تهدید جدی برای گوگل

اما با زیاد شدن سهم جستجوی گوگل و ابتکار این شرکت در مورد ایجاد تبلیغات مبتنی بر جستجوی اینترنتی ، درآمد سرشاری روانه جیب سهام داران گوگل شد تا حدی که حتی بحران اقتصاد جهانی هم نتوانست جلوی این رشد را بگیرد. اکنون گوگل به حدی قدرتمند شده که مایکروسافت و یاهو به عنوان اصلی …

اما با زیاد شدن سهم جستجوی گوگل و ابتکار این شرکت در مورد ایجاد تبلیغات مبتنی بر جستجوی اینترنتی ، درآمد سرشاری روانه جیب سهام داران گوگل شد تا حدی که حتی بحران اقتصاد جهانی هم نتوانست جلوی این رشد را بگیرد.
اکنون گوگل به حدی قدرتمند شده که مایکروسافت و یاهو به عنوان اصلی ترین رقبای این موتور جستجو به تنهایی حریف آن نمی شوند. جدی نگرفتن تهدید گوگل در حال حاضر این دو شرکت را دچار مشکلات زیادی نموده است تا حدی که مجبور شده اند برای از بین بردن این تهدید به فکر همکاری با هم بیافتند.
اولین زمزمه این همکاری سال گذشته با پیشنهاد مایکروسافت مبنی بر خرید یاهو به قیمت ۴۵ میلیارد دلار شنیده شد. در آن زمان جری یانگ ، رئیس هیات مدیره یاهو ، با غروری که از جوانی او ریشه می گرفت ،  گمان می کرد یاهو به تنهایی می تواند گوگل را شکست دهد به همین دلیل ، علی رغم نظر منفی هیات مدیره یاهو ، جلوی این معامله را گرفت. با این اتفاق کارل آیکان ، سرمایه گذار بزرگ بازارهای بورس آمریکا ، وارد این معرکه شد و ۵ درصد از سهام یاهو در بازار را مال خود کرد. همچنین با نظر مثبت هیات مدیره ، برای سر و سامان دادن به اوضاع او وارد هیات مدیره یاهو شد و همزمان جری یانگ هم از سمت خود استعفا داد.
پس از این اتفاقات و نا امیدی مایکروسافت از تملک یاهو ، این شرکت پیشنهاد یک همکاری جدید را به هیات مدیره یاهو داده است. این پیشنهاد بر همکاری تبلیغاتی در حوزه تبلیغات مبتنی بر جستجو استوار است. به این ترتیب مایکروسافت می تواند از موتور جستجوی یاهو در ازای مبلغی مشخص در سال برای قرار دادن تبلیغات مرتبط با کلمات کلیدی در جستجو استفاده کند. هنوز مبلغی را که مایکروسافت برای این قرارداد پیشنهاد کرده مشخص نیست. ولی به طور قطع این مبلغ بیش از ۵ میلیارد دلار خواهد بود.
مایکروسافت این پیشنهاد را با تکیه بر تجربه پیشین خود ارائه کرده است. در گذشته مایکروسافت در حوزه تبلیغات تصویری ، فضاهای در نظر گرفته شده برای تبلیغات در سایت های معروف را سالیانه اجاره می کرد و تبلیغات مورد نظر خود را در آنها جای می داد. اما اکنون کاری که مایکروسافت می خواهد انجام دهد کمی با تبلیغات تصویری متفاوت بوده و بر پایه تبلیغات متنی استوار گشته است. 
به نظر می رسد با نفوذی که کارل آیکان طی سال گذشته در هیات مدیره یاهو پیدا کرده و همچنین نظر مثبت این شخص نسبت به معامله با مایکروسافت ، قرارداد همکاری بین این دو شرکت در آینده نزدیک امضا شود.
تاکنون گوگل شرکت های مایکروسافت و یاهو را در حوزه جستجو و تبلیغات اینترنتی جدی نمی گرفت ولی اکنون با شکل گیری این همکاری به نظر می رسد گوگل دست به ابتکارات جدیدی برای رفع این تهدید بزند.
به نظر می رسد در صورت موفقیت آمیز بودن همکاری بین مایکروسافت و یاهو ، سهم جستجو و تبلیغات این دو شرکت حداکثر ۳۵ درصد افزایش پیدا کند. این اقدام برای شکست دادن گوگل کافی نیست. به همین دلیل مایکروسافت در کنار این همکاری اقدام به عرضه نرم افزارها و مرورگرهای جدیدی در محیط کرده است.
به هر صورت آنچه مسلم است این است که مایکروسافت و یاهو برای شکست گوگل راه زیادی را باید طی کنند و شاید هیچ گاه هم به نتیجه نرسند!
۱۹/۱۵

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا