زیر سوال رفتن اعتبار شرکت‌های اینترنتی در کشور

به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) موضوع مهمی که در جریان قطعی اینترنت مطرح می‌شود خسارت وارد شده به شرکت‌های اینترنتی به‌عنوان ارائه کننده سرویس و کاربران در زمان این قطعی‌هاست؛ این موضوع در توافقنامه سطح سرویس یا Service Level Agreement مشخص شده که قرارداد تضمین و تامین میزانی معین از کیفیت خدمات …

به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) موضوع مهمی که در جریان قطعی اینترنت مطرح می‌شود خسارت وارد شده به شرکت‌های اینترنتی به‌عنوان ارائه کننده سرویس و کاربران در زمان این قطعی‌هاست؛ این موضوع در توافقنامه سطح سرویس یا Service Level Agreement مشخص شده که قرارداد تضمین و تامین میزانی معین از کیفیت خدمات از سوی شرکت سرویس‌دهنده برای شرکت سرویس گیرنده یا کاربر است.
لزوم پرداخت خسارت به شرکت‌های طرف قرارداد با مخابرات توسط مخابرات و در طرف مقابل پرداخت خسارت به کاربران توسط شرکت‌ها در زمان قطعی موضوعی است که بارها به آن اشاره شده است و بعضا شرکت‌های اینترنتی تاکید کردند که تاکنون خسارتی در این مواقع از سوی مخابرات به آن‌ها پرداخت نشده و این روند یک طرفه بوده و فقط آن‌ها به کاربران خود خسارت می‌پردازند که البته این امر باید کاملا بررسی شود.
اعتبار شرکت‌ اینترنتی، زیر سوال
به گفته مدیر یک شرکت اینترنتی قطعی فیبر نوری به دلیل برخورد لنگر کشتی یکی از مواردی است که در چند سال اخیر با آن مواجه بودیم که در نتیجه آن ضرر زیادی به شرکت‌های اینترنتی وارد آمد به طوری که در دوره‌ای تا ۴۰ درصد به دلیل این قطعی‌ها به ما خسارت وارد شد.
محمودرضا جولایی ضرر معنوی که به واسطه این موضوع به شرکت‌ها وارد می‌شود را مهم ارزیابی و اظهار کرد: اعتبار شرکت که به این واسطه زیر سوال می‌رود و پاسخگویی به مشتریان از موارد مهم است که علی‌رغم وارد آمدن خسارت مادی شرکت‌ها با آن مواجه می‌شوند.
وی ادعا می‌کند که طبق تعهد و SLA – توافقنامه سطح خدمات – که بین ما و مشتریان‌مان برقرار است باید در زمان‌هایی که قطعی اینترنت پیش می‌آید خسارت را به آن‌ها پرداخت کنیم و یا زمان ارتباط آن‌ها و استفاده از اینترنت را افزایش دهیم؛ با توجه به قطعی‌هایی که تا به امروز داشتیم با خسارت‌هایی روبه‌رو شدیم و طبق قرارداد و تعهدنامه مخابرات باید به ما خسارت پرداخت شود اما تا به حال مخابرات این کار را نکرده و این در حالی است که بارها این موضوع را از مخابرات خواسته‌ایم.
هر دو ماه ۱۰ میلیون تومان هزینه اینترنت
اما یک شرکت ISP اینترنت خود را مستقیما از مخابرات نمی‌گیرد بلکه از شرکت ICP دریافت می‌کند بنابراین طرف حساب‌ آن‌ها ICPها هستند؛ و بعضا هر دو ماه یک بار در حدود ۱۰ میلیون تومان بابت هزینه اینترنت پرداخت می‌کنند اما به گفته خود شرکت‌ها در زمان قطعی و بابت خسارتی که به آن‌ها وارد شده هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند.
بهداد کلانتری – مدیر یک شرکت اینترنتی – در این باره می‌گوید: براساس SLA این خسارت را براساس اصل مشتری مداری و رضایت مشتریانمان به آن‌ها پرداخت می‌کنیم در حالی که تا به حال و با درخواست‌ها و پی‌گیری‌هایی که کردیم خسارتی به شرکت‌های ISP پرداخت‌ نشده است و شرکت‌های ICP نیز ندادن خسارت توسط مخابرات را دلیل نپرداختن خسارت خود به شرکت‌های ISP عنوان می‌کنند.
۹۹ درصد قطعی‌ها از سمت مخابرات
مدیر یک شرکت اینترنتی اظهار می‌کند که ۹۹ درصد قطعی‌ شرکت‌های اینترنتی بیش‌تر از سمت مخابرات و سوئیچ‌های مخابراتی است.
به گفته منصور وفابخش قطعی اینترنت معمولا از سمت ما نیست زیرا ما برای انجام پشتیبانی لازم و یا ریست‌ دستگاه‌های خودمان معمولا در ساعاتی از روز که مشتری کمتری روی خط بوده و یا اصلا مشتری روی خط نباشد به این کار اقدام می‌کنیم این در حالی است که مخابرات اکثرا مشکلات سخت‌افزاری در این زمینه دارد و تقریبا ما هفته‌ای یک بار قطعی اینترنت داریم.
اصل مشتری‌مداری رعایت نمی‌شود
بر مبنای این تعهدنامه میان طرفین، مخابرات موظف است در مواقع قطعی به شرکت‌ها خسارت پرداخت کند اما این کار طبق اعلام شرکت‌ها تاکنون انجام نشده است و این موضوع باعث سلب اعتماد برای انجام پروژه‌های حوزه فن‌آوری اطلاعات شده است.
باقر افخمی – یکی از فعالان در بخش اینترنت – معتقد است: قطعی فیبر نوری در زمان‌هایی اجتناب‌ناپذیر است و ما به دلیل فعالیت در این حوزه این موضوع را درک می‌کنیم اما در بسیاری از موارد قطعی‌ها به واسطه نبود پشتیبانی لازم و مناسب دچار مشکل شدیم و دولت عملا در این قضیه اصل مشتری‌مداری را رعایت نکرده است.
به گزارش ایسنا در هر حال برخی شرکت‌های مخابراتی اعلام کرده‌اند که معمولا هزینه پهنای باند و ارتباط خود را هر دو ماه یک بار به مخابرات پیش پرداخت می‌کنند و اگر در این دو ماه قطعی داشته باشند، مخابرات باید خسارت آن را پرداخت کند که تا به حال خسارتی پرداخت نکرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا