درخت بی بار بیلینگ همراه اول

قرار بود شرکت صاایران با مبلغی بالغ بر ۱۱۰میلیارد تومان اقدام به پیاده سازی این سیستم کند. اما با گذشت نزدیک چهار سال هنوز این سیستم راه اندازی نشده و پروژه ای که قرار بود از مردادماه سال  ۸۶ مشترکان تلفن همراه را با محاسبه جدید و بدون نقص صورتحساب های خود ذوق زده کند، …

قرار بود شرکت صاایران با مبلغی بالغ بر ۱۱۰میلیارد تومان اقدام به پیاده سازی این سیستم کند. اما با گذشت نزدیک چهار سال هنوز این سیستم راه اندازی نشده و پروژه ای که قرار بود از مردادماه سال  ۸۶ مشترکان تلفن همراه را با محاسبه جدید و بدون نقص صورتحساب های خود ذوق زده کند، با رکود مواجه است .
در شرایط فعلی سیستم صورتحساب گیری همراه اول به صورت دستی و توسط نیروهای داخلی راه اندازی شده که به اعتقاد کارشناسان قابل اعتماد نیست و نمی تواند همانند سیستم متمرکز بیلینگ عمل کند. چرا که در سیستم متمرکز، تعرفه مکالمه ای که در ساعت دو بامداد انجام می شود با تعرفه مکالمه ۱۰ صبح فرق می کند. به گونه ای که مکالمه بامداد یا نیمه شب باید ارزان تر محاسبه شود. اما در زمان حاضر این سیستم نمی تواند اینگونه زمان ها را شناسایی کند. به همین دلیل تعرفه مکالمه مشترکان در تمام شبانه روز یکسان محاسبه شده که این مسئله در هر حال متضرر شدن مشترکان را در پی دارد .
با افزایش روز به روز تعداد کاربران تلفن همراه ، نیاز به سیستم بیلینگ بیش از پیش احساس می شود. سال گذشته نیز سازمان بازرسی کل کشور درباره اجرایی نشدن این پروژه بزرگ مباحثی را مطرح کرد، اما تاکنون دلایل تاخیر و زمان دقیق راه اندازی این سیستم از سوی مسولان مربوطه اعلام نشده و  خبری از بیلینگ نیست.
اوایل هفته گذشته، رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران در گفت وگو با موبنا از طرح جایگزینی برای پیشبرد سیستم بیلینگ همراه اول خبر داد و اعلام کرد: ” سیستم جایگزینی برای اجرای پروژه صورتحساب گیری در نظر گرفته شده تا نیازهای بیلینگ همراه اول پوشش داده شود”.
وفا غفاریان با بیان اینکه پروژه صورتحساب گیری یکپارچه (بیلینگ) همراه اول در وضعیت رکود قرار دارد، گفت: “پروژه بیلینگ از ابتدا به دلیل برخی ناهماهنگی ها خوب پیش نرفت. به همین دلیل بخشی از این نیاز در راستای اجرای پروژه شبکه هوشمند (in ) همراه اول که توسط شرکت هوواوی چین انجام می شود، پاسخ داده شده و بخشی دیگر نیز با استفاده از ماژول های داخلی پاسخ داده می شود تا نیاز بیلینگ به سرعت مرتفع شود”.
بدون شک با فعال شدن سیستم بیلینگ که قابلیت محاسبه دقیق کارکرد مشترکان و جلوگیری از بروز هرگونه اشتباه، تقلب و ریزش مالی در صورتحساب آنان را نیز دارد، پرونده مشکلاتی چون اشتباه در محاسبات، جابه جا شدن نشانی و قطع ارتباط برخی از مشترکان به دلیل ثبت اشتباه بدهی بسته خواهد شد.
۱۲۸/۲۰

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا