لزوم هدف‌گذاری نظام اداری ایران در حوزه فن‌آوری اطلاعات

خسرو سلجوقی در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، از هدف‌گذاری در حوزه فن‌آوری اطلاعات به‌عنوان راهکاری در بهره‌مندی از این فن‌آوری در کشور نام برد و افزود: هدف‌گذاری به این معنا که هر دستگاه مشخص کند چند درصد از برنامه‌های خود را دریک برنامه‌ زمانبندی مشخص، حتی چند ساله، از طریق …

خسرو سلجوقی در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، از هدف‌گذاری در حوزه فن‌آوری اطلاعات به‌عنوان راهکاری در بهره‌مندی از این فن‌آوری در کشور نام برد و افزود: هدف‌گذاری به این معنا که هر دستگاه مشخص کند چند درصد از برنامه‌های خود را دریک برنامه‌ زمانبندی مشخص، حتی چند ساله، از طریق فن‌آوری در ارتباطات انجام دهد، در نظام اداری ایران وجود ندارد. ممکن است در یک دستگاه برنامه‌ای سه ساله مشخص شده باشد اما این که در هر سال چند درصد از کار پیش برود معلوم نیست.
به گفته وی ناظران رسمی همچون سازمان بازرسی کل کشور، مجلس شورای اسلامی و نظارت‌های مردمی باید بتوانند با عملکرد دستگاه‌ها درباره خدمات فن‌آوری اطلاعات محوری که ارائه می‌شود، آشنا باشد و بر انجام دقیق و طبق برنامه آن‌ها نظارت کنند.
او با بیان این که با تعیین متولی فن‌آوری اطلاعات و هدف‌گذاری در این حوزه در دستگاه‌ها بازار عرضه و تقاضا ایجاد می‌شود، اظهار کرد: برای فعال کردن این بازار به تحریک آن نیاز است. تحریک بخش دولتی به عنوان متقاضی به این دلیل که
۸۰ درصد اقتصاد، دولتی است و تحریک بخش عرضه برای رفع تقاضا که متولی آن باید بخش خصوصی باشد باید با برنامه‌ریزی‌های اصولی بلندمدت اما ادامه‌دار و صحیح انجام شود.
این کارشناس فن‌آوری اطلاعات تاکید کرد: دولت باید بازار را با عرضه و تقاضا با قیمت‌گذاری مناسب، برگزاری مناقصه‌های مورد نیاز، تشویق و ترغیب بخش تحقیق و توسعه تنظیم کند.
وی در بخش دیگری از گفت‌وگو درباره نقش دانشگاه‌ها در بهره‌مندی جامعه از IT با تاکید بر اینکه پایان‌نامه‌ها باید از ویترین بیرون کشیده شوند تا با علم اقتصاد به پویایی برسند خاطرنشان کرد: در حال حاضر دانشگاه‌ها متناسب با دیگر بخش‌های کشور فعال نیستند زیرا اگر دانشگاه وارد بخش اقتصادی نشود به مرداب می‌رسد.
سلجوقی تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید پروژه‌هایی را برای عملیاتی شدن به سفارش مراکز بزرگ کشور به انجام برسانند و به این ترتیب سودآوری اقتصادی برای دانشجو، استاد دانشگاه و حوزه‌ علمی کشور داشته باشند تا به بخشی از هزینه‌های انجم شده و یا هزینه‌های طرح‌های آتی را فراهم کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا