی متشکل از استادان و متخصصان داخلی تشکیل شد. با مطالعه‌ تمامی اقدامات گذشته که در این باره صورت گرفته بود به تدوین سند پرداخت.
این کمیته‌ راهبردی با ۲۱ هزار ساعت کار در ۹ تیم تخصصی پیش‌نویس سند راهبردی نظام جامع فن‌آوری اطلاعات را تهیه، تنظیم و ارایه کرد که شامل هفت حوزه‌ راهبردی، ۲۹ راهبرد و ۱۳۳ راهکار است.
به گزارش ایسنا گسترش خط و زبان فارسی در فضای الکترونیکی، صیانت از حقوق شهروندی در فضای الکترونیکی، وضع قوانین مورد نیاز برای حفظ امنیت جامعه، خانواده و اشخاص و فراهم آوردن بستر مناسب برای گسترش انجمن‌های علمی، تشکل‌های صنفی در حوزه‌های مختلف فن‌آوری اطلاعات از جمله راهکارهای پیش‌بینی شده در این سند است.
از دیگر راهکارهای در نظر گرفته شده در این سند می‌توان به تقویت سیستم آموزش مبتنی بر فن‌آوری اطلاعات بین دبیرستان‌های بزرگ، کوچک و دانشکده‌ها، تدوین الگو، وضع قوانین و ایجاد نظام صیانت از حقوق محققان و پژوهشگران در حوزه فن‌آوری اطلاعات، حمایت از تجاری‌سازی نتایج تحقیقات و پژوهش در حوزه IT، وضع قوانین و مقررات تسهیل کنند صادرات محصولات و خدمات فن‌آوری اطلاعات اشاره کرد.
گفتنی است از جمله شاخص‌های کلیدی موفقیت این حوزه که در سند راهبردی فن‌آوری اطلاعات در نظر گرفته شده ساماندهی ساختار اجرایی کشور بر محوریت فن‌آوری اطلاعات، تقویت زیرساخت‌های امن ارتباطی، استاندارد سازی تبادلات الکترونیکی درون سازمانی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی محصولات ICT است
سند نظام جامع IT کشور به گفته‌ مسوولان پشتوانه‌ علمی قوی دارد که برای تهیه آن کلیه‌ فعالیت‌هایی که در گذشته در کشور انجام شده بود، تهیه و رویکرد تکنولوژی IT در کشور، جهان و به ویژه در ۲۰ کشور منطقه بررسی شده است ظاهرا در فاز اول آن نیاز نبوده نقطه نظرات دستگاه‌ها به صورت حضوری در رابطه با این سند گرفته شود اما در فاز دوم گرفتن این نقطه نظرات از جمله ضرورت‌ها بوده است.
تمام این موارد در حالی است که عضو شورای عالی انفورماتیک کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اعلام خبر متوقف شدن این سند گفت: این سند توسط شورای عالی فن‌آوری اطلاعات تهیه شده و لایحه‌ای که دولت تهیه و به مجلس داده بود هنوز در مجلس تحت بررسی است و به مراحل نهایی نرسیده است.
حسین طالبی ادامه داد: شورای عالی اطلاع‌رسانی با تکیه بر جامعه اطلاعاتی اقدام و سندی در این رابطه در حال تدوین دارد که این اشتباه بزرگی است و در ادامه راه سند نیست در صورتی که باید تهیه سند با تکیه بر جامعه دانش بنیان باشد نه جامعه اطلاعاتی. این سند، سند خوبی بود که در دولت تصویب شده که اگر مراحل اجرایی خود را به خوبی طی می‌کرد رشد سریعی در این حوزه حاصل می‌شد.
به تاکید کارشناسان ضعف عملکرد شورای عالی فن‌آوری اطلاعات و از سویی ضعف عملکرد وزارت ICT باعث شد که سند تا نیمه باقی مانده و ادامه پیدا نکند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا