صادرات ۷۳۰ میلیون دلاری خدمات فنی و مهندسی

به گزارش خبرنگار سازمان خبری موبنا به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت  ایران محمدحسن مهدی‌پور  گفت: در برنامه چهارم توسعه معادل ۳میلیارد دلار برای صادرات خدمات فنی و مهندسی سال ۱۳۸۸ پیش‌بینی شده که عملکرد ۷۳۱ میلیون دلاری در ۴ ماهه نخست، بیانگر این است که صادرات خدمات فنی و مهندسی در مجموع …

به گزارش خبرنگار سازمان خبری موبنا به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت  ایران محمدحسن مهدی‌پور  گفت: در برنامه چهارم توسعه معادل ۳میلیارد دلار برای صادرات خدمات فنی و مهندسی سال ۱۳۸۸ پیش‌بینی شده که عملکرد ۷۳۱ میلیون دلاری در ۴ ماهه نخست، بیانگر این است که صادرات خدمات فنی و مهندسی در مجموع ۱۲ ماه امسال از اهداف پیش‌بینی شده فراتر خواهد رفت.
وی تصریح کرد: با توجه به رکود اقتصاد جهانی و انعقاد بیشتر قراردادهای فنی و مهندسی در نیمه دوم سال، میزان یادشده از صادرات خدمات فنی و مهندسی در چهار ماه نخست امسال مطلوب به نظر می‌رسد.
مهدی‌پور با اشاره به اینکه عملکرد فراتر از اهداف صادرات خدمات فنی و مهندسی در سال گذشته نیز محقق شد، افزود: درسال ۱۳۷۸ بالغ بر ۲ میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار خدمات فنی و مهندسی صادر شد در حالی که اهداف پیش‌بینی شده برنامه چهارم توسعه برای سال گذشته معادل ۲میلیارد و ۴۰۰میلیون دلار بود.
وی با بیان اینکه کل اهداف پیش‌بینی شده صادرات خدمات فنی مهندسی در مدت پنج ساله برنامه چهارم توسعه را ۱۰ میلیارد دلار دانست و تصریح کرد: تاکنون ۸میلیارد و ۴۳۱ میلیون دلارآن محقق شده است و پیش‌بینی می شود میزان صادرات خدمات فنی مهندسی تا پایان برنامه چهارم توسعه از اهداف پیش‌بینی شده فراتر رود.
سرپرست دفتر توسعه صادرات خدمات سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص آمار صادرات خدمات فنی و مهندسی در چند سال گذشته گفت: صادرات خدمات فنی مهندسی کشورمان در سال‌های ۸۱ معادل ۲۵۷، سال ۸۲ معادل ۵۳۰، سال ۸۳ معادل ۹۴۱، سال ۸۴ معادل ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، سال ۸۵ معادل ۱میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و در سال ۸۶معادل ۲میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار میلیون دلار بوده است.
گفتنی است بیشترین صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای آسیای میانه، حوزه خلیج فارس و شمال آفریقا بوده است؛ همچنین راهسازی، ساختمان و … از جمله مهم‌ترین حوزه‌های صادرات خدمات فنی و مهندسی کشورمان است.
 ۱۱۷

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا